معرفی سوره نبأ

معرفی سوره نبأ

سوره نبأ هفتاد و هشتمین سوره قرآن کریم بر اساس ترتیب کنونی است. این سوره با نام های “عم” و ” تسائل” شناخته می شود و جزو سوره های مکی می باشد. نبأ ابتدای جزء سی است و نام آن بر گرفته از آیه دوم سوره که به قیامت و رخدادهای آن روز اشاره دارد، می باشد.

سوره نبأ هفتاد و هشتمین سوره قرآن کریم بر اساس ترتیب کنونی است. این سوره با نام های “عم” و ” تسائل” شناخته می شود و جزو سوره های مکی می باشد. نبأ ابتدای جزء سی است و نام آن بر گرفته از آیه دوم سوره که به قیامت و رخدادهای آن روز اشاره دارد، می باشد.

سوره نبأ با ۴۰ آیه کوتاه هفتاد و هشتمین سوره قرآن کریم بر اساس ترتیب کنونی است. این سوره با نام های “عم” و ” تسائل” و “معصرات”شناخته می شود و جزو سوره های مکی می باشد. نبأ ابتدای جزء سی است و نام آن بر گرفته از آیه دوم سوره که در آن به خبری بزرگ اشاره دارد، می باشد.

در این سوره مبارکه نیز همچون دیگر سور مکی به قیامت، رخدادهای آن و فرجام و حالات اهل معصیت و نیکوکاران پرداخته شده است

محتوای سوره نبأ

در این سوره حق تعالی از یک خبر عظیم یعنی روز جزاء سخن گفته و به حتمی بودن آن و حقیقتش اشاره کرده است.

این سوره چنین شروع شده که مردم از هم درباره خبر و واقعه ای عظیم سوال می کنند. خداوند نیز به صورت تهدید آمیز  در پاسخ بیان می دارد که به زودی از آن مطلع خواهید شد.

خداوند متعال در این سوره برای ثابت نمودن حقانیت قیامت، تمامی عالم را با تدبیر حکیمانه اش مثال می‌زند و آن را آشکارترین دلیل برای وجود عالمی باقی بعد از دنیایی فانی و وقتی برای جزا و نه عمل می داند.

در ادامه نیز به توصیف رخدادهای آن روز را توصیف نموده و از قرار گرفتن تمامی مردم در محضر خدای متعال و سوق داده شدن طغیانگران به سمت جهنم و عذاب دردناک و اهل تقوا به سمت نعمتی ابدی سخن به میان می آورد.

قرآن کریم
قرآن کریم

شأن نزول سوره نبأ

درباره شأن نزول در تفسیر تبیان از شیخ طوسی این چنین آمده است (اقتباس از محتوا):

زمانی که رسول خدا صلی الله علیه و آله مبعوث شد و دعوتش را علنی نمود برای قریش از اخبار امم پیشین میگفت و بازگو می نمود و به آنان پند و اندرز می داد به این امید که گوششان شنوا بوده و در صراط مستقیم قرار گیرند. اما آن ها حضرت را به سخره می گرفتند. پس خدای متعال پیامبر (ص) را از سخن گفتن با انان نهی کرد. در روزی از روزها رسول خدا با اصحاب نشسته بودند و داشتند سخن می‌گفتند که یکی از مشرکان سر رسید. حضرت زبان در کام گرفته و سخنی نگفتند. به این دلیل مشرکان گرد هم آمده و نزد پیامبر رفته و گفتند: یا محمد سخنت عجیب است و ما مایلیم آن را بشنویم. حضرت فرمود که خدای متعال من را از هم کلام شدن با شما نهی نمود. پس در آن زمان خداوند سوره نبأ را نازل کرد

امام علی علیه السلام و سوره نبأ

گفته شده که در این سوره مبارکه سه آیه به امام علی علیه السلام ارتباط دارند و آن آیات عبارتند از: آیات اول، دوم و سی و یکم.

در تفاسیر البرهان و المیزان به این مورد اشاره شده که مقصود از خبر عظیم امام علی علیه السلام یا سی و یکم نیز نقل شده (در منابع اهل سنت) که مقصود از متقین حضرت علی علیه السلام می باشد.(در کتاب احقاق حق) آمره است

ناگفته نماند ک امیر مومنان علیه السلام از مصادیق تفسیری قرآن یا باطن است و متفاوت از تفسیر لفظی است.

 

  • تلاوت زیبای ترتیل سوره نبا؛ خالد الجليل

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *