درباره ما

موسسه معراج النبی استان خوزستان

موسسه قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان با هدف ترویج و تبلیغ مفاهیم والای قرآنی و توسعه فرهنگ و آداب دینی در سطوح مختلف اجتماعی راه اندازی شده است.

رسالت موسسه قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان تعمیق و توسعه آموزه های دینی، اخلاقی، ولایی و انقلابی و تحقق خواسته های عالمانه مقام معظم رهبری دامه برکاته می باشد.

به طور قطع, دستیابی به اهداف مذکور تنها از طریق فراگیر شدن آموزش های قرآنی میسر خواهد بود. لذا می بایست آموزش هایی مناسب با شرایط اقلیمی و جسمانی قرآن آموزان را طرح ریزی نمود.
در همین راستا، موسسه قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان علاوه بر دوره های عمومی که برای اقشار مختلف برگزار می کند، دوره های اختصاصی نیز جهت آموزش به افراد دارای معلولیت را در نظر گرفته است.

موسسه معراج النبی استان خوزستان
موسسه معراج النبی استان خوزستان

همچنین این موسسه تلاش نموده است تا با بهره گیری از نیرو های متخصص و کارآزموده معلول، موجبات ارتقای جایگاه این عزیزان و تامین مربیان متخصص ویژه مراکز مرتبط با امور معلولان را فراهم آورد.

تاریخچه موسسه قرآن و عترت معراج النبی (ص) استان خوزستان

کلاس های این موسسه به صورت غیر رسمی از سال ۸۵ به همت آقای هانی عباسی حافظ قرآن که خود نابینا هستند برای افراد معلول بینایی و جسمی حرکتی آغاز شد.

این جلسات مداوم بود تا سال ۹۳ که ایشان توانستند مجوز فعالیت خود را از سازمان تبلیغات اسلامی اخذ نمایند و کار آموزش قرآن را به طور رسمی ادامه دهند.

برگزیده ای از فعالیت های موسسه معراج النبی 

این موسسه علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه های دیگر نظیر برگزاری محافل و نشست های قرآنی و مذهبی، انجام مسابقات در سطح شهرستان و استان، دیدار از اعضا و خانواده آنها و شرکت در غم و شادی هایشان، تشکیل گروه در فضای مجازی جهت اطلاعیه ها و آموزش از راه دور، آموزش و پیگیری به صورت تلفنی برای افرادی که قادر به حضور در کلاس نیستند یا شهرستانی هستند، تهیه کتب مذهبی و آموزشی به صورت گویا و خط بریل و قرار دادن در اختیار اعضا، انجام کمک های موردی به اعضای کم بضاعت، راه اندازی سامانه پیامکی جهت اطلاع رسانی، فعال بوده است.

گزارش عملکرد موسسه معراج النبی (ص) از بدو تاسیس تا به امروز

  • تأسیس کلاس های آموزشی قرآن در زمینه ها و گروه های مختلف سنی
  • تربیت مربیان قرآنی از جامعه هدف و بکارگیری آنها در کلاس ها
  • برگزاری مسابقات در سطح شهرستان و استان ویژه نابینایان، از جمله مسابقه استانی فجر ۱ که سال ۹۴ در شهرستان دزفول برگزار شد و همچنین مسابقه کتبی ویژه دهه فجر که سال ۹۷ در سطح شهرستان اهواز برگزار گردید.
  • شرکت در آزمون ها و مسابقات سراسری قرآن کریم، از جمله شرکت در مسابقات قرآن ویژه نابینایان که سال ۹۲ در شهرستان قزوین برگزار شد، مسابقات قرآن سازمان بهزیستی که همه ساله در سطوح شهرستان، استان و کشور برگزار میگردد و همچنین شرکت در آزمون های سراسری قرآن کریم اداره اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی از سال ۹۲ تا کنون
  • برقراری کلاس های آموزشی در موسسه خیریه دستان سبز، جامعه معلولین خوزستان، انجمن نابینایان و کم بینایان خوزستان، بخش نابینایان کتابخانه مرکزی خوزستان
برگزاری کلاس حفظ موسسه معراج النبی خوزستان
برگزاری کلاس حفظ موسسه معراج النبی خوزستان
  • فراهم کردن زمینه مساعدت به اعضای بی بضاعت مؤسسه
  • شرکت در همایش ها و دوره های برگزار شده و مراسمات ملی
  • برگزاری محافل انس با قرآن و مراسم ویژه مناسبت های مذهبی، از جمله محفل انس با قرآن در سال های ۹۷ و ۹۸، مراسم احیاء شب قدر ماه رمضان سال ۹۷ و مراسم زیارت عاشورا قبل از برگزاری کلاس ها در روز های پنجشنبه به طور مستمر
  • تشکیل گروه همخوانی، تواشیح و مدیحه سرایی که گروه تواشیح تا کنون حائز رتبه های برتر در سطح کشور در جشنواره های سازمان بهزیستی و تشکل های نابینایان گردیده است.
  • راه اندازی سایت و گروه ها در فضای مجازی جهت اطلاع رسانی و رفع نیاز
  • برقراری ارتباط نزدیک با خانواده اعضاء و شرکت در غم و شادی آنها

نکات قابل توجه این که اعضاء هیأت مدیره خود از جامعه نابینایان هستند. به دلیل شرایط خاص جسمانی و اقتصادی این قشر کلاس ها در هفته یک بار و به صورت فشرده برگزار می شود و هر قرآن آموز متناسب با سطح استعدادش آموزش می گیرد.

این مؤسسه فاقد مکان ثابت بوده و تاکنون کلاس ها و مراسمات در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی استان خوزستان یا منزل شخصی هیأت مدیره برگزار شده و هیچ گونه هزینه ای از قرآن آموزان جهت شرکت در کلاس توسط مؤسسه اخذ نگردیده است.

زینب خانزاده

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت معراج النبی ص استان خوزستان