فضیلت و شان نزول سوره فلق

سوره فلق

سوره فلق از سوره های کوچک قرآن کریم می باشد که متشکل از پنج آیه است و در فهرست ترتیبی قرآن صد و سیزدهمین سوره می باشد و در جزء آخر مصحف شریف قرار گرفته است.

این سوره در شهر مکه و پس از نزول سوره ناس، بر قلب رسول خدا (ص) نازل شده است و از نظر ترتیب نزول بیستمین سوره کتاب آسمانی به شمار می رود.

نام این سوره از اولین آیه آن گرفته شده است که به معنای سحرگاه یا سپیده دم می باشد. البته این سوره به نام «معوذه» نیز شناخته می شود و با سه سوره اخلاص، کافرون و ناس «چهار قل» را تشکیل می دهد که برای در امان ماندن از هر شر و بدی توصیه شده است.

چهار قل
چهار قل

در سوره فلق خداوند متعال امر کرده است که برای در امان ماندن از آفت ها و شرور مختلف همچون شرور طبیعی، شر انسانی (افرادی که به آدمی آسیب می رسانند مانند حسودان و افسونگران) و ظلمت شب به خدای سپیده دم (فلق) پناه برند.

شأن نزول سوره فلق

در این باره روایتی در کتب اهل سنت وجود دارد که در آن به جادو شدن پیامبر (ص) اشاره دارد. گفته شده است یک فرد یهودی پیامبر (ص) را سحر می کند در همان زمان جبرئیل به دستور خدا همراه با دو سوره ناس و فلق که به معوذتین مشهورند به نزد رسول خدا (ص) می آید و به ایشان می گوید که فردی یهودی تو را جادو کرده است و سحر در فلان چاه است.

سپس پیامبر خدا (ص) از امام علی (ع) می خواهد به آن چاه برود و سحر را برای او بیاورد. پس از آن که سحر آورده شد رسول خدا (ص) امر کرد که گره های سحر را باز کند و برای هر گره یکی از دو سوره ناس و فلق را تلاوت کند.

سوره فلق
سوره فلق

بعد از اینکه دستورات پیامبر اجرا شد و دو سوره ناس و فلق بر سحر خوانده شد پیامبر (ص) که بر اثر جادو بیمار شده بودند سلامتی خود را دوباره به دست آورد.

اگر چه این سوره وجود سحر و جادو را تایید کرده است اما برخی از مفسران شیعه شان نزول این سوره را نپذیرفته اند و معتقدند اگر چه سحر و جادو می تواند بر بدن رسول خدا (ص) تاثیر بگذارد و او را بیمار کند اما بر طبق آیات صریح و گویای قرآن کریم جان و دل و عقل و اندیشه پیامبر خدا (ص) از جادو و همچنین نفوذ اشرار و شیاطین در امان می باشد.

فضائل و آثار سوره مبارکه فلق

در احادیث و روایات بسیاری از پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم، خواندن این سوره پر فضیلت به همراه سوره ناس بسیار سفارش شده است و آثار و برکات خواندن و تدبر در آن ذکر شده است که در این بخش قصد داریم شما را با برخی از آثار و برکات منحصر به فرد و ویژه این سوره آشنا سازیم.

سوره فلق
سوره فلق
  • از برکات و فضایل این سوره می توان به بخشش گناهان اشاره کرد. در حدیثی نقل شده از رسول خدا آمده است که ایشان می فرمایند: اگر که شخصی سوره های اخلاص، فلق و ناس را هر شب ده بار تلاوت نماید به مانند فردی است که کل قرآن را تلاوت کرده است و از گناهان خارج می گردد و اگر که در همان شب یا روز اجلش فرارسد و بمیرد به مانند کسی است که شهید شده است.
  • ایمنی در خواب یکی دیگر از آثار و برکات خواندن این سوره است. در حدیثی از امام محمد باقر (ع) آمده است که هر فردی به هنگام خواب اذیت می شود و چیزی باعث آزار و ناراحتی اش گردد، دو سوره ناس و فلق به همراه آیه الکرسی را هنگامی که به رختخواب می رود، تلاوت نماید.
  • پیامبر اکرم (ص) به تلاوت دو سوره ناس و فلق سفارش می کرد و همیشه برای در امان ماندن امام حسن و امام حسین علیهم السلام و در پناه خدا قرار دادن آن ها، با این دو سوره تعویذ می کرد و می فرمود که بهتر از این دو سوره برای تعویذ چیزی نیست، چرا مردم با این دو سوره (ناس، فلق) تعویذ نمی کنند.
  • از آثار و فضائل سوره فلق که از کلام معصومین (ع) و روایات می توان متوجه آن شد، درمان بیماری است. گفته شده است که رسول خدا (ص) در هنگام درد سه سوره توحید، ناس و فلق را بر روی کف دست راست خود می خواند و بر روی محلی که درد می کرد، می کشید (مسح می نمود).

از دیگر برکات سوره فلق می توان به دفع و از بین بردن سحر و جادو و همچنین بچه دار شدن به اذن خدای قادر متعال اشاره کرد.

  • تلاوت ترتیل سوره فلق – استاد مصطفی اسماعیل

 

دانلود

منبع: سایت موسسه قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *