راهکارهایی برای پیشرفت در حفظ قرآن کریم

تلاوت قرآن

برترین نعمت و موهبتی که خدا به بندگانش عطا کرده کتاب آسمانی قرآن کریم است که سرشار از درس زندگی است و خواندن و عمل کردن به فرامین و دستورات آن می تواند زندگی سرشار از خیر و برکت را برای انسان ها رقم بزند. یکی از کارهایی که با انجام آن می توان آموزه های قرآنی را همیشه در یاد داشت و در زندگی فردی و اجتماعی از آن ها بهره گرفت، حفظ قرآن کریم است که امروزه روش های گوناگونی برای حفظ قرآن به بهترین نحوه وجود دارد، در این مطلب راهکارهایی را برای پیشرفت در حفظ  قرآن ارائه کرده ایم که با عمل به آن ها می توان پیشرفت قابل توجهی در زمینه حفظ قرآن داشت.

  • هدف و نیت از حفظ قرآن کریم

همانطور که می دانید برای انجام هر کاری نیت و هدف از انجام آن، مهم ترین رکن است. در حفظ قرآن کریم نیز باید هدف از حفظ آن را رضایت و خشنودی خدا قرار داد و امیدوار بود که بدون شک حفظ آیات الهی و بالطبع عمل به آن ها موجب رستگاری انسان در دو دنیا خواهد شد.

قرائت و حفظ قرآن کریم
قرائت و حفظ قرآن کریم
  • قرائت درست آیه های قرآنی

دومین قدم پس از نیت خالصانه برای یادگیری قرآن، سعی در تلفظ و قرائت درست آیه های آن است، در واقع یک حافظ قرآن باید بتواند آیه ها را درست بخواند، به همین منظور باید به طور مداوم به صدای قاریان خوب و خوش الحان و کسانی که به خوبی قادر به تلفظ آیه ها هستند گوش داد. همچنین برای یادگیری، بهتر است از یک معلم خوب که دانش و علم کافی برای یاد دادن قواعد کامل زبان عربی و قرآنی را دارد، بهره جست.

  • برنامه روزانه برای حفظ قرآن

یکی از گام های مهم برای حفظ قرآن کریم تداوم در حفظ می باشد. در حقیقت هنگامی که فردی تصمیم به حفظ قرآن کریم دارد باید برنامه روزانه دقیق و منظمی را پیاده سازی کند، به طور مثال حافظ قرآن روزانه ساعات مشخصی را برای حفظ دو صفحه از قرآن با قرائت صحیح اختصاص دهد زیرا اگر که تلفظ و قرائت در ابتدای حفظ اشتباه باشد تا به انتها این اشتباه ممکن است همراه فرد بماند و به سختی بتوان آن را از ذهن فرد پاک کرد.

جلسات حفظ قرآن کریم
جلسات حفظ قرآن کریم

البته باید خاطر نشان کرد زمانی را نیز به تکرار آموحته ها و آیه هایی که حفظ شده اند، باید اختصاص داد تا از ذهن پاک نشوند.

  • اگر که بخشی را به خوبی باد نگرفته اید به سراغ بخش دیگری از قرآن کریم نروید.

هنگامی که در حال فراگیری بخشی از قرآن هستید، تا زمانی که آن بخش را به طور کامل یاد نگرفته اید و ملکه ذهن شما نشده باشد به بخش های دیگر نروید. تکرار و مداومت شبانه روزی، قرائت با صدای بلند، تکرار با دیگر دوستانی که در حال یادگیری هستند برخی از کارهایی هستند که به شما کمک می کنند تا به خوبی آیه های قرآن را به خاطر بسپارید.

  • استفاده از یک نسخه معین قرآن کریم

یکی دیگر از راهکارهایی که به شما در حفظ قرآن کمک می کند، استفاده از یک نسخه خطی واحد برای حفظ می باشد. در واقع زمانی که شما در حال حفظ آیه های قرآن کریم هستید تصاویر و شکل آن آیه ها نیز در ذهن شما حک خواهد شد و تغییر نسخه خطی سبب تشویش و آشفتگی ذهنی می شود، به همین دلیل توصیه می شود از ابتدا تا انتهای حفظ از یک نسخه قرآن کریم استفاده شود.

خط معروف عثمان طه قرآن کریم
خط معروف عثمان طه قرآن کریم
  • درک و فهم آیه های قرآن کریم

شاید بتوان گفت از مهم ترین نکاتی که در هنگام حفظ قرآن کریم باید به آن توجه ویژه ای کرد، درک و فهم معانی و ارتباط آیه ها با یکدیگر است. در واقع زمانی که آیه و سوره ای را قرائت و حفظ می کنید اگر که با مفهوم و معنی آن آشنا نباشید نمی توانید ارتباط آیه ها و بخش های مختلف قرآن را با هم بفهمید و این کار به روند حفظ قرآن کریم آسیب خواهد زد. به همین دلیل زمانی که در حال حفظ قرآن کریم هستید، تفسیر و مفهوم آیه ها را نیز مطالعه کنید.

  • تا زمانی که در حفظ یک سوره روان نشده اید به سوره های دیگر نپردازید.

یکی دیگر از راهکارها برای پیشرفت در حفظ قرآن کریم مداومت و تکرار در خواندن و حفظ سوره مشخص شده است، به طور مثال هنگامی که سوره ای مانند واقعه را برای حفظ انتخاب کرده اید تا زمانی که کل سوره را از بر نشده اید به سراغ حفظ سوره ای دیگر نروید.

حفظ سوره باید به گونه ای باشد که اگر شخصی نام سوره را برایتان گفت شما به سرعت و به طور روان بتوانید از ابتدا تا انتهای سوره را قرائت کنید.

  • قرائت بخش های حفظ شده برای دیگران یا تطبیق آن ها با نسخه خطی مشخص

از دیگر توصیه های که برای حفظ بهتر آیه های قرانی به کسانی که در حال حفظ قرآن کریم هستند می شود، تطبیق بخش حفظ شده با نسخه مورد استفاده برای حفظ است. زیرا حافظ قرآن ممکن است بخشی را فراموش و یا آیه ای را به اشتباه قرائت کرده باشد. با تطبیق قرائت و آیه های قرآن می تواند از تمام خطاهای خود در قرائت اگاه گردد.

علاوه بر این حافظ قرآن می تواند بخش هایی را که حفظ کرده برای اشخاص دیگری به خصوص آن هایی که در حال به خاطر سپردن و حفظ این بخش ها باشند، قرائت کند تا به اشتباهات خود در قرائت پی ببرد.

  • مرور هر آنچه که حفظ کرده اید

این تصور که با حفظ قرآن کریم هر آنچه که حفظ شده در ذهن می ماند، اشتباه است. یک حافظ قرآن باید پس از حفظ همیشه بخش هایی که حفظ کرده است را تکرار کند تا اطمینان یابد که هر آنچه را که از قرآن به خاطر سپرده است در یادش خواهد ماند.

  • آگاهی یافتن از بخش های مشابه قرآن کریم

در قرآن کریم بخش های مشابه زیادی وجود دارند که در تایید هم آمده اند. یک حافظ قرآن باید درباره بخش های مشابه اطلاعات و دانش لازم را داشته باشد تا در حفظ دچار اشتباه و خطا نگردد. برای این کار حافظ قرآن به جز تکرار و ممارست در حفظ آیه ها باید با مطالعه، اطلاعاتی کافی درباره بخش ها و آیه های مشابه داشته باشد.

حفظ قرآن کریم در دوران کودکی
حفظ قرآن کریم در دوران کودکی

در انتها توصیه می شود که حفظ قرآن کریم در سال های کودکی، نوجوانی و سال های اول جوانی تا سن بیست و سه سالگی انجام پذیرد. این جمله به این معنا است که افراد در این بازه سنی دارای مشغله ذهنی و فکری کمتری نسبت به بقیه هستند و بهتر می توانند در مدت زمان مناسبی حافظ قرآن شوند.

  • ترتیل آیه 17 سوره قمر استاد حسین سعیدیان

وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ

ما قرآن را برای تذکّر آسان ساختیم؛ آیا کسی هست که متذکّر شود؟!

دانلود

منبع: سایت موسسه قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان

2 دیدگاه در “راهکارهایی برای پیشرفت در حفظ قرآن کریم”

  1. خدا قوت ، استفاده کردیم از مطلب شما ، امیدوارم روزی برسه که در هر خانواده یک حافظ قرآن داشته باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *