پاسخ های قرآنی برای برخی از سوالات مهدوی

سوال و جواب هایی درباره امام زمان (عج) و مهدویت

برای برخی از سوالات مرتبط با امام زمان (عج)  و مباحث مهدویت در قرآن مجید جواب هایی قاطعی وجود دارد که با وجود چنین پاسخ هایی انکار مسائل و موضوعات مهدوی سخت و ناممکن می شود. در این مطلب بر آن شدیم تا برخی از این سوال ها ( سوالات مهدوی ) را به همراه پاسخ های قرآنی آن ها برای بهره مند گشتن شما عزیزان قرار دهیم.

سوالات مهدوی (1)

برای اثبات وجود امام مهدی (عج) در عصر حاضر چه دلیل قرآنی وجود دارد؟

  • در سوره قدر آیه چهارم خداوند متعال می فرماید: « تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ». فعل« تَنَزَّلُ » مضارع است و به استمرار دلالت دارد، به این معنا که هر سال در شب قدر فرشته ها و روح به زمین نزول می کنند. در عصر پیامبر اکرم (ص) نزول ملائکه بر رسول خدا (ص) بوده است و در هر دورانی لازم است شخصی هم شأن پیامبر (ص) باشد تا فرشتگان بر او نازل گردند. در دوران امامان معصوم تا زمان امام حسن عسکری علیه السلام، فرشتگان بر آن ها نازل می شده و در دوره های پس از آن می بایست فردی باشد که هم شأن با آن ها بوده تا ملائکه بر او فرود آیند و آن فرد کسی نیست جز حضرت مهدی ارواحنا له الفداء.

علاوه بر این در قرآن کریم درباره اجر و مزد رسول خدا (ص) آمده است: « قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی [1] ». بر اساس این آیه و از لحاظ عقلی می توان گفت که اجر و مزد رسول خدا (ص) در همه ی اعصار باید داده شود و بر تمام افراد واجب می باشد. حال طبق این آیه مزد پیامبر (ص) مودت و محبت همراه با اقتدا نمودن به خویشاوندان (القُربی) است، پس خویشاوندان یا همان القُربی پیامبر (ص) می بایست در هر عصری حاضر باشند تا مردم مزد رسالت ایشان را پرداخت کنند. حال القُربی چه کسانی را شامل می شود؟ اهل تسنن و تشیع هر دو بر این امر اتفاق نظر دارند که قُربی پیامبر (ص) اهل بیت ایشان یعنی امام علی (ع)، حضرت فاطمه (ص)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هستند. [2] (بدون تردید امامان معصوم نیز شامل این کلمه می باشند) با توجه به این مسئله در زمان کنونی، امام زمان (عج) «القُربی» پیامبر است.

مهدویت
مهدویت

سوالات مهدوی (2)

گفته شده است که حضرت مهدی (عج) از عمر طولانی برخوردار است و از زمان ولادت تا به امروز و تا زمانی که ظهور نماید، زنده و حاضر است. از نظر قرآنی این امر چگونه ممکن است؟

  • حضرت یونس (ع) یکی از پیامبران الهی است که سرگذشت او در قرآن کریم آمده است او به دلیل خطایی که کرد به امر و اراده ی خدا مدتی را در شکم ماهی و در قعر دریا گذراند اما به سبب توبه ای که کرد مورد بخشش خدا قرار گرفت و از شکم ماهی بیرون آمد. خداوند متعال در آیات 143 و 144 سوره ی صافات درباره یونس نبی (ع) می فرماید: اگر که جزو تسبیح کنندگان نمی بود تا به روز قیامت در شکم ماهی می می ماند. در جواب سوال اصلی می توان این گونه گفت که پروردگاری که قادر است انسانی را تا به روز قیامت زنده در شکم ماهی نگاه دارد آیا نمی تواند امام زمان (عج) را بر روی کره خاکی تا قرن ها زنده بدارد.

علاوه بر این دلیل می توان به عمر طولانی و بیش از دو هزار سال نوح نبی نیز اشاره کرد که امری ممکن بوده است.

سوالات مهدوی (3)

در دوران غیبت، آیا امام مهدی (عج) از احوال و اوضاع ما آگاه است؟

  • آیا ممکن است رهبر و امامی از احوال و اوضاع امت خود بی خبر و نا آگاه باشد؟ اگر که رهبر، انسانی عادی و ممکن الخطا باشد، احتمال می رود که از اوضاع امت خویش بی خبر باشد اما این امر از رهبری و امامت یک فرد معصوم به دور است. حال و در این دوران که امامت و رهبری کل جهان به دست حضرت ولی عصر (عج) است چگونه می شود او از اوضاع و احوال مردم نا آگاه باشد؟ در واقع ایشان بر اساس مشیت پروردگار و به اذن و اراده او ناظر بر تمام اعمال است.

دلیل قرآنی برای اثبات این امر آیه 105 سوره توبه می باشد که خداوند متعال می فرماید: بگو: عمل کنید، خداوند متعال، رسول او و مومنان اعمال و کارهایتان را مشاهده می کنند و به زودی به سمت دانا و عالم نهان و آشکار بازگردانده می شوید و شما را به هر آنچه که انجام می دادید، خبر می دهد.

در واقع این آیه بیان کننده آگاهی خداوند، رسول او و مومنان (بر اساس روایات امامان معصوم (ع) می باشند) از عملکرد و کردار ما است که همان عقیده و باور مذهب شیعه در عرضه اعمال به صورت روزانه یا هفتگی یا ماهانه بر اولیاء الهی است.

پس حضرت مهدی (عج) نیز به عنوان یکی از مومنانی که در این آیه ذکر شده است، همواره از اعمال ما آگاه می باشد.

غیبت حضرت مهدی (عج)
غیبت حضرت مهدی (عج)

سوالات مهدوی (4)

درباره جهان پس از ظهور بیان شده است که خیر و برکت در آن دوران فراوان می شود و سختی ها و مشکلات حل می شود و …، این امر بر اساس آیات قرآنی چگونه محقق می گردد؟

  • بدون شک حکومت حضرت مهدی (عج) حکومت عدالت و تقوا است و بر اساس آیات قرآنی همچون آیه 96 سوره اعراف، آیه 3 سوره طلاق و آیه 4 سوره طلاق هنگامی که جامعه و حکومتی تقوا پیشه کند، آثار آن در آن جامعه نمود پیدا می کند. نزول برکات آسمانی و زمینی، رزق و روزی بسیار و حل شدن مسائل و مشکلات مردم تنها برخی از آثار بیان شده برای حکومت تقوا است.

پس خیر و برکت فراوان در دوران پس از ظهور طبق آیات قرآنی به دلیل وجود حکومت تقوای امام زمان (عج) محقق می شود.

منبع:

[1] سوره شوری، آیه 23

[2] البته برخی از اهل تسنن دایره قُربی را گسترش داده و برخی از همسران پیامبر (ص) نظیرعایشه و ام سلمه را جزو القُربی قرار داده اند.

  • تلاوت ترتیل آیه 96 سوره اعراف – قاری: مسعود افشار

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم؛ ولی (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.

دانلود

 

موسسه قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان

یک دیدگاه در “پاسخ های قرآنی برای برخی از سوالات مهدوی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *