معرفی سوره مرسلات

سوره مرسلات

سوره مرسلات هفتاد و هفتمین سوره قرآن کریم بر اساس ترتیب کنونی است. این سوره جزو سوره های مکی قرآن به شمار می رود و آخرین سوره جزء بیست و نهم می باشد. نام این سوره از آیه اول آن گرفته شده و به معنی فرستادگان است. سوره مرسلات دارای 50 آیه است و خداوند در آن به موضوعاتی چون تاکید وقوع قیامت، تهدید منکران آن، برشمردن اعمال و نشانه های افراد پرهیزکار و مجرمان، سخن گفتن درباره سرنوشت این دو گروه و بیان بخشش های خداوند به انسان ها پرداخته است.

این سوره مبارکه بعد از سوره همزه و قبل از سوره ق بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده و در ترتیب نزول سی و نهمین سوره به شمار می رود. ناگفته نماند که مرسلات جزو سوره های مفصل است و بخشی از یک حزب را شامل می شود.

محتوا سوره مرسلات

در پنج آیه ابتدایی سوره خداوند به پنج مورد مهم که عبارتند از: فرشته هایی (فرستادگان) که پی در پی فرستاده می شوند، آن هایی که مانند تند باد حرکت می کنند، آن هایی که (ابرها) را گسترانده و منتشر می کنند، آنان که جدا می کنند و آن ها که آیه های بیدار کننده الهی را به پیامبران القا می کنند سوگند یاد می کند. البته این سوگندها دارای پیچیدگی و ابهام برای به کار انداختن اندیشه و تفکر انسان ها هستند.

در کنار این پنج قسم خداوند روز قیامت را یادآور شده و تاکید خود بر روز قیامت را با تهدید شدید منکران آن روز، انذار و بشارت به دیگران همراه ساخته و بیشتر از دیگر موضوعات به تهدید می پردازد و به همین سبب است که آیه «ویل یومئذ للمکذبین» در این سوره مبارکه ده بار تکرار شده است.

سوره مرسلات
سوره مرسلات

الله تعالی در بخش های دیگر این سوره به فرجام غم انگیز اقوام گنهکار گذشته اشاره نموده و در ادامه به قسمتی از ویژگی های خلقت انسان پرداخته و از برخی موهبت های الهی در زمین و بعضی از نعمات بهشتی که نصیب افراد پرهیزکار می شود سخن به میان می آورد تا انذار با بشارت آمیخته شود و تهدید با تشویق. در نهایت نیز خداوند به شرح قسمتی از عذاب منکران می پردازد

احادیثی درباره فضایل و خواص سوره مرسلات

درباره فضیلت این سوره نقل شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود که هر کس این سوره را تلاوت نمایید برایش نوشته خواهد شد که جزو مشرکان نیست.

علاوه بر این از امام صادق(ع) روایت شده که فرمودند: هر که سوره مرسلات را قرائت کند خدای متعال در روز قیامت میان او و پیامبر(ص) آشنایی ایجاد می کند

علاوه بر این فضایل خواصی چون امنیت در زمان سفر، پیروزی بر دشمن و همچنین تسکین درد شکم برای این سوره بیان شده اند. درباره امنیت سفر از امام ششم علیه السلام روایت شده که فرمودند هر که می خواهد به سفر برود یا مسافری دارد اگر که سوره مرسلات را تلاوت کند از شر هر دزدی ایمن خواهد بود.

برای درد شکم نیز ایشان فرموده‌ بودند اگر سوره مرسلات بر روی آب نوشته شود و با آب پیاز شسته شود آنگاه فردی که درد شکم دارد آن را بنوشد به اذن خداوند دردش برطرف می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *