استفتائات حجاب بانوان – آیت الله مکارم شیرازی

حجاب بانوان

حجاب بانوان که این روزها اختیاری یا اجباری بودنش در کشور به یکی از پر حاشیه ترین بحث ها تبدیل شده است یکی از احکام الهی واجب برای مسلمانان است که می بایست حدود شرعی آن توسط زنان مسلمان رعایت شود. حدودی که در فقه و شرع میزان آن مشخص شده است.

در ارتباط با این حکم الهی نیز همچون دیگر احکام و دستورات نظیر نماز، پرسش های بسیاری شده است که مراجع عظام تقلید به آن ها در قالب استفتاء و پرسش، پاسخ داده اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

پرسش و پاسخ حجاب بانوان

  • پوشیدن روبنده یا پوشیه در بلاد کفر نظیر کشور فرانسه مصداقی برای لباس شهرت به شمار می رود؟

پوشیدن روبنده یا پوشیه در بخش های اشاره شده لزومی ندارد. همچنین اگر که باعث جلب توجه شود می بایست از آن اجتناب شود.

  • نیاز است که زن در زمان شیر دادن بچه سینه خویش را از نظر محارم خود مثل پدر و برادر بپوشاند؟

نیازی نیست اما احتیاط مستحب آن است که پوشانده شود.

  • پوشیه زدن دارای اشکال شرعی است؟

روبنده زدن اشکالی ندارد ولی اگر که موجب شود فرد انگشت نما گردد احتیاط در ترک نمودن آن است.

  • در میان بستگان دو پسر 25 ساله وجود دارد که هر دو عقب مانده ذهنی هستند. سوال من این است که آیا نیاز است زنان جلوی چنین افرادی حجاب داشته باشند؟

اگر که فرد بالغ باشد و تمییز دهد لازم است حجاب رعایت شود. اما اگر که تمییز ندهد حجاب واجب نیست اما رو بوسی نمودن با او یا لمس بدن جایز نیست.

آیت الله مکارم شیرازی
آیت الله مکارم شیرازی
  • سرمه کشیدن برای بانوان در مقابل نامحرم دارای چه حکمی است

اگر که سرمه ملایم باشد و به عنوان آرایش تند شناخته نشود اشکالی ندارد مگر آن که منشأ مفسده ای به شمار رود.

  • معیار و ملاک زینت در اصطلاح فقه چه چیزی است؟

معیار آن عرفی است.

  • حکم پوشاندن مچ پا تا زانو به کمک جوراب برای خانم ها دارای چه حکمی است؟

به پا کردن جوراب رنگ پا اگر که ضخیم است و مفسده ای به همراه نداشته باشد مانعی ندارد اما به پا کردن جوراب نازک در صورتی که مچ پا و بالاتر از آن معلوم باشد جایز نمی باشد و احتیاطا می بایست کف و روی پا نیز مشخص نباشد.

  • آیا پوشاندن روی پا و پشتش بر زنان واجب است/

مچ پا و بالاتر از آن لازم است پوشانده شوند. علاوه بر این احتیاط آن است که روی پا و کف پا نیز پوشانده گردد.

  • آیا زن پس از اصلاح ابرو باید آن را از دید نامحرم بپوشاند؟

این امر واجب نیست ولی اگر که این اصلاح به شکلی است که منشأ فساد شود باید پوشانده شود.

  • ساعت و عینک طبی زینت زن هستند؟

این دو جزو زینت ممنوع به شمار نمی روند.

  • میزان پوشش زن مسلمان در مقابل زن غیر مسلمان چه اندازه است؟

در ارتباط با زن غیر مسلمان بهتر است که بدن خویش را در مقابل آنان برهنه ننمایند هر چند با پوشیده بودن عورت آشکار ساختن بقیه موارد حرام نمی باشد.

  • پوشاندن صورت برای بانوان خوش سیما که می دانند اگر که چهره آنان پوشیده نباشد موجب گناه و انحراف جوان ها می شوند، دارای چه حکمی است؟

پوشاندن چهره بر آن ها واجب نیست. جوان ها وظیفه شان این است که نگاه نکنند.

  • آیا اصلاح در ماه های محرم و صفر از نظر اسلام و فقه محل اشکال است؟

اصلاح کردن مانعی ندارد. همچنین آرایش برای همسر نیز جایز است. ولی شایسته آن است که در شب و روزهای شهادت از آن خودداری شود.

  • کوتاهی مو برای زنان و دختران دارای چه حکمی است؟

کوتاهی مو اگر که مثل پسران و مردان نباشد دارای اشکال نیست.

  • آیا درباره انتخاب نوع حجاب زن خود او دارای اختیار است که به عنوان مثال چادر یا مانتو را انتخاب نماید یا لازم است آنچه دیگران انتخاب کرده اند استفاده کند؟

انتخاب نوع حجاب به شرط آن که جنبه شرعی داشته باشد به دست زن است و نمی شود آن را مجبور کرد.

 

  • تلاوت ترتیل آیه 31 سوره نور – احمد دباغ

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان‌]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید!

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *