راهکارهای قرآنی جزء یازدهم قرآن کریم برای زندگی بهتر

راهکارهای قرآنی جزء یازدهم

بدون شک اگر که آدمی بدون غرض ورزی قرآن کریم را خوانده و در آن تفکر کند، مجذوب او شده و آن را کاملترین کتاب آسمانی معرفی می کند که سرشار از تعالیمی است که راهنمای واقعی برای گذر از دل تاریکی های این دنیا است. گوته شاعر مشهور آلمانی دربارۀ قرآن می گوید: سالیان طولانی است که کشیشان از خدا بی خبر ما را از پی بردن به حقایق قرآن مقدس و بزرگی و عظمت آورندۀ آن دور نگه داشته اند. نزدیک است که این کتاب وصف ناپذیر دنیا را مجذوب خود گرداند. قطعا این چنین است. اگر چه این روزها با نام دموکراسی و آزادی توهین هایی به ساحت مقدس این کتاب آسمانی می شود اما کم نیستند افرادی که در سر تا سر این دنیا با شناخت دین اسلام و خواندن قرآن مسیر حقیقت را یافته و در آن قدم گذاشته اند. در این میان ما که خدای متعال کَرم و منت خویش را بر ما کامل گردانده و مسلمان به دنیا آمده ایم می بایست بیش از هر شخص دیگری با آموزه های این کتاب آشنا شده و در آن تفکر و تعقل کنیم چرا که مسلمانان به عمل خود مبلغ اسلام خواهند بود. از این رو بر آن شدیم تا همچون مطالب مرتبط، برخی از راهکارهای قرآنی برای زندگی بهتر را به نگارش در آوریم. راهکارهای بیان شده در این مقاله از جزء یازدهم قرآن مجید هستند.

راهکارهای قرآنی جزء یازدهم
راهکارهای قرآنی جزء یازدهم

راهکارهای قرآنی جزء یازدهم برای زندگی بهتر

  • بدانید که انفاق کردن، پرداخت غرامت نیست. این کار باعث قربت به حق تعالی است[1]
  • در دین مبین اسلام واجبات بسیاری در حوزه های مختلف است. یکی از آن حوزه ها حوزه مالی است. در این زمینه شخص مسلمان برای پاک و نورانی کردن جان خود می بایست واجبات مالی نظیر خمس و زکات را پرداخت نماید[2].
  • خدای متعال و رسول اکرم (ص) تمامی اعمال و کردار آدمی را مشاهده می کنند[3]. انسان دارای اراده و اختیار است. از سویی دیگر خداوند حسابرسی دقیق است. پس در کنار خود شاهدانی را بر اعمال و رفتار آدمی قرار می دهد که رسول خدا (ص) یکی از آنان است.
  • هر چیزی در این دنیا بهایی دارد. در آیه 111 سوره توبه بهای معامله با خدای متعال در جهاد با مال و جان، بهشت گفته شده است. در همین آیه نیز به وفادار بودن خدا در معامله اشاره شده است.
  • در آیه 112 سوره توبه به برخی از اعمالی که اهل ایمان انجام می دهند، اشاره شده است. در واقع آمده است که اهل ایمان، توبه می کنند، آنان خدا را پرستش کرده و او را شُکر می گویند. همچنین آن ها با رکوع و سجود عبادت خدای را به جای می آورند. آنان امر به معروف و نهی از منکر می کنند و به خوبی مراقب احکام الهی هستند.
  • همواره در قرآن به مصاحبت با برخی از افراد توصیه و از رفاقت با برخی دیگر نهی شده است. این امر بدان سبب است که همنشین آدمی بر او تاثیر خوب یا بد می گذارد. از این رو در آیه 119 سوره توبه خدای متعال به همراه شدن با افرادی که صادق هستند توصیه کرده است.
  • همواره آدمی در طول زندگی با امتحان هایی رو به رو می گردد. در این میان و بر اساس آیه 126 دو امتحان اصلی در طول سال از آدمی گرفته می شود.
امتحان الهی
امتحان الهی
  • خوب و بد آدمی به خود باز می گردد. خداوند در آیه 23 سوره یونس به این امر اشاره فرموده که ای مردم هر آنچه که انجام می دهید به خود کرده اید و به زیان شما خواهد بود.
  • آدم ها عادت کرده اند که تنها در مواقع گرفتاری به یاد خدا بیافتند. از این رو خدای متعال در آیه 12 سوره یونس از این موضوع سخن به میان می آورد که اینچنین نباشید که تنها در گرفتاری یاد خدا را کرده و او را بخوانید و پس از آن که گرفتاریتان رفع گردد او را ترک کنید.

در آیه دهم سورۀ یونس خداوند متعال از ذکر «سبحان الله و الحمدلله رب العالمین» سخن گفته و سفارش نموده که خداوند را همانند بهشتیان این چنین نیایش کنید.

منابع:

[1] سوره توبه، آیات 98 و 99

[2] همان سوره، آیه 103

[3] همان، آیه 105

 

  • تلاوت ترتیل آیه 98 سوره توبه – سعود شریم

وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَنْ يَتَّخِذُ مَا يُنْفِقُ مَغْرَمًا وَيَتَرَبَّصُ بِكُمُ الدَّوَائِرَ ۚ عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

گروهی از (این) اعراب بادیه‌نشین، چیزی را که (در راه خدا) انفاق می‌کنند، غرامت محسوب می‌دارند؛ و انتظار حوادث دردناکی برای شما می‌کشند؛ حوادث دردناک برای خود آنهاست؛ و خداوند شنوا و داناست!

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *