احادیثی از سیره امامان علیهم السلام

احادیثی از سیره امامان علیهم السلام

در این نوشته از سایت معراج النبی احادیثی منقول در ارتباط با سیره امامان علیهم السلام را به نگارش درآورده ایم. احادیث و روایاتی که می توان به آن ها تمسک جست و در مسیر رسیدن به الله تعالی از آن ها بهره کافی را برد. همانگونه که می دانید ما انسان ها موجوداتی الگو پذیر هستیم. در واقع زمانی که با شخصی انس می گیریم در دراز مدت شبیه به او می گردیم. حال آن شخص یا اشخاص اگر که معصوم باشند، قطعا بر زندگی دنیوی و اخروی تاثیر گذاشته و می توانند متضمن عاقبت به خیری شوند. از این رو و در این راستا بر آن شدیم در سیره امامان علیهم السلام سیری دوباره کرده و نکاتی مهم را به دست آوریم.

احادیث سیره امامان علیهم السلام

  • امام صادق (ع) می فرماید: هیچ امامی از ما از دنیا نمی رود جز اینکه شخصی را به جای خود قرار دهد که همچون او عالم و آگاه است و همچون خود او عمل نماید و به آن چه که او می خوانده فرا می خواند[1].
  • امام صادق علیه السلام: به خداوند سوگند که دوست داریم هنگامی که ما سخن می گوییم شما نیز سخن بگویید و زمانی که ما سکوت می کنیم شما نیز سکوت نمایید و ما در بین شما و خدای عز و جل هستیم. خداوند برای هیچ کس خیری در مخالفت با امر ما قرار نداده است[2].
  • نقل شده که ابو بصیر از امام صادق (ع) درباره زمان خروج امام زمان (عج) سوال کردند که چه وقت است؟ امام فرمودند: ما خاندانی هستیم که زمان تعیین نمی کنیم زیرا رسول خدا (ص) فرمودند: آن ها که وقت تعیین می کنند دروغ می گویند[3].
  • رسول خدا (ص) فرمودند: ما خاندانی هستیم که صدقه برایمان حلال نیست و مامور هستیم که وضو را کامل و شاداب بگیریم[4].

وضوی کامل و شاداب وضویی است که با آب کامل است تا هم اعضای وضو پاکیزه شوند و هم نشاط روحی و نورانیت وضو کسب شود

  • امام علی (ع) فرمودند: آگاه باش که مردم به چیزی مهم تر از تقوی توصیه نشده اند زیرا که این سفارش ما خاندان است[5].
تقوا در احادیث
تقوا در احادیث
  • امام صادق (ع) فرمودند: آن که در زمان مرگ وصیت خود را به طور شایسته انجام ندهد نشانه کمی جوانمردی و عقل او می باشد. پیامبر خدا به امام علی وصیت نمود و علی علیه السلام به امام حسن و امام حسین و امام حسین علیه السلام و امام سجاد و همین طور[6].
  • در نزد امام صادق (ع) از تب سخن گفتند. امام فرمود: ما خاندان مداوا نمی کنیم مگر با ریختن آب سرد که به روی ما ریخته شده و با خوردن سیب[7].
  • پسر وهب نقل می کند که به امام صادق علیه السلام گفتم: ما با برادران اهل سنت از خویشان و معاشران خویش به چه صورت رفتار کنیم؟ امام فرمود: به امامان خود که از آن ها تبعیت می کنید نگاه کنید پس هر طور که آنان برخورد می کنند شما هم به همان صورت عمل نمایید. در ادامه فرمود: به خداوند سوگند پیشوایانتان از بیماران آنان عیادت می کنند و در تشیع جنازه آن ها حاضر می گردند به نفع آن ها و علیه آن ها گواه می دهند و امانت را به آنان بر می گردانند[8].

روایت شده امام حسین علیه السلام که مجبور شد بر جنازه سعید بن عاص از سران اموی نماز بخواند در نماز او را لعنت کرد. آن که لعنت را شنید گفت: آیا بر مرده های خود این گونه نماز می خوانید ای فرزند پیامبر خدا (ص)؟ امام فرمود: بلکه نماز ما اهل بیت بر دشمنان ما این چنین است[9]

منابع:

[1] بحار 23: 41 ح 75

[2] وسائل الشیعه 18: 91 ح 10

[3] اثبات الهداة 7: 86 ح 525

[4] وسائل الشیعه 1: 343 ح 4

[5] وسائل الشیعه 12: 155

[6] من لا یحضره الفقیه 4: 138 ح 5416

[7] وسائل الشیعه 17: 126 ح 3

[8] وسائل الشیعه 8: 399 ح 3

[9] موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام: 689

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *