شرح دعای ندبه – فراز هشتم

شرح دعای ندبه

از ادعیه معروفی که در زمان غیبت امام زمان (عج) به خواندن آن سفارش شده است، دعای ندبه است. این دعا موضوع آن استغاثه به امام زمان (عج) است و متاسف شدن بر غایب بودن او. این دعا منسوب به امام صادق (عج) است و نخستین بار توسط محمد بن جعفر مشهدی روایت شده است …

شرح فراز هشتم دعای ندبه

در فراز هشتم دعای ندبه آمده است: «وَ بَعْضٌ كَلَّمْتَهُ مِنْ شَجَرَهٍ تَکْلِیماً، وَ جَعَلْتَ لَهُ مِنْ أَخِیهِ رِدْءاً وَ وَزِیراً وَ بَعْضٌ أَوْلَدْتَهُ مِنْ غَیْرِ أَبٍ وَ آتَیْتَهُ الْبَیِّناتِ، وَ أَیَّدْتَهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ»؛ و با برخی از میان درخت سخن گفتی، سخن گفتنی ویژه و برای او برادرش را یاور و وزیر گذاشتی و برخی را بدون پدر به وجود آوردی و عللی آشکار به او عنایت نمودی و به روح القدس او را مؤید گرداندی.

در این فراز اشاره هایی به دو پیامبر عظیم الشأن موسی کلیم الله و عیسی روح الله شده است که یادآور بعضی از آیه های قرآن مجید است. آیه هایی نظیر آیه 30 سوره قصص، آیه 35 سوره فرقان و آیه 59 سوره آل عمران. در ادامه به ارتباط هر بخش از این فراز به آیه های قرآن می پردازیم.

آیه 30 سوره قصص

در آیه سی ام سوره قصص خداوند می فرماید: چون که موسی به آن آتش نزدیک گشت و به او از سمت راست آن وادی در آن سرزمین پُر برکت ا میان آن درخت ندایی آمد که: ای موسی! همانا منم خداوند، پروردگار عالمیان. همین موضوع در بخش اول فراز هشتم دعا ذکر شده است.

خداوند در شیوه وحی مختار است. خداوند می تواند به دل ها الهام کند یا همچون وحی به نبی اکرم (ص) فرشته ای نازل کند و حتی همانند سخن با موسی از درون درختی ندایی ایجاد نماید و با بنده برگزیده خود سخن بگوید.

آیه 35 سوره فرقان

در این آیه آمده است: و ما به موسی (ع) کتاب دادیم؛ و برادر او هارون را یاورش قرار دادیم. بخش دوم فراز به این آیه اشاره کرده است. بر اساس این آیه و آنچه که در دعا آمده می توان دریافت که تا وقتی که با کتاب آسمانی انس گرفته نشود حق تبلیغ وجود ندارد. همچنین جانشین پیامبران را نیز خود خدا مشخص می کند نه پیامبر!. علاوه بر این ها می توان دریافت که در مسئولیت های عظیم همواره به وجود وزیر و همکار نیاز است

آیه 35 سوره فرقان
آیه 35 سوره فرقان

آیه 59 سوره آل عمران

در این آیه آمده است: همانا مَثَل عیسی در نزد خداوند همانند آدم است که او را از خاک خلق کرده است و سپس به او فرمود: موجود باش! او نیز بی درنگ شد. بخش آخر نیز به داستان حضرت عیسی علیه السلام و ولادت بدون پدرش اشاره شده است.

بر این اساس می توان دریافت که قدرت خدا نامتناهی است و در خلقت محدود نیست.

آیه 87 سوره بقره

در بخش آخر علاوه بر اشاره به آیه 59 سوره آل عمران، اشاره ای نیز به آیه 87 سوره بقره شده است. در آیه 87 خداوند می فرماید: … و عیسی پسر مریم را به معجزات و دلایل روشن،، حجت ها دادیم و او را به واسطه روح القدس توان بخشیدیم …

بدون شک فهمیدن قرآن و تدبر در آیات آن به درک بهتر ادعیه منقول از ائمه اطهار علیهم السلام کمک خواهد کرد. در واقع زمانی که این درک ایجاد شود آدمی متوجه خواهد شد که هیچ یک از نصایح، پندها و حکمت های ائمه از خودشان نبوده و تماما بر گرفته از تعالیم الهی در قرآن و کلام اولیا او است.

 

  • تلاوت ترتیل آیه 35 سوره فرقان

وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَا مَعَهُ أَخَاهُ هَارُونَ وَزِيرًا

و ما به موسی کتاب (آسمانی) دادیم؛ و برادرش هارون را یاور او قرار دادیم؛

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *