اوصاف مشترک امام مهدی (عج) با پیامبر اکرم (ص)

اوصاف مشترک امام مهدی (عج) با پیامبر اکرم (ص)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خاتم الانبیاء است و امام مهدی ارواحنا له الفداء خاتم الاوصیاء. امام مهدی (عج) بشارت رسول الله (ص) است. خدای متعال نور هدایت خویش را در اهل بیت پیامبر که آخرین ستاره آسمان نبوت است قرار دارد. از این رو بدون شک منجی عالم، اوصاف و مشترکات بسیاری با جد خویش دارند. موسسه معراج النبی در این مقاله قصد دارد به این مشترکات البته از نوع اوصاف بپردازد. پس با ما باشید.

اوصاف مشترک امام مهدی (عج) و پیامبر اکرم (ص)

  • رحمت الهی

رسول خدا (ص) و خاندان بزرگوارش، مظهر رحمت الهی هستند. در قرآن کریم نیز خداوند وجود خاتم النبین را رحمتی برای جهانیان عنوان نمود (در آیه 107 سوره انبیاء آمده است). در زیارت آل یاسین نیز به امام زمان (عج) با لفظ «الرحمة الواسعة» سلام داده شده است (السلام علیک ایها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرحمة الواسعه).

  • حجت خدا

رسول خدا (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام همگی حجت های خدا بر روی زمین می باشند. در زیارت رسول الله (ص) آمده: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَی الْأَوَّلِینَ وَ الآْخِرِینَ» یعنی سلام بر تو ای حجت خداوند بر اولین و آخرین.

حضرت مهدی ارواحنا له الفداء نیز با چنین لقبی مخاطب قرار گرفته اند. در زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه و همچنین زیارت آل یاسین لقب «حجة الله» برای امام استفاده شده است.

  • نور الله وصفی برای رسول خدا (ص) و امام مهدی (عج)

وجود پیامبر سراسر نور است. نور علاوه بر این که خود درخشنده و روشن است اطراف خود را نیز روشن می کند. حضرت با مبعوث شدن قلوب تیره زمان جاهلیت و مغزه های زنگ زده و خفته در ظلمت را روشن ساخت. در زیارت حضرت (ص) آمده است: «السلام علیک یا نور الله».

نور پیامبر اکرم در ائمه اطهار علیهم السلام نیز جاری است و می توان گفت تمامی حضرات بزرگوار نور خداوند هستند. امام محمد باقر علیه السلام در تفسیر آیه 8 سوره تغابن فرمودند: به خداوند سوگند که نور همان امامان از آل محمد (ص) تا روز رستاخیز هستند و به خداوند قسم نور الهی که نازل نموده همان ها هستند و قسم به خدا نور خداوند در آسمان ها و زمین، آنانند.

در زیارت روز جمعه نیز خطاب به خاتم الاوصیاء این گونه سلام می دهیم: سلام بر تو ای نور خدا …

  • دعوت کننده به سوی خدای متعال

پیامبر اکرم (ص) دعوت کننده انسان ها به سوی خداوند است. در واقع از امور و رسالات اصلی حضرت که در قرآن کریم نیز با لفظ «داعیا الی الله» به آن اشاره شده، همین دعوت است. ائمه اطهار نیز همین رسالت را پس از رسول خدا بر عهده دارند. امام مهدی که ذخیره خداوند بر روی زمین است نیز همین رسالت را بر عهده دارد و با همین نام «داعی الله» نیز شناخته می شود.

اوصاف مشترک امام مهدی (عج) با پیامبر اکرم (ص)
اوصاف مشترک امام مهدی (عج) با پیامبر اکرم (ص)
  • خاتم بودن

رسول خدا (ص) آخرین انبیاء الهی است. پس از او پیامبری نمی آید و اگر که شخصی ادعای نبوت نماید دروغ گفته است. امام زمان (ع) نیز خاتم الاوصیاء است. ایشان دوازدهمین امام پس از رسول خدا (ص) است. بعد از ایشان و در زمان حیاتشان کسی نمی تواند ادعای امامت نماید و قطعا هر کسی به هر شکلی این موضوع را بیان نماید دروغ گفته است.

در آیه 40 سوره احزاب به خاتم النبین بودم پیامبر اکرم (ص) اشاره شده است. امام زمان (عج) نیز در حدیث توقیع خود را خاتم الاوصیاء معرفی کرده است (اَنَا خاتَمُ الاَْوْصِیاءِ، وَبی یَدْفَعُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ الْبَلاءَ عَنْ اَهْلی وَشیعَتی[1]).

  • مظهر حیات و زندگی

در میان فصول سال بهار مظهر و نماد حیات است. رسول الله (ص) نیز بر اساس آنچه که امیر مومنان علی (ع) فرمودند بهاری برای مردم زمانشان است. حضرت مهدی (ع) هم به تأویل آیه 17 سوره انسان که آدمیت خویش را از دست داده است را زندگی دوباره می بخشد. در زیارت نامه امام زمان (عج) نیز آمده است: «السلام علیک یا ربیع الانام …».

  • امانی برای تمامی انسان ها

در آیه 33 سوره انفال خداوند به یکی از برکات پیامبر اکرم (ص) برای اهل عالم اشاره می کند. خداوند می فرماید: تا تو در میان آنان هستی آن ها را عذاب نمی کند …

این کلام به معنای امان بودن رسول خدا (ص) برای اهل دنیا است. امام مهدی ارواحنا له الفداء نیز در پاسخی که به نامه اسحاق بن یعقوب نوشته بود خویش را امان اهل زمین معرفی نمود (اِنّی لاََمانٌ لاَِهْلِ الاَْرْضِ کَما اَنَّ النُّجُومَ اَمانٌ لاَِهْلِ السَّماءِ[2])

منابع:

[1] کمال الدین، شیخ صدوق، ج 1، ص 441

[2] الغیبه، شیخ طوسی، ص 292

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *