راهکارهای قرآنی جزء پانزدهم

قرآن کریم

در راستای بهره گیری از آیات قرآن کریم در جهت داشتن زندگی بهتر به بیان راهکارهای قرآنی جزء پانزدهم که متشکل از 185 آیه از دو سوره اسراء (تمامی سوره) و کهف (آیات اول تا هفتاد و چهارم) است بپردازیم.

راهکارهای قرآنی جزء پانزدهم قرآن کریم

قطع به یقین راهکارهای گفته شده تنها بخش محدودی از آموزه های قرآن برای داشتن زندگی موفق است و تمامی آیات در بردارنده صدها نکته و پند برای نائل آمدن به سعادت دنیوی و اخروی و عاقبت به خیری است. اما به دلیل محدودیت در نگارش برخی از مهم ترین آن ها بیان می شوند.

  • در کارهای خود تنها به خداوند توکل کنید. در تمامی کارها باید به خداوند توکل و تکیه کرد و نتیجه کارها را به او سپرد. آنچه در این آیه آمده است را خداوند در آیات متعدد دیگری نیز بیان کرده اند. این تکرار می تواند نشان دهنده اهمیت موضوع باشد. در واقع زمانی که انسان توکل دارد به این امر ایمان خواهد داشت که خداوند بهترین را برلیش در نظر می گیرد پس برای آنچه که نمی شود کمتر ابراز ناراحتی می کند.
  • در آیه ششم سوره اسرا خداوند زیادی جمعیت را نعمت الهی معرفی کرده است.
  • نتیجه خوبی و بدی تنها دامنگیر خود آدمی می شود. این پیام آیه هفتم سوره اسرا در ضرب المثل «هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی» می توان مشاهده کرد. در واقع باید به یاد داشت که بدی کردن پیش از هر کسی دامان خود شخص را می گیرد همانطور که انرژی مثبت کار خوب پیش از هر چیزی به خود آدم می رسد.
  • گاه آدمی توانایی این را ندارد که به شخص نیازمند کمک کند. پس به جای تشر زدن و زبان تند داشتن بهتر است با نرمی رفتار شود و دلی به دست آورد. این راهکار در آیه 28 سوره اسراء آمده است. البته این پیام را می توان تعمیم داد و تنها برای نیازمندان مالی در نظر نگرفت. برخی اوقات دوست، آشنا یا فامیلی طلب کمک در انجام کاری می کند یا درخواستی دارد. پس اگر که آدمی قادر به برآورده ساختن آن درخواست نیست با زبانی نرم عدم انجام کار را به طرف مقابل اعلام نماید.
  • نه بخل خوب است و نه گشاده دستی فراوان!. این پیام را از آیه 29 سوره اسرا می توان استخراج کرد. در واقع آدمی نباید به گونه ای بخیل باشد که از انفاق در راه خدا باز بماند و نه آنچنان دست و دلباز که چیزی برای امرار معاش خود باقی نگذارد.
آیه 29 سوره اسراء - جزء پانزدهم
آیه 29 سوره اسراء – جزء پانزدهم
  • در آیه 31 سوره اسراء خدای متعال کشتن فرزندان به سبب فقر و تنگدستی را اشتباه دانسته و می فرماید که از ترس تنگدسی کودکان خود را نکشید چرا که روزی آن ها بر خداوند است. اگر چه این آیه به اوضاع نابسامان دوره جاهلیت اشاره دارد اما بشر امروزه نیز گرفتار جاهلیت مدرن است و به سقط جنین روی آورده است.
  • در اسلام به وفای به عهد تاکید شده است. این عهد می تواند هر چیزی و با هر کسی باشد. در واقع توجه به مسئولیت و پیمان می تواند آدمی را از گناه باز بدارد (آیه 34 سوره اسراء).
  • خدای متعال در قرآن و در آیات مختلفی به نکوهش کم فروشان پرداخته است. در آیه 35 سوره اسراء نیز حق تعالی به حای نکوهش تاکید بر درست سنجیدن و استفاده از پیمانه کامل در خرید و فروش کرده است.
  • علاوه بر درست سنجیدن در این آیه خداوند به یکی از اصول بسیار مهم اشاره کرده است و آن اقرار به ندانستن است. در واقع زمانی که فرد از چیزی اطلاع ندارد بهتر است درباره آن سخن نگوید چرا که تمامی اعضا و جوارح آدمی مورد بازخواست قرار می گیرند. پس بالطبع اگر که مورد اشتباهی را آدمی بگوید و یا تایید نماید در آثار سوء آن شریک می گردد.
  • در آیاتی از قرآن و در روایات بسیاری به اقامه نماز صبح و اهمیت آن اشاره شده است. از جمله این آیات دو آیه 78 و 79 سوره اسراء هستند. در این دو آیه خداوند به برپا داشتن نماز صبح و همچنین اقامه نماز شب (مقام والایی دارد) اشاره کرده است.

گاهی افراد می گویند نماز صبحمان قضا می شود. در راستای قضا نشدن نماز راهکارهایی بیان شده که با انجام آن ها می توان به ادای نماز صبح رسید.

  • در آیه 69 سوره کهف خداوند به گفتن ان شاء الله برای انجام کارها اشاره نموده است. در واقع برای هر امری که در آینده قرار است انجام شود باید مشیت الهی را لحاظ کرد. چرا که ممکن است آدمی برای امری آماده باشد اما مشیت الهی چیز دیگری را رقم بزند.

 

  • تلاوت ترتیل آیه 34 سوره اسراء – محمد جبریل

وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۚ وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ ۖ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا

و به مال یتیم، جز به بهترین راه نزدیک نشوید، تا به سر حد بلوغ رسد! و به عهد (خود) وفا کنید، که از عهد سؤال می‌شود!

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *