استفتائات طواف نساء – آیت الله سیستانی

طواف نساء

طواف نساء از دیگر واجبات عبادی حج و عمره است. این طواف همانند دیگر طواف ها با چرخیدن به دور کعبه به اندازۀ هفت بار انجام می شود و تنها تفاوتی که میان آن با دیگر طواف ها وجود دارد نیت آن است. این طواف اهمیت بالایی دارد و شخصی که احرام بسته است تا قبل از انجام این طواف و ادا کردن نماز آن نمی تواند از همسر خویش استمتاع کند و بر او حرام خواهد بود. ناگفته نماند که این طواف جزو احکام اختصاصی تشیع است و در فقه اهل تسنن سخنی از آن نیست.

درباره این عمل و احکام آن سوالاتی از آیت الله سیستانی شده است که در ادامه برای بهره مندی شما دوستان  به بیان آن ها همراه با پاسخ می پردازیم

سوال و جواب درباره طواف نساء

  • شخصی قبل از انجام طواف نساء با زن خود بازی یا همان ملاعبه می کند. حکم این شخص چیست؟

اگر که از او منی خارج شود لازم است شتری کفاره دهد و در صورتی که ناتوان است گوسفندی کفاره کند. اما در صورت عدم خروج منی می بایست استغفار نماید و عمل او کفاره ندارد.

  • اگر که فردی عمره تمتع را انجام داد و آن گاه نتوانست اعمال حج را به جای آورد و به شهر خود برگشت، آیا برای او جایز است که قبل از به جای آوردن طواف نساء با زن خود همبستر شود؟

احتیاط آن است که ترک شود.

  • جایز است در عمره مفرده پیش از انجام طواف النساء احرام کرد؟

بعید نیست که جایز باشد اگر چه جای احتیاط دارد.

  • تکلیف کسی که به سبب ندانستن یا فراموشی پیش از تقصیر طواف نساء را انجام دهد چیست؟

بنا بر احتیاط واجب بعد از تقصیر طواف نموده و دو رکعت نماز آن را دوباره انجام دهد.

  • اگر شخصی که به حج مشرف شده (حج واجب یا عمره) بعد از برگشت از مکه شک کند که طواف نساء را انجام داده است یا نه، چه تکلیفی دارد؟

آن شخص باید برگردد و خود طواف نساء را انجام دهد. اگر که بازگشت برای او ممکن نبود یا سخت و دشوار بود لازم است نایب بگیرد. همچنین زن بر او حلال نخواهد شد تا زمانی که خود یا نایب او طواف را انجام دهند.

  • اگر که مردی طواف النساء را انجام ندهد آیا بر زن او حرام است که خود را در اختیار شوهر قرار دهد؟

در فرض سوال احتیاط آن است که خویش را در اختیار شوهر قرار ندهد و او را تمکین ننماید.

  • اگر که زن مومن باشد و شوهر او از مخالفین و به همین دلیل طواف النساء را ترک نماید آیا بر زن واجب خواهد بود که او را تمکین نکند (آمیزش نکند) تا طواف کند؟

این کار بر او واجب نمی باشد.

  • آیا مقدم داشتن طواف النساء برای شخصی که ترس این را دارد که بعد از حج به جهت ازدحام نتواند انجام دهد، جایز است؟

بله جایز است. اما قبل از به جای آوردن مناسک منا یعنی رمی جمرات، قربانی کردن و حلق و تقصیر حج، زن بر او حلال نخواهد شد.

مراسم حج
مراسم حج
  • اگر شخصی که احرام داد بعد از چهارمین شوط از طواف نساء با زن خویش همبستر شود چه کند؟

استغفار نموده و از خداوند متعال آمرزش طلب نماید. همچنین طواف خود را کامل کند. این عمل کفاره ندارد.

  • شخص حج می گزارد و از مکه باز می گردد. او ازدواج می کند و خدای متعال به او چندین فرزند می دهد. سپس این شخص متوجه می شود که طواف نساء را به جای نیاورده است. در این صورت ازدواج و فرزندانش چه حکمی دارند؟

بر اساس نظر ما ازدواج او صحیح است و دارای اشکال نیست چرا که آن چه پس از حلق بر حاجی حرام می گردد تمتع از زنان است نه عقد آن ها. فرزندان او نیز در هر صورت ملحق به او می باشند.

  • شخصی که چندین بار عمره مفرده به جای آورده اما طواف نساء را انجام نداده است آیا می تواند به نیابت از تمامی آن ها یکی انجام دهد؟

بنا بر احتیاط واجب کافی نمی باشد. به همین دلیل به تعداد عمره ها لازم است این طواف را انجام دهد.

  • اگر که شخصی به نیابت از مستطیعی که شخصا از ادای حج عاجز است حج نماید و طواف النساء را ترک نماید آیا زن بر منوب عنه حرام می گردد یا بر شخص نایب؟

زن بر شخص نایب حرام می شود.

 

  • تلاوت ترتیل آیه 125 سوره بقره – شحات محمد انور

وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى ۖ وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ

و (به خاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم! و (برای تجدید خاطره،) از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید! و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که: «خانه مرا برای طواف‌کنندگان و مجاوران و رکوع‌کنندگان و سجده‌کنندگان، پاک و پاکیزه کنید!»

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *