غذایی مسموم برای پیامبر (ص) – خیانت یک زن یهودی

پیامبر (ص)

در این مطلب داستان گونه به خیانت یک زن یهودی که با آوردن غذایی مسموم برای پیامبر (ص) قصد جان ایشان را کرده اند می پردازیم. این رخداد به شکل های گوناگون در کتب مختلف روایت شده که با رعایت امانت به زبان نویسنده نگارش می شود.

سال هفتم هجری قمری بود. پس از روزها نبرد و به شهادت رسیدن بسیاری از مسلمانان و کشته شدن تعدادی از یهودیان در غزوه خیبر بالاخره مسلمانان پیروز شدند و قرار شد به جای خروج یهودیان از منطقه خیبر در آن مانده و به زراعت بپردازند و نیمی از محصول را برای خود بردارند. در این میان نیز غنایمی توسط مسلمانان به دست آمد که میان افراد تقسیم شد.

اگر چه نبرد تن به تن پایان یافته بود اما مگر قصد جان پیامبر (ص) کردن از سر دشمنان می افتاد؟ آنان از هر موقعیتی برای ترور حضرت استفاده می کردند. حال نیز در چنین شرایطی فکر به قتل رساندن حضرت که رحمتی برای عالمیان است در سر زنی یهودی به نام زینب بنت حارث بود. او تصمیم داشت تا با غذا حضرت را مسموم کند.

زینب بره ای را آماده کرد. سپس تمامی آن را به خصوص سر دستش را آلوده به زهری قوی نمود. چرا که با پرس و جو متوجه شد که رسول خدا (ص) گوشت آن بخش از بره را دوست دارد. سپس آن را برای پیامبر برد و به عنوان هدیه تقدیم حضرت کرد.

حضرت برای آن هدیه تشکر کرد. سپس از اصحاب خود خواست تا با او در خوردن بره شریک شوند. حضرت و یارانش به دور غذا نشستند تا از آن بخورند. پیامبر مقداری از گوشت سر دست را خورد. او متوجه شد که در آن سمی قرار داده شده است. پس رو به یاران خود کرد و از آن ها خواست تا دست از خوردن بکشند. اصحاب متعجب دلیل این کار را پرسیدند که پیامبر گفت: این گوشت به سم آغشته شده است.

همه از خوردن غذا دست کشیدند. پیامبر (ص) به یارانش دستور داد تا زینب بنت حارث را احضار کنند. آنان اطاعت امر کرده و زینب را به حضور پیامبر آوردند. پیامبر به او گفت: چرا بره ای مسموم برای ما آورده ای؟

داستان مذهبی
داستان مذهبی

زینب بنت حارث گفت: من بره ای مسموم آوردم که ببینم پیامبر هستید یا نه! من با خود گفتم که اگر این فرد واقعا پیامبر است گزندی به او نمی رسد اما اگر که پیامبر نباشد می میرد و از دست او راحت می شویم.

پیامبر سخنان زینب را که شنید او را بخشید. اما بعد از این اتفاق ایشان مکرر می فرمود که غذای خیبر من را هلاک کرد و درون من را متلاشی نمود[1].

پاسخ به چند سوال متداول

  • آیا دقیقا این زن پیامبر را مسموم کرده است؟

در این باره روایات متعدد و مختلف وجود دارد که درباره محل وقوع این اتفاق و فردی که غذا را برای حضرت آورده اختلاف است اما زیادی این روایات نشان دهنده این امر هستند که ترور رسول الله (ص) چندین بار رخ داده است.

  • چرا پیامبر از غذایی که زن یهودی آورده بود تناول کرد؟ مگر خوردن آنچه توسط اهل کتاب ذبح شده حرام نیست؟

در پاسخ به این سوال ابتدا باید اشاره کرد که اگر چیزی برای پیامبر به عنوان هدیه می آوردند می پذیرفت و اگر که با عنوان صدقه بود قبول نمی کرد. علاوه بر این با استناد به آیه پنجم سوره مائدد خدای متعال خوردن غذای اهل کتاب را بر مسلمانان حلال نموده است؛ اگر چه اکثر مفسران و فقیهان شیعی خوردن آنچه که اهل کتاب ذبح نموده اند را استثنا دانسته و حرام شمرده اند زیرا مقصود این آیه خوراک هایی به جز گوشت ها است اما تعدادی از علمای شیعی و همچنین اکثر تفسیر کنندگان و عالمان اهل سنت به حلال بودن ذبیحه اهل کتاب قائل هستند البته به شرطی که در زمان سر بریدن حیوان نام خدا آورده شود.

همچنین در بعضی روایت ها آمده که خود زینب بنت حارث ذبح را انجام نداده است و این گمان وجود دارد که شاید بره به دست یک مسلمان ذبح شده است.

در کنار تمامی این موارد اقوالی وجود دارد به این مضمون که زنی که غذا را آورده در ظاهر مسلمان گشته است که در این صورت اشکال موجود به کلی از بین می رود.

و اما قول آخری که وجود دارد این است که غذا به دست زن یهودی مسموم گشته اما آن بره به دست یکی از اصحاب یا نزدیکان به نزد پیامبر آورده شده است[2].

منابع:

[1] بر اساس آنچه که در جلد 21 بحار الانوار صفحات 5 و 6 آمده است

[2] برگرفته از مطلب «ذبیحه» در سایت ویکی پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *