امام زمان (عج) به دست چه کسی شهید می شود؟ – قاتل امام مهدی

قاتل امام مهدی کیست؟

در حوزه مهدویت و در ارتباط با امام مهدی (عج) سوال فراوان پرسیده می‌شود. سوالاتی که برخی از آن ها در این برهه مهم از تاریخ زندگی بشریت یعنی دوره غیبت از اهمیت زیادی برخوردار نیستند، ولی به سبب پرسش و برای دوری از شبهاتی که معاندان ایجاد می‌کنند لازم است به آن ها پاسخ داده شود. پاسخی درخور و بر اساس آنچه ائمه و بزرگان دین بیان کرده اند. مسئله وفات امام مهدی عجل الله فرجه الشریف و سوالاتی مثل امام زمان (عج) به دست چه کسی شهید می شود و قاتل امام مهدی کیست؟ از جمله این سوالات است.

قاتل امام مهدی (عج) کیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که ادله ای قطعی برای این موضوع وجود ندارد. در واقع روایتی معتبر که به طور قطعی بیان کند امام مهدی ارواحنا له افدا شهید می شود موجود نیست و آنچه وجود دارد یا روایات ضعیفی هستند یا روایات عامه که در رابطه با امامان ذکر شده و میتوان منجی موعود را تخصیص زد.

علاوه بر این ها در صورتی که به شهادت امام در دولت کریمه و سراسر عدل آخر الزمان اشاره شود و آن را امری درست و قطعی دانست گروهی به منافات میان این دو اشاره کرده و می گویند اگر که حکومت عدل است و دولت کریمه و مردم به خوبی و خوشی روزگار می گذرانند پس نباید کسی به فکر قتل امام بیفتد چرا که لشکر کفر از میان بر داشته شده است. و اگر که چنین نباشد پس حکومت عدل نقض می‌شود.

این گونه ایجاد سوال می تواند نادرست باشد چرا که حکومت بر پایه عدل است و دولت دولتی کریمه اما آیا تمامی مردم مبرا از گناه خواهند شد و لباس عصمت به تن میکنند؟! چنین نمی تواند باشد و ممکن است با احتمال کم کسی قصد جان حضرت کند و ایشان را به شهادت برساند.

امام مهدی (عج)
امام مهدی (عج)

بررسی احتمالات موجود

در کتب معتبر روایی احادیثی با این مضمون وجود دارند که هیچ یک از ائمه نیست جز اینکه مسموم یا شهید گردد. یا هیچ یک از ما نیست مگر اینکه شهید یا کشته شود. این چنین روایاتی در کتب حدیثی وجود دارد. اگر چه این روایات موجود هستند اما می توان آن را برای حضرت تخصیص زد. چرا که میان علما به ویژه علمای متاخر در این باره اختلاف است‌. زیرا اگر چه نحوه شهادت امامان تا امام موسی کاظم علیه السلام کاملا مشخص است اما نحوه شهادت امامان دیگر آشکارا مشخص نیست. از این‌رو برخی قائل به شهادت هستند اما برخی از عالمان این مورد را درباره تمامی امامان درست نمی دانند و حتی اذعان کرده اند که برخی از امامان به مرگ طبیعی فوت شده اند.

و اما دومین احتمال شهادت امام به دست زنی از بنی تمیم است. این زن که قاتل امام مهدی (عج) بر اساس چنین احتمالی است از بالای پشت بام آسیاب را بر سر حضرت انداخته و ایشان را شهید می کنند.

اگر چه این موضوع می تواند رخ بدهد اما احتمال آن کم است چرا که در اخر الزمان مگر مردم با آسیاب گندم آرد می کنند تا آن زن آسیاب را بر سر مبارک حضرت بکوبد.؟ علاوه ‌بر این از

لحاظ سندیت این روایت ضعیف است و نمی شود به ِآن استناد کرد.

در آخر اینکه جواب دقیقی برای سوالات این چنینی وجود ندارد و همه بر پایه احتمال هست. پس نه تنها شهادت امام می تواند درست باشد بلکه وفات عادی ایشان نیز دور از ذهن نیست و می تواند اتفاق بیافتد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *