تفاوت ظاهری افراد و عدم منافات آن با عدل الهی

تفاوت ظاهری افراد و عدم منافات آن با عدل الهی

مسئله تفاوت ظاهری افراد همیشه یکی از موضوعات چالشی و سوال برانگیز برای انسان هاست. چرا برخی صورتی زیبا و دلفریب دارند و برخی صورتی معمولی که چه بسا در نگاه بسیاری زشت خطاب می شوند. آیا این تفاوتها با عدل الهی منافات ندارد؟ با ما باشید در ادامه اجمالا پاسخی به این سوال داده ایم.

پیش از هر چیزی در پاسخ به این سوال باید گفت که همه آفریده های خداوند مهربان، زیبا آفریده شده اند. امکان ندارد خدا چیزی را زشت بیافریند. اینطور نیست که خداوند موجودی را بیافریند با این عنوان که این مخلوق من زیباست و آن آفریده دیگر زشت. همه آفریده ها در نظر خداوند زیبا هستند.

در قدم بعدی باید به این مسئله توجه شود که معیار زشتی و زیبایی افراد معیارهایی هستند که خود انسان ها معین کرده اند نه خداوند. البته این معیارها در هر جامعه ای منحصر به فرد است. ممکن است شخصی با معیارهای زیبایی جامعه ای صورتی زیبا داشته باشد و در جامعه ای دیگر چندان مورد توجه نباشد.

این نکته هم قابل توجه است که معیارها در گذر زمان دست خوش تغییر و تحول می شوند. برای مثال در بیشتر تاریخ ایران برای زنان بدن توپر معیار زیبایی محسوب می شد؛ همانطور که در عکس های زنان قاجاری مشخص است این معیار بعدها به چاق بودن ارتقای درجه یافت. امروزه نیز بدن لاغر، کشیده و قد بلند معیار شناخته می شود. مقایسه چهره خود با معیارهای زیبایی کاری بسیار نادرست است که متاسفانه با گسترش فضای مجازی این مقایسه ها شدت بیشتری یافته است.

کاری که همه ما باید بکنیم این است که خودمان را همانطور که هستیم بپذیریم. البته این حرف به معنای آن نیست که انسان در جهت بهبود خود و زندگی اش تلاش نکند و خود را با همه عادات بد یا کمبودها بپذیرد. مسئله این است که نباید برای این تغییر و به اصطلاح بهتر شدن به کارهای عجیبی دست بزند که پشیمانی از آن سودی ندارد؛ کارهایی مانند رفتن به زیر تیغ جراحی برای چند کیلو لاغری یا مصرف قرص های انرژی زا که در بسیاری موارد به بیماری یا مرگ فرد منجر می شود. مشکل بسیاری از انسان های امروز آن است که در رسیدن به خواسته های خود بسیار عجول هستند و همین سبب می شود که به جای انتخاب راه های کم خطر و زمان بر راهی را انتخاب می کنند که زود آن ها را به هدف برساند که متاسفانه بسیاری از این راه ها در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری را به فرد وارد می کنند.

عدل الهی
عدل الهی

عوامل بسیاری در چهره و ظاهر افراد موثرند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

وراثت: بی شک یکی از عوامل موثر در ظاهر هر فردی مسئله ژنتیک و وراثت است. چهره هر فرد ترکیبی از چهره پدر و مادر و گاها پدربزرگ ها و مادربزرگ های اوست. وراثت می تواند دلیل بیماری هایی مانند فشارخون نیز باشد.

آب و هوا و شرایط محیطی: عامل مهم دیگر در سلامت و رشد جنین محیط جغرافیایی و شرایط آب و هوایی است. آب و هوای معتدل نه سرد و نه گرم بهترین گزینه برای مادر و فرزندش می باشد.

تغذیه: مهمترین گزینه در سلامت و زیبایی کودک که می تواند بر دیگر عوامل ارجحیت داشته باشد مسئله خورد و خوراک و مراقبت های مادر قبل و حین بارداریست. مصرف میوه ها و غذاهای سالم هم از سوی اهل بیت عصمت و طهارت و هم امروزه توسط پزشکان توصیه شده است. در روایتی از پیامبر اکرم (ص) به میوه بِه اشاره شده است. این میوه فرزند را زیبا می کند. همچنین امام صادق (ع) به خوردن این میوه توصیه نموده چرا که باعث قوت قلب و زیبایی چهره و ذکاوت باطن می شود.

در حدیثی دیگر به مصرف گلابی توصیه نموده که چهره را زیبا می کند. وجود نازنین امام رضا ع به خوردن کندر سفارش فرموده اند زیرا کندر فرزند پسر را شجاع و دانا و فرزند دختر را زیبا و خوش اخلاق می سازد.

سخن آخر

بدون شک در جهان امروز که همه افراد را بر اساس زیبایی ظاهرشان قضاوت می کنند نداشتن این معیارها می تواند به از دست دادن موقعیت های اجتماعی و شغلی منجر شود. اما باید مواظب بود که این رفتارها دو مقوله مهم عزت نفس و اعتماد به نفس را خدشه دار نکند. در سختی هاست که انسانهای بزرگ ساخته میشوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *