امام مهدی (عج) برادر دارد؟

امام مهدی (عج)

قرن هاست که دشمنان آل الله به مبارزه با مهدویت پرداخته و از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده اند. آنان این روزها به سبب وجود فضای مجازی، میدان را برای تزریق شبهات، بیان سوالات مختلف و سوق دادن ذهن مسلمانان منتظر به بیراهه گسترده دیده و تمام حزب و نیروی خود را به کار گرفته اند. به طوری که اگر روشنگری انجام نشود، خیل زیادی از مسلمانان در تله شبهات گیر می کنند. از این رو و در جهت تبین و روشنگری بر آن شدیم تا به میزان توانایی خود به پرسش ها و شبهات مطرح شده، درست و بر اساس مستندات تاریخی و روایی پاسخ دهیم. امید آن که قدمی در هموار کردن مسیر ظهور برداشته باشیم. یکی از این سوالات که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت این است: آیا امام مهدی (عج) برادر دارد؟ آن ها که هستند و نسل شان به کجا ختم شده است؟ با ما همراه باشید.

جواب به سوال «امام مهدی (عج) برادر دارد؟»

در پاسخ به این سوال لازم است به زندگی امام حسن عسکری علیه السلام نگاه کرد و آن را مورد کاوش قرار داد. ایشان متولد سال 232 هجری قمری هستند. همچنین در تمام دوران زندگی خود با خلفای عباسی معاصر بوده اند. خلفایی که در آن دوران سخت ترین نظارت ها را بر اهل بیت علیهم السلام اعمال می کردند. در این میان اگر چه برخی کاتبان برای حضرت چند فرزند به اسم های محمد، عایشه، فاطمه، موسی، حسین و … نام برده اند اما آنچه مشهور و درست است این است که ایشان تنها یک فرزند داشته اند که هم نام و هم کنیه با پیامبر اکرم (ص) است. در واقع علمای مذهب تشیع بر این امر متفق القول هستند. به عنوان مثال شیخ مفید در کتاب الارشاد خود آورده : امام مهدی (عج) پس از امام عسکری علیه السلام فرزند آن حضرت است که هم نام و هم کنیه با پیامبر (ص) می باشند و به غیر از او فرزندی نداشتند نه ظاهرا و نه باطنا. مادر این فرزند نیز بانویی به نام حضرت نرجس سلام الله علیها بوده است[1].

همچنین مرحوم کلینی در کافی به نگارش در آورده است: فرزندی برای امام عسکری علیهم السلام به دنیا آمد و او را محمد نامگذاری کردند[2].

طبرسی نیز همین قول را به شیوه ای دیگر نوشته است: او می گوید: شخصی از امام عسکری سوال نمود: آقای من آیا شما فرزندی دارید؟ ایشان فرمودند: آری. پس دوباره سوال کرد: اگر که امری رخ بدهد از کجا می توانم از او سوال نمایم؟ حضرت پاسخ دادند: در مدینه[3].

علاوه بر علمای تشیع در میان اهل سنت نیز این قول بیان شده است. قندوزی از علمای مذهب تسنن می گوید: امام عسکری یازدهمین امام شیعیان تنها یک پسر از خویش به جای گذاشت که به حجت، قائم، مهدی و صاحب الزمان مشهور است. او در نیمه شعبان سال 255 قمری به دنیا آمد و زمانی که پدرشان از دنیا رفت پنج سال داشتند و یاران خاص و موثق از ولادت او باخبر بودند[4].

انتظار ظهور حضرت مهدی (عج)
انتظار ظهور حضرت مهدی (عج)

علاوه بر این دلایل روایی، ادله تاریخی نیز برای این موضوع وجود دارد. کلینی نقل می کند: معتمد عباسی زمانی ک شنید از امام عسکری علیه السلام فرزندی باقی مانده است در صدد یافتن او بود و امر نمود عده ای از قابله ها زنان و کنیزان حضرت را معاینه نمایند و اگر که اثری از حمل مشاهده کردند گزارش کنند.

روایت شده که یکی از قابله ها به کنیزی شک می کند و گزارش می دهد. پس آن کنیز به دستور خلیفه در محلی تحت نظر قرار داده می شود اما چون که در نهایت اثری دیده نشد آزاد می شود.

همچنین معتمد عباسی برای آن که وانمود کند از امام یازدهم وارثی نمانده و امام بعدی وجود ندارد میراث حضرت را میان مادر و برادر امام عسکری علیه السلام تقسیم نمود. این تقسیم ارث نیز خود دلیلی بر نبود فرزندی به غیر از امام مهدی (عج) است.

کلام آخر

باور اندیشمندان شیعی بر این است که تنها امام مهدی ارواحنا له الفداء فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است و خواهر یا برادر دیگری ندارد و این با ادله روایی و تاریخی قابل اثبات است. و اما در ارتباط با آنان که وجود خواهر و برادر را برای امام بیان کرده اند می توان این احتمال را بیان کرد که آن ها به دنبال ضربه زدن به مکتب شیعه هستند.

منابع:

[1] الارشاد، ص 339

[2] کليني، کافي، تهران، ج 1، ص 264

[3] طبرسي، ص 251

[4] ينابيع الموده لذوی القربی ، ج 3 ، ص 171

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *