راهکارهای قرآنی جزء سیزدهم برای زندگی بهتر

راهکارهای قرآنی جزء سیزدهم برای زندگی بهتر

جزء سیزدهم قرآن کریم متشکل از 233 آیه است و بخشی از سوره یوسف، تمامی سوره رعد و قسمتی از سوره ابراهیم را در بر می گیرد. در سوره یوسف خداوند به داستان زندگی حضرت یوسف پرداخته است و به ولایتی اشاره شده که خداوند بر بندگان مخلص خود دارد. در سوره رعد به توحید، معاد و وحی اشاره شده است و موضوعات مرتبط با این سه مسئله را از مسیر عجایبی که در این جهان هستند و نفس آدمی آشکار می کند و آدمی را به تفکر در سرگذشت درگذشته ها و دریافت سنت دنیا فرا می خواند. البته غرض اساسی سوره رعد اشاره به حقانیت قرآن کریم و معجزه بودن او به عنوان نشانه رسالت رسول الله (ص) است. در سوره ابراهیم به توحید، قیامت و حساب رسی و داستان زندگی حضرت ابراهیم علیه السلام در کنار وحدت تمامی ادیان الهی، شمارش نعمات خداوند، آثار سپاس و کفران و بنای کعبه به دست ابراهیم خلی الله (ع) پرداخته شده است. در کنار غرض اصلی و اساسی سوره ها در هر آیه ای آموزه یا آموزه هایی نهفته هستند که شناخت و به کارگیری آن ها به داشتن زندگی بهتر و آخرتی روشن تر کمک می کند. از این رو در ادامه این مطلب به برخی از مهم ترین این آموزه ها یا راهکارهای قرآنی جزء سیزدهم خواهیم پرداخت.

راهکارهای قرآنی جزء سیزدهم

  • هیچ چیز برای خداوند ناممکن نیست. اگر که او بخواهد، آنکه دیروز اسیر بوده است، امروز امیر و عزیز می گردد[1].
  • همیشه شخص مظلوم و دون پایه نیازمند شخص ظالم نیست و گاهی این رابطه عکس می شود و شخص ظالم نیازمند مظلوم خواهد بود[2].
  • نباید قدرت وسیله انتقام شود[3]. در واقع زمانی که برادران یوسف برای بردن غله به مصر مراجعت کردند، یوسف پیامبر می توانست به سبب قدرتی که داشت از آن ها انتقام بگیرد و آنان را مجازات کند اما این کار را نکرد. بلکه کاری کرد که آنان شرمنده شده و باری دیگر به مصر بیایند.
  • بدون شک کسی که تقوا را سر لوحه امور خود قرار دهد، نتیجه را خواهد دید[4]
  • دعای والدین در حق فرزند مستجاب می گردد. از این رو در آن هنگام که گرفتاری ها به شما روی می آورند از پدر خود بخواهید شما را دعا کند[5].
سوره یوسف
سوره یوسف
  • فرزند ناصالح موجب رنج پدر می گردد و فرزند صالح باعث زدودن رنج می شود[6].
  • بر حذر باشید از اینکه پست و مقامی که کسب می کنند مانعی برای احترام به پدر و مادرتان نشود[7]
  • در هر چه که در این جهان است درس است. پس طبیعت کلاس درس است و نه جای غفلت[8]
  • آن کس که پیمان خویش را با خدای خود می شکند و در زمین به فساد مشغول می شود، مورد لعن و نفرین خدای متعال قرار می گیرد[9]
  • زندگی و حال آدمی تغییر نمی کند مگر آن که خود شخص آن را تغییر دهد[10].
  • اگر که شما سپاسگزار باشید، نعمتتان زیاد می شود[11].
  • کلام پاک همچون درختی است که ریشۀ آن استوار است و شاخه اش در آسمان می باشد[12].

منابع:

[1] سوره یوسف، آیه 56

[2] همان، آیه 59

[3] همان، آیه 65

[4] همان، آیه 90

[5] همان، آیات 97-98

[6] همان، آیه 93

[7] همان، آیه 99

[8] همان، آیه 109

[9] سوره رعد، آیه 25

[10] همان، آیه 11

[11] سوره ابراهیم، آیه 24

[12] سوره ابراهیم، آیه 7

 

  • تلاوت ترتیل آیه 65 سوره یوسف – حذیفی علی عبدالرحمن

وَلَمَّا فَتَحُوا مَتَاعَهُمْ وَجَدُوا بِضَاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَيْهِمْ ۖ قَالُوا يَا أَبَانَا مَا نَبْغِي ۖ هَٰذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَيْنَا ۖ وَنَمِيرُ أَهْلَنَا وَنَحْفَظُ أَخَانَا وَنَزْدَادُ كَيْلَ بَعِيرٍ ۖ ذَٰلِكَ كَيْلٌ يَسِيرٌ

و هنگامی که متاع خود را گشودند، دیدند سرمایه آنها به آنها بازگردانده شده! گفتند: «پدر! ما دیگر چه میخواهیم؟! این سرمایه ماست که به ما باز پس گردانده شده است! (پس چه بهتر که برادر را با ما بفرستی؛) و ما برای خانواده خویش موادّ غذایی می‌آوریم؛ و برادرمان را حفظ خواهیم کرد؛ و یک بار شتر زیادتر دریافت خواهیم داشت؛ این پیمانه (بار) کوچکی است!»

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *