راهکارهای قرآنی جزء دوازدهم برای زندگی بهتر

قرآن کریم

در ادامه مقاله «راهکارهای قرآنی جزء یازدهم برای زندگی بهتر» به برخی از آموزه های ذکر شده در جزء دوازدهم قرآن مجید خواهیم پرداخت. این جزء متشکل از 169 آیه است که بیشتر آن برای سورۀ هود و پنجاه و دو آیه آن از سوره مبارکه یوسف می باشد. سوره هود یازدهمین سوره قرآن است. این سوره دارای 123 آیه است و محل نزول آن شهر مکه گفته شده است. سوره یوسف اما متشکل از 111 آیه است و خدای متعال در آن به زندگی یوسف پیامبر (ع) پرداخته است که خود سرشار از آموزه های مهم است.

قرآن کریم
قرآن کریم

راهکارهای قرآنی جزء دوازدهم برای زندگی بهتر

  • در آیه ششم سوره هود خداوند بیان می دارد که روزی تمامی موجودات بر عهده خود او می باشد. پس حرص خوردن و ترسیدن به سبب روزی نادرست است.
  • در دنیا اتفاقات زیادی می افتد که آدمی تنها حکمت تعداد محدودی را می داند. پس اگر که اتفاقی رخ داد به سبب ندانستن حکمت نباید آن را مسخره کرد[1].
  • گاه می گویند شعار مرگ ندهید، بر اساس کارما به خود شخص باز می گردد. آری نتایج اعمال آدمی بر زندگی او تاثیر می گذارند اما برخی شعارها قرآنی هستند. مثلا بر اساس آیه 44 سوره هود می توان متوجه شد که شعار «مرگ بر ستمگر» یک شعار قرآنی است.
  • خدای متعال قادر مطلق است. او قدرتش بی نهایت است. از این رو هر کار ناممکنی را می تواند ممکن سازد[2].
  • برخی صفات پسندیده به شمار می روند و آدمی اگر که آن ها را داشته باشد خیلی خوب است. در آیه 75 سوره هود خداوند متعال به سه صفت پسندیده ی بردباری، نرم دلی و استغفار اشاره نموده است.
  • گاه آدمی حق خوری کرده و یا حق را کامل ادا نمی کند. این افراد موظف به پرداخت کامل آن هستند[3] .
  • این روزها یکی از دغدغه های مهم مردم، امرار معاش و در واقع پول است. اکثریت افراد شاید در آرزوی داشتن مال فراوان هستند. خدای متعال در آیات 85 و 86 سورۀ هود به این امر اشاره می کند که ررق کم اما حلال و پاکیزه بهتر از آن است که مال زیاد اما از طریق حرام به دست آمده باشد.
  • انسان ها از مشکلات کوچک و بزرگ خسته می شوند. در این باره خداوند سفارش می کند که در برابر آن ها (مشکلات) بهتر است صبر پیشه کنید چرا که اجر و پاداش نیکوکاران را به همراه دارد[4].
صبر
صبر 
  • از سرزنش افراد باید پرهیز کرد چرا که این احتمال وجود دارد که آدمی خود به آن دچار گردد[5].
  • ضرب المثلی وجود دارد به این مضمون که باد آورده را باد می برد. در آیۀ 20 سوره یوسف خداوند به این موضوع اشاره کرده است که آن مالی که به آسانی به دست می آید، راحت نیز از دست خواهد رفت.
  • حسادت امری مذموم و نکوهیده است که آدمی را به ورطه نابودی می کشاند. در آیه 9 سوره یوسف به این امر اشاره شده که این صفت ناپسند آدمی را تا برادر کشی می برد (برادران یوسف (ع) بر اثر حسادت نقشه قتل و به چاه انداختن او را می کشند).
  • راز داری امر مهمی است که آدمی باید آن را رعایت کند چرا که افشای سر ممکن است اتفاقات ناخوشایندی را در پی داشته باشد. از این رو در آیه پنجم سوره یوسف این آموزه نهفته است که به کودکان از کودکی راز داری را یاد بدهیم (زمانی که یوسف علیه السلام از خواب خود به یعقوب نبی (ع) می گوید. یعقوب (ع) از فرزندش می خواهد که این خواب را برای دیگران تعریف نکند)

منابع:

[1] سوره هود، آیه 38

[2] سوره هود، آیه 72

[3] همان، آیه 85

[4] همان، آیه 115

[5] سوره یوسف، آیه 31

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *