انحصار یاران امام مهدی (عج) در 313 نفر، تبعیض نیست؟!

313 یار امام زمان

در روایت های بسیاری که در کتب شیعه و اهل سنت آمده‌اند یاران امام مهدی ارواحنا له الفداء 313 نفر، به تعداد یاران پیامبر (ص) در جنگ بدر گفته شده‌اند. این امر باعث شده تا سوالی ذهن دوستداران حضرت، آنان که در انتظار آمدن او و قرار گرفتن در بین یاران ایشان هستند، را درگیر کند. سوال این است که انحصار یاران امام مهدی (عج) در 313 نفر، تبعیض نیست؟! تمامی منتظران دوست دارند تا در خیل یاران حضرت قرار بگیرند. اما تعدادی که بیان شده، تعداد کمی است.

313 یار امام زمان
313 نفر ، یاران امام زمان

بله! 313 نفر عده ی بسیار کمی را در بر می‌گیرد و این موضوع قابل قبول است، اما یاران امام مهدی (عج) در این عده‌ی کم منحصر نمی‌باشند و این افراد هسته ی اصلی یاران و لشکریان امام زمان (عج) را تشکیل می‌دهند و این امری کاملا طبیعی است چرا که هر سپاه و لشکری برای پیروزی علاوه بر رهبر به تعداد معدودی فرمانده نیاز دارد تا دیگر افراد سپاه تحت نظر و اوامر ایشان که امر رهبر اصلی می‌باشد عمل نموده و رهبر را که امام و خلیفه ی خداوند بر روی زمین است یاری کنند.

بر اساس روایات نقل شده درباره دوران ظهور، یاران حضرت مهدی (عج) در سه گروه قرار گرفته اند که در ادامه به آنان اشاره می‌شود.

  • یاران خاص امام مهدی (عج) – فرماندهان

یاران خاص امام مهدی (عج)، 313 نفر می‌باشند. این افراد فرماندهان و هسته اصلی لشکر به شمار می‌روند که مستقیما تحت امر حضرت مهدی (عج) عمل می‌کنند و دیگر افراد لشکر تحت دستور آنها هستند. این افراد نخستین اشخاصی هستند که در مکه مکرمه گرداگرد حضرت در زمان ظهور جمع می‌شوند و با ایشان بیعت می‌کنند (ظهور علنی حضرت با جمع شدن این 313 نفر صورت می‌پذیرد). این افراد اکثرا جوان گفته شده‌اند و از نظر ایمان و معرفت به خداوند در درجه‌ی بالایی قرار دارند به گونه ای که ذره‌ای شک و تردید در دل های آنان راه ندارد. آنان شجاع، دلیر، صبور و شهادت طلب هستند و با اتحاد و همدلی برای هدفی واحد به همراه حضرت قیام می‌کنند.

  • هسته اولیه یاران

پس از بیعت هسته اصلی که دعوت جهانی امام زمان (عج) با آن آغاز و آشکار می‌گردد، از کل جهان حدود ده هزار نفر به امام می‌پیوندند. این افراد مستقیما تحت امر 313 کارگزار حضرت می‌باشند و هسته اولیه سپاه را تشکیل می‌دهند. و خروج (قیام) حضرت پس از تکمیل آن ها صورت می‌گیرد.

نام و نشان گروه اول و دوم از یاران امام تماما در کتابی ثبت شده و در نزد امام مهدی (عج) می‌باشد.

از جمله روایت هایی که درباره این گروه آمده است می‌توان به کلامی از امام جواد علیه السلام اشاره کرد. ایشان فرموده‌اند: هنگامی که 313 نفر از اصحاب ویژه قائم (عج) به خدمت آن بزرگوار رسیدند، حق تعالی امر او را (ظهور حضرت) بر جهانیان آشکار می‌سازد. زمانی که این تعداد به ده هزار نفر رسید به اذن و اراده خداوند قیام می‌کند [1].

با 313 قمر می آید
با 313 قمر می آید
  • توده مردم

و اما گروه سوم یاران امام زمان (عج) که تحت فرماندهی دو گروه اول می‌باشند. عده ی کثیری از منتظران حضرت هستند که از جور، ظلم و ستم زمانه به ستوه آمده و برای رهایی از آن، به لشکر امام مهدی (عج) ملحق می‌گردند تا در مسیر رسیدن به هدف والا که برپایی حکومتی جهانی بر پایه دین الهی و بر اساس عدالت و بدون ذره ای ظلم و بدی است، یاری گر امام خود باشند. این افراد نیز همچون اشخاصی که در دو گروه نخست قرار گرفته اند از اقصی نقاط مختلف جهان می‌باشند و به منطقه یا کشور خاصی تعلق ندارند.

پس همانطور که مشاهده می‌شود هیچ‌گونه تبعیضی صورت نگرفته است و تمامی منتظران می‌توانند با حرکت در مسیر حق، نه تنها در دوران غیبت به عنوان یاور امام مهدی (عج) شناخته شوند بلکه در عصر ظهور نیز در سپاه ایشان قرار بگیرند.

منبع:

[1] بحار الانوار، ج 52، ص 383

 

موسسه قرآنی معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *