سوال و جواب هایی درباره امام زمان (عج) و مهدویت – بخش چهارم

یاران حضرت مهدی (عج)

در ارتباط با مبحث امام زمان (عج) و مهدویت سوالات بسیاری مطرح شده اند که لازم است پاسخی مناسب به آن ها داده شود. از این رو جمعی از علما و کارشناسانی که در این حوزه مطالعاتی داشته اند بر اساس آیات قرآن کریم و روایات معتبر موجود در کتب روایی به این سوالات پاسخ داده اند. در این مطلب برخی از سوال ها به همراه پاسخشان را برای بهره مندی شما بزرگواران قرار داده ایم.

سوال و جواب هایی درباره امام زمان (عج) و مهدویت
سوال و جواب هایی درباره امام زمان (عج) و مهدویت
  • چرا مسلمانان اهل سنت معتقد هستند که حضرت مهدی (عج) هنوز متولد نشده است؟

تمامی مسلمانان (با هر مذهبی) به دلیل وجود روایات بسیار از پیامبر اکرم (ص) درباره حضرت مهدی (عج) [1] معتقد هستند که مهدی (عج) در آخر الزمان ظهور می کند و هم نام و هم کنیه با رسول الله (ص) است. اما در مورد ولادت آن حضرت در میان تشیع و تسنن اختلاف نظر وجود دارد. تمامی شیعیان و برخی از اهل سنت بر این باورند که امام زمان (عج) متولد شده است و هم اکنون در عصر غیبت به سر می برد اما اکثریت مسلمانان سنی مذهب اعتقاد دارند که مهدی موعود (عج) در آخر الزمان متولد می شود.

اعتقاد نداشتن اهل سنت دلایلی دارد از جمله ولادت پنهانی حضرت و امتناع از بعضی لوازم احتمالی قبول کردن ولادت امام مهدی (ع).

ولادت حضرت مهدی (عج)، فرمانروایی او بر تمام عالم، از میان بر داشتن ظالمان و ایجاد حکومت جهانی عدل و داد از جمله امور مسلمی می باشند که در روایات مکرر و از همان ابتدای اسلام درباره آن سخن گفته شده است. این امر سبب شد که حاکمان ستمگر همواره درصدد از میان برداشتن حضرت مهدی (ع) و دفع خطر احتمالی از حکومت خود باشند. آن ها خانه های بنی هاشم را به خصوص در دوران امامت امام حسن عسکری (ع) به سبب اینکه در روایات امام مهدی (عج) نهمین فرزند از نسل امام حسین (ع) معرفی شده است، تحت نظر داشتند تا اگر که زنی آبستن شود آن ها متوجه شده و آن را از میان بردارند. اما به امر و اراده حق تعالی امام (عج) به طور پنهانی متولد شدند و تنها برخی از خواص و یاران امام حسن عسکری (ع) از ولادت ایشان و ولایتشان پس از پدر بزرگوار با خبر شدند. به همین سبب کاملا طبیعی است اگر که اهل تسنن که در آن دوران از اهل بیت نبوت و رسالت دور شده بودند از تولد ایشان بی خبر بوده و یا ولادت حضرت را نپذیرند.

علاوه بر این قبول کردن و پذیرش ولادت حضرت مهدی (عج) از امام حسن عسکری توابعی به همراه دارد. در حقیقت اگر چه پذیرش ولادت ایشان به مقبولیت تشیع در امر امامت و خلافت ختم نمی گردد اما مسلمانان سنی مذهب را در برابر بسیاری از روایات قرار می دهد که می بایست آن ها را توجیه نمایند که این موضوع مشقت و زحمت خواهد داشت پس از همان اول منکر ولادت ایشان می شوند.

ظهور امام زمان (عج)
امام زمان (عج) و مهدویت
  • برخی از ویژگی های امام مهدی (ع) را نام ببرید؟

در روایات و احادیثی که از ائمه اطهار (ع) نقل گردیده است به برخی از ویژگی های حضرت مهدی (عج) اشاره شده است:

  • امام حسین (ع) فرمودند: مهدی را با آرامش و متانت و شناخت حلال و حرام و نیاز مردم به او و بی نیازی او از دیگران خواهید شناخت [2].
  • امام صادق (ع) در معرفی حضرت قائم (عج) فرمودند: به خداوند قسم، لباس او جز از پارچه ای خشن و طعام او جز غذایی ساده نمی باشد [3].
  • امام رضا (ع) درباره حضرت مهدی (عج) فرمودند: او (مهدی (عج)) داناترین مردم، حکیم ترین ها آن ها، پرهیزگارترین شان، بخشنده ترین و عابدترین مردم است. [4]

 

  • چرا اکثر یاران حضرت قائم (عج) مرد می باشند؟

مقایسه و سوال کردن از تعداد زنان در برابر مردان در بین یاران حضرت مهدی (عج) امری اشتباه است. زیرا یاوران امام مهدی (عج) تنها آن افرادی نیستند که در میدان نبرد حضور داشته و در مقابل دشمنان اسلحه به دست می گیرند. بلکه یاور حضرت مهدی (عج) آن شخصی است که با همه ی وجود در خدمت حضرت باشد و در راستای تحقق اهداف مهدوی چه در زمان غیبت و چه در دوران ظهور حضرت تلاش نماید. در حقیقت یاور واقعی می بایست در دوران غیبت به مانند یک منتظر، وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد و در زمان ظهور فرمانبردار اوامر مولای خود باشد.

از حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) و نقش موثر، بی بدیل و حیاتی آن ها در یاری رهبر و امام خویش می توان به عنوان نمونه ای بارز و آشکار، نام برد که بدون آن که سلاحی به دست گیرند یار و یاور واقعی امام خود بوده اند و در رساندن پیام آن ها کوتاهی نکرده و نقش ارزشمند و بسیار مهمی را ایفا نموده اند.

یاران حضرت مهدی (عج)
یاران حضرت مهدی (عج)

در حقیقت می توان در عرصه فرهنگی به خوبی ظاهر شد و به تبین معارف دینی پرداخت تا مردم با امام زمان خویش و معارف ناب اسلام آشنا گردند زیرا اگر که مردم از اهداف حضرت (عج) بی خبر باشند در راستای گسترش مکتب اسلامی کمکی نکرده و سلاحی به دست نمی گیرند.

منابع:

[1] در روایات منقول از رسول خدا (ص) آمدن مهدی موعود بشارت داده شده، ویژگی های جسمی او بیان گردیده و نسبش که از سلاله پاک امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) ذکر شده است.

[2] بحار الانوار، ج 25، ص 156

[3] بحارالانوار، ج 52، ص 354

[4] معانی الاخبار، ص 102

موسسه فرهنگی قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *