آثار و نتایج حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) – بخش اول

یا مهدی ادرکنی

همواره انسان ها قبل از آن که به حکومت برسند اهدافی را برای آن تعیین نموده و دیگران را از برنامه هایی که برای حکومت خود در نظر دارند، با خبر می سازند اما بسیاری از آن ها پس از آن که بر اریکه قدرت تکیه کردند، از تحقق اهداف خود باز مانده و یا از آنچه که قبل از رسیدن به قدرت گفته اند سر باز زده و عدول می کنند. این امر به سبب نالایق بودن مجریان یا به دلیل اینکه آن اهداف و برنامه ها جامعیت نداشته و حقیقی و بر روی اصول درست نبوده اند، رخ می دهد. اما در حکومت جهانی مهدوی که رهبری آن به دست فردی معصوم، کاردان، عالم و آگاه می باشد اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده مبتنی بر اصول درست و الهی اند و تمامی آن ها واقعی بوده و تضمین اجرایی برای آن ها وجود دارد پس رهآوردهای این حکومت می تواند جواب گویی تمام نیازهای مادی و همچنین معنوی بشر که خداوند در وجودش نهادینه کرده و به امانت گذاشته است باشد. در این مطلب بر آن شدیم تا به بیان برخی از آثار و نتایج حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) بپردازیم.

یا مهدی ادرکنی
حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)

آثار و نتایج حکومت جهانی مهدوی

  • از میان رفتن کفر و حاکم شدن دین اسلام

ممکن است این سخن به گوش شما رسیده باشد که با ظهور امام زمان (عج) اسلام بر جهان حاکم می شود و حکومت طاغوت و کفر نابود می گردد. این سخن کاملا درست است و یکی از مهم ترین پیامدهای حکومت جهانی مهدوی حاکم شدن دین مبین اسلام و از میان رفتن کفر است. در آن زمان که امام مهدی (عج) به صورت علنی و آشکار حکومت و رهبری جهان را بر عهده خواهد گرفت تمام انسان ها موحد و یکتا پرست گشته و از هر نوع شرک و بی دینی دوری و برائت جسته اند. همان الحادی که در طول تاریخ بشریت سبب اختلاف، عداوت، هوا خواهی، انحراف و از میان رفتن معنویت شده است.

خداوند وعده پیروزی اسلام بر تمام ادیان را در سه آیه به طور کاملا صریح و آشکار بیان کرده است [1]. اما همانگونه که مشاهده می شود با تمام مجاهدت ها و تلاش هایی که حضرت محمد (ص) و پس از ایشان ائمه معصوم (ع) در دوران حیات خویش انجام داده اند اما تا به امروز این امر محقق نشده است و تمامی مسلمانان جهان امید دارند که روزی فراخواهد رسید که در آن روز اسلام بر تمام ادیان پیروز می شود.

در واقع جهان شمول بودن، حقانی و واقعی بودن دین اسلام در دوران حضرت مهدی (عج) بیشتر و بهتر نمایان می شود و باعث می شود تمامی انسان ها جذب دین اسلام شوند مگر آن هایی که از روی دشمنی و لجاجت طغیان نموده و سرکشی می کنند که آن ها هم با دست انتقام خدا و عدل مهدوی رو به رو می گردند.

و در آخر باید گفت که وحدت در عقیده و باور سبب می گردد تمامی آدمیان قانون و یا نظام واحدی را پذیرا باشند.

  • گسترش و همه گیر شدن عدالت در سرتاسر جهان

همه گیر شدن عدالت را می توان از مهم ترین آثار و دست آوردهای حکومت جهانی حضرت قائم (عج) دانست. در آن دوران عدل و برابری کل جهان را در بر می گیرد و بی عدالتی و ظلم ریشه کن می شود.

گفته شده که عدالت در جامعه جهانی مهدوی به تمام سطوح جامعه از کوچکترینش که خانواده است تا بزرگ ترین آن نفوذ می کند و عدل و قسط بر تمام آن ها حاکم می شود و روابط افراد در حوزه های مختلف بر همین اساس پی ریزی و هدف گذاری می گردند.

از امام صادق (ع) درباره عدالت حکومت جهانی مهدوی نقل شده است: به خداوند سوگند! (مهدی) عدالت را به خانه های مردم خواهد برد، آنگونه که سرما و گرما به داخل خانه ها راه می یابد.

البته ذکر این نکته مهم است که در حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) با زور به عدالت، نیکی و احسان سفارش و امر نمی شود بلکه طبق تربیتی قرآنی انسان ها پرورش می یابند و در نهایت خود آنان به وظیفه انسانی و الهی خود در ارتباط با دیگران عمل می نمایند.

  • سرازیر شدن خیر و برکت

از دیگر ره آوردهای حکومت مهدوی سرازیر شدن خیر و برکت بسیار و بی نظیر است. در دوران حکومت حضرت مهدی (عج) سر سبزی و خرمی و زندگی در همه جا جریان می یابد و برکات و نعمات فراوانی نصیب انسان ها می گردد.

امام جعفر صادق (ع) در این باره فرموده بودند: خداوند متعال به سبب او (امام زمان (عج)) خیر و برکت آسمان ها و زمین را جاری می سازد و در ایام حکومت او آسمان خواهد بارید و زمین دانه می دهد [2].

عطر عاشقی | حکومت حضرت مهدی (عج)
عطر عاشقی | حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)

در حقیقت به سبب اینکه در دوران امام مهدی (عج)، نهال تقوا، ایمان و پاکی جوانه زده و انسان ها تحت تربیت و تعلیم آموزه های الهی و قرآنی قرار می گیرند و تمام روابط آن ها طبق اصول و ارزش های الهی است خداوند نیز وعده داده که این گونه فضا و محیطی را سرشار از خیر و برکت خواهد کرد (اگر مردم شهرها ایمان آورده و تقوا پیشه می کردند، درهای خیر و برکات آسمان ها و زمین را بر آن ها می گشودیم [3]).

منابع:

[1] سوره توبه آیه 33، سوره صف آیه 9 و سوره فتح آیه 28

[2] الغیبه طوسی، ح 149، ص 188

[3] سوره اعراف، آیه 96

  • تلاوت ترتیل آیه 28 سوره فتح – شیخ خلیل حصری

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا

او کسی است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاده تا آن را بر همه ادایان پیروز کند؛ و کافی است که خدا گواه این موضوع باشد!

 

دانلود

 

موسسه معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *