فضیلت و شأن نزول سوره مبارکه فیل

تمرین حفظ قرآن

سوره مبارکه فیل یکی دیگر از سوره های کوتاه جزء سی قرآن کریم می باشد. این سوره مکی می باشد و از لحاظ نزول نوزدهمین سوره ای است که بر دل و جان حضرت محمد (ص) نازل شده است. این سوره دارای 5 آیه است که هر پنج آیه به یک باره و با هم بر پیامبر (ص) نازل شده اند.

نام این سوره از آیه اول گرفته شده (البته برخی به سوره فیل«الم ترَ» نیز می گویند) و در آن به داستان و سرنوشت اصحاب فیل پرداخته شده است.

اصحاب فیل سپاهی بودند که به هدف خراب و ویران نمودن کعبه از سرزمین یمن راهی حجاز و مکه شده بودند اما به اذن و اراده خداوند متعال نقشه ی آنان برای نابود کردن کعبه بی ثمر بود و خداوند هلاکشان کرد. خداوند متعال برای هلاکت آنان، مرغانی را مامور کرد که به همراه خود کلوخ هایی را به همراه داشتند. این مرغان که به آنان ابابیل گفته می شود کلوخ ها را بر سر سپاه فرود آوردند و سبب هلاکت و نابودیشان شدند.

فیل بزرگترین حیوان نام برده شده در قرآن
فیل بزرگترین حیوان نام برده شده در قرآن

شأن نزول سوره مبارکه فیل

در شأن نزول سوره فیل از امام زین العابدین(ع) نقل گردیده است که ابوطالب عموی پیامبر(ص) روزی از او سوال می پرسد که آیا تو برای تمام مردم مبعوث شده ای، یا تنها قوم خودت مخاطب رسالت تو هستند؟ رسول خدا(ص) فرمودند: نه، برای تمام آدمیان مبعوث گشته ام، از سفید و سیاه، عرب و عجم، من همه ی افرادی را که بر قله ی کوه ها و دریاها هستند را به این دین و آیین دعوت می کنم، من تمام فارس و روم را فرا می خوانم.  این سخن رسول خدا(ص) به گوش قومش یعنی قریش رسید و باعث شد که آنان متعجب و حیزت زده شوند. قریشیان به ابو طالب گفتند: آیا نمی شنوی که برادر زاده ات چه می گوید؟ به خداوند قسم اگر که مردم فارس و رومی ها این سخنان را بشنوند، ما را از سرزمین‌مان(منظور سرزمین حجاز و مکه است) می ربایند و سنگ های خانه خدا، کعبه، را تکه تکه و جدا می کنند(کعبه را متلاشی می کنند). در این هنگام بود که سوره فیل بر دل و جان پیامبر نازل شد تا گوشزدی باشد برای قوم قریش که هیچ کس نخواهد توانست کعبه را متلاشی نماید. سوره فیل درباره سپاهی است که به هدف خراب کردن خانه خدا راهی مکه شدند اما به اذن خداوند متعال و با فرود آمدن کلوخ هایی از آسمان که به نوک و پای مرغانی به نام ابابیل بودند، هلاک گشتند

ابرهه سوار بر فیل
ابرهه سوار بر فیل

البته در این هنگام به جز سوره فیل، آیه 57 سوره قصص نیز بر رسول خدا (ص) نازل شد.

فضیلت ها و خواص سوره فیل

خواندن سوره مبارکه فیل فضائل و برکات به خصوصی دارد که در این بخش به آن ها پرداخته می شود.

  • به فرموده پیامبر اکرم (ص) هر شخصی که این سوره را تلاوت نماید از فرو رفتن در آب (غرق شدن) و همچنین دگرگونی و تغییر چهره محفوظ و ایمن خواهد ماند [1].
  • درباره برکات خواندن این سوره از امام صادق (ع) نقل شده است که قرائت سوره فیل در نمازهای واجب و یومیه سبب می گردد که جملگی مخلوقات عالم در روز جزا به نمازگزار بودن شخص شهادت و گواهی دهند و ندا دهنده در آن روز ندا سر دهد که درباره بنده من به صدق گواهی دادید، شهادتتان را درباره او قبول کردم، او را به بهشت وارد کنید و او از افرادی است که خداوند متعال او و اعمال و کارهایش را دوست می دارد [2]. (نقل به مضمون شده است.)
  • در روایاتی دیگر از امام جعفر صادق (ع) تلاوت سوره فیل در مقابله با دشمن نتیجه بخش گفته شده است و همچنین تلاوت آن به تعداد 98 مرتبه در روز چهارشنبه و دمیدن به سمت دشمن را اثر بخش دانسته است و فرموده که اگر که چنین کنند البته که دشمن شکست خواهد خورد [3].
قرآن کریم
قرآن کریم

منابع:

[1] مجمع البیان، ج 10، ص 441

[2] شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، 1382 ش، ص 126

[3] درمان با قران، ص 165

سایت موسسه معراج النبی

 

  • تلاوت ترتيل «سوره فیل» با صدای استادعبدالمحسن قاسم

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *