نکاتی مهم که یک حافظ قرآن باید آن ها را بداند – بخش اول

حافظان قرآن کریم

نکاتی مهم که یک حافظ قرآن باید آن ها را بداند.
حفظ قرآن کریم از اموری می باشد که بزرگان دین به آن سفارش کرده اند به گونه ای که مسلمانان بهتر است حتی الامکان هر آنچه را که می‌توانند از آیات این کتاب آسمانی که جامع ترین برنامه ی زندگی و هدایت انسان ها در آن قرار دارد، به خاطر بسپارند. این به خاطر سپردن و حفظ آیات قرآن تاثیرات بسیاری در زندگی آدمی خواهد گذاشت به این دلیل که با حفظ درست آیات که آموزه ها و فرامین الهی برای داشتن یک زندگی عالی در آن ها گنجانده شده است و به کار گیری آن ها در زندگی، می توان حیاتی پر از خیر و برکت را تجربه نمود. همواره برای شروع و انجام درست هر کاری نکاتی باید رعایت شوند. برای حفظ قرآن کریم نیز نکاتی نگاشته و بیان شده اند که اگر چه ممکن است در ظاهر برای حفظ قرآن کریم موثر به نظر نرسند اما به طور حتم این نکات می توانند زمینه ساز تداوم در حفظ و در نهایت موفقیت در آن باشند.

در این مطلب به برخی از این نکات اشاره خواهد شد.

  • پاکیزگی و طهارت یکی از نکات مهمی است که حافظ قرآن می بایست به آن توجه داشته باشد. پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرماید: مسیر و راه ورود قرآن را پاکیزه و معطر کنید [1]. در این روایت به پاکی دهان اشاره شده است اما با مراجعه به دیگر روایات و احادیث می توان متوجه شد که به جز دهان پاکی و طهارت تمام اجزای بدن مانند: گوش، چشم، دست و زبان نیز لازم و ضروری است. البته اگر که حافظ قرآن بخواهد از لحاظ معنوی بیشتر بهره مند شود لازم است نه تنها از ناپاکی های ظاهری بلکه از هر آنچه که سبب ابتلا به گناه و حرام شود دوری کند و خود را پاک سازد. وضو یکی از کارهای لازم برای تلاوت قرآن است. در حقیقت وضو سبب معنویت بیشتر می شود. برای حفظ قران کریم بهتر است حافظ مکان هایی چون حسینیه ها، حرم ها و همچنین مساجد را برای حفظ انتخاب نماید.
حافظان قرآن کریم
حافظان قرآن کریم
  • هنگامی که قرآن می خوانی، از شر شیطان رانده شده، به خدا پناه ببر [2]. در این آیه از قرآن کریم و روایات بی شماری از ائمه معصومین به پناه بردن به خدا از شر شیطان رانده شده هنگام تلاوت سفارش شده است. در حقیقت فردی که می خواهد آیات قرآن را تلاوت و حفظ نماید بهتر است تمام عوامل و زمینه هایی که سبب جلب نظر شیطان می گردند را از میان بردارد تا بتواند الطاف خداوندی را جذب نموده و بهره های دنیوی و اخروی بسیاری از قرائت و حفظ آیات الهی نصیبش گردند.
  • گفته شده در هنگام تلاوت و حفظ آیات قرآن مجید بهتر است شخص رو به قبله بنشیند. در واقع رو به قبله نشستن باعث ایجاد ارتباط قوی تر توسط قرآن و خانه خدا (کعبه) می گردد.
  • از دیگر نکاتی که حافظ قرآن باید به آن توجه داشته باشد، قرائت قرآن کریم به صورت ترتیل است. در حقیقت حافظ قرآن برای موفق شدن در امر حفظ می بایست کلمات و واژه های قرآن را به درستی ادا نماید، در هنگام قرائت دقت داشته باشد و در آن ها تدبر کند، حافظ قرآن نباید در قرائت عجله کند، در زمان تلاوت آیات رحمت امیدوار و هنگام قرائت آیات عذاب خشوع داشته باشد.
  • تدبر و اندیشه نمودن در آیات الهی یکی از نکاتی است که حافظ قرآن کریم می بایست به آن اهتمام داشته باشد. اگر چه تدبر و تفکر در اکثر امور باعث پیشرفت می شود اما تدبر و اندیشه نمودن در آیات الهی سبب تعالی و سازندگی می شود همانطور که امام علی (ع) فرموده است: بهره ای در قرائت و خواندن قران نیست جز اینکه در ابعاد آن تدبر و تفکر شود [3].
  • متواضع بودن و خشوع داشتن یکی دیگر از نکات مهمی است که حافظ قرآن باید به آن توجه داشته باشد. در واقع حافظ قرآن به سبب توفیق و افتخاری که نصیبش گشته است می بایست با تمام وجود در برابر قرآن کریم و خداوند متعال خاشع باشد و برای قرآن احترام قائل شود تا لطف و رحمت الهی شامل حالش گردد.

در حقیقت حافظ قرآن نباید مغرور شود و به این فکر کند که او لیاقت حفظ را داشته است بلکه باید با نهایت خضوع و تواضع توفیق حفظ را تنها لطف خاص الهی بداند که ممکن است از او گرفته شود. پس برای حفظ این نعمت، لازم است غرور و کبر را کنار بگذارد.

  • داشتن انگیزه متعالی برای حفظ یکی از نکات مهمی است که حافظ باید به آن دقت نماید. در حقیقت هدف از حفظ قرآن کریم نباید رسیدن به اهداف دنیایی باشد، بلکه حفظ باید برای کسب و رسیدن به مراتب معنوی بالاتر صورت گیرد، البته گفته شده این هدف نیز چندان متعالی نیست ولی نسبت به اهداف دنیایی بهتر است.
قرآن کریم
قرآن کریم

حفظ باید برای به خاطر سپردن آیات الهی و به کار بردن آن ها در زندگی و انتقال معارف ناب آن به دیگر انسان ها باشد.

منابع:

[1] بحار الانوار، ج 89، ص 213

[2] نحل، آیه 98

[3] بحار الانوار، ج 89، ص 211

سایت موسسه معراج النبی

 

  • تلاوت ترتیل آیه 68 سوره نحل – استاد احمد دباغ

وَأَوْحَىٰ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ

و پروردگار تو به زنبور عسل «وحی» (و الهام غریزی) نمود که: «از کوه‌ها و درختان و داربستهایی که مردم می‌سازند، خانه‌هایی برگزین!

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *