شباهت امام زمان (عج) به انبیاء الهی

حضرت مهدی (عج) صاحب الزمان

حضرت مهدی (عج) منجی عالم، برپا کننده سنت الهی و تمام کننده هدف متعالی و اصلی پیامبران (ص) است و هنگامی که از پس پرده غیبت بیرون آید، غایت و هدف نهایی خلقت توسط ایشان محقق می گردد. جهان از جور ظلم، ستم و فقر پاک می شود و عدل و مهربانی و نوع دوستی فراگیر می شود. گفته شده است که حضرت مهدی (عج) به برخی از انبیاء و اولیاء الهی شباهت هایی دارد که فهمیدن آن ها خالی از لطف نخواهد بود به همین دلیل در این مطلب بر آن شدیم تا به برخی از این شباهت ها اشاره ای داشته باشیم.

محبت حضرت مهدی (عج)
حضرت مهدی (عج)
  • شباهت حضرت مهدی (عج) به حضرت آدم (ع)

خدای قادر و متعال همان‌گونه که در قرآن کریم بیان کرده است حضرت آدم را خلیفه خود در روی زمین قرار داده و او را وارث آن ساخته است. حضرت مهدی (عج) نیز به اذن و اراده خدا وارث زمین می گردد و خلیفه خداوند بر روی زمین می شود.

  • امام مهدی (عج) و حضرت نوح (ع)

شباهت امام زمان (عج) با نوح (ع) در عمر طولانیشان است. در واقع حضرت نوح را شیخ الانبیاء نامند به این دلیل که ایشان دو هزار و پانصد سال عمر کردند. حضرت مهدی نیز شیخ الاوصیاء می باشد زیرا از میان امامان معصوم علیهم السلام ایشان بیشترین عمر را دارند. از عمر پر خیر و برکت حضرت مهدی (عج) 1187 سال می گذرد و ایشان همچنان در غیبت کبری به سر می بَرند.

  • شبیه بودن حضرت مهدی ارواحنا له الفداء به ابراهیم خلیل الله (ع)

در روایت های نقل شده از ائمه اطهار (ع) درباره شباهت امام مهدی (عج) با حضرت ابراهیم (ع) آمده است که ایشان در عزلت از مردم و پنهان بودن ولادت، شبیه به ابراهیم (ع) می باشد. همچنین شباهت هایی نظیر دو غیبت داشتن حضرت ابراهیم (ع) و صاحب الامر (عج) و پوشیدن جامه ی بهشتی حضرت ابراهیم (جامه بهشتی توسط جبرئیل فرشته مقرب الهی، زمانی که ابراهیم (ع) در آتش افکنده شد برای ایشان آورده شد) توسط حضرت مهدی (عج) در زمان ظهور را نیز می توان از شباهت های این دو بزرگوار به هم دانست.

حضرت ابراهیم علیه السلام
حضرت ابراهیم علیه السلام
  • شباهت حضرت عیسی مسیح (ع) و امام زمان (عح)

درباره شباهت امام زمان (ع) و حضرت مسیح (ع) در احادیث و روایات این‌گونه آمده است که همانطور که در به دنیا آمدن حضرت عیسی (ع)، فوت ایشان و یا کشته شدن او اختلاف وجود دارد درباره حضرت مهدی (عج) نیز این اختلاف ها وجود دارد (شیعیان معتقد هستند که امام زمان (عج) سال هاست که به دنیا آمده و از نظرها غایب است اما اهل تسنن بر این باورند که منجی آخر الزمان هنوز متولد نشده است).

  • شباهت مهدی (عج) با یوسف پیامبر (ع)

سرگردانی و غیبت شباهتی است که حضرت مهدی (عج) به حضرت یوسف (ع) دارد. در حقیقت یوسف پیامبر (ع) اگر چه از پدر و خاندان خویش از لحاظ مسافت زیاد دور نبود اما از نظر آنان مخفی بوده است. امام زمان (عج) نیز اگر چه در میان امت و شیعیان خود روزگار می گذراند اما از نظر آن ها مخفی و غایب است.

  • مهدی (عج) و حضرت اسماعیل ذبیح الله (ع)

طبق روایات [1] [2] خداوند متعال همانطور که ولادت حضرت اسماعیل را بشارت داد و برای او از داخل زمین چشمه زمزم را بیرون آورد، به ولادت حضرت مهدی (عج) بشارت داده و برای او نیز آبی از سنگ سخت بیرون خواهد آورد.

  • حضرت صالح (ع) و امام مهدی (عج)

بر اساس روایت [3] نقل شده از امام صادق (ع)، حضرت صالح (ع) از میان قوم خویش غیبت نمود و پس از بازگشت دوباره به سوی آنان با انکار شدن توسط تعداد زیادی از مردم قوم مواجه گردید، امام مهدی (عج) نیز چنین است و هنگام ظهور توسط عده ای زیادی انکار خواهد شد.

  • شعیب (ع) و حضرت قائم (ع)

حضرت مهدی (عج) زمانی که ظهور می کنند با اینکه قرن ها از عمر شریف ایشان می‌گذرد اما به شکل جوانی ظهور خواهد کرد. حضرت شعیب نیز اینگونه بود. در واقع طبق روایت‌ [4] نقل شده از امیر مومنان (ع)، شعیب نبی (ع) قوم خود را به سوی حق دعوت می نمود تا اینکه عمر او طولانی گشت و فرتوت شد و استخوان های بدن او کوفته شدند، پس از آن از نظر قوم خود غایب گردید و پس از غیبت به شکل جوانی به سوی قوم خود بازگشت.

  • امام مهدی (عج) و حضرت محمد (ص)

امام علی (ع): همانا او (منظور حضرت مهدی (عج) است) شبیه ترین مردم از لحاظ ظاهری (خَلق)، رفتاری (خُلق) و نیکویی به پیامبر خدا (ص) است. این سخن حضرت علی (ع) بیانگر وجود شباهت های فراوان میان حضرت مهدی (عج) و رسول خدا (ص) می باشد. ایشان همنام با رسول خدا (ص) می باشند، از نظر خاتمیت حضرت محمد (ص) خاتم پیامبران است و امام مهدی (عج) خاتم اوصیا و جانشینان رسول خدا (ص)، پیامبر (ص) دعوت کننده به سوی خدا بوده است (وَ دَاعِیا الی اللهِ … [5]) حضرت مهدی نیز چنین است (اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِیَ اللَّهِ … [6])، وجود پیامبر (ص) طبق آیات قرآن باعث در امان ماندن مردم از عذاب الهی بوده، حضرت مهدی (عج) نیز خود را مایه امنیت و امان اهل زمین معرفی کرده است، در قرآن کریم رسول خدا (ص) شفیق و دلسوز و مهربان بر امت معرفی شده است، حضرت مهدی (ع) نیز طبق روایات و احادیث نقل شده از امامان معصوم (ع) دلسوز و مهربان برای امت معرفی گردیده است.

حضرت محمد (ص) پیامبر خاتم
حضرت محمد (ص) پیامبر خاتم

همانطور که مشاهده می کنید میان رسول خدا (ص) و حضرت قائم (عج) شباهت های فراوانی وجود دارد که در این مطلب نمی‌گنجد.

منابع:

[1] مکیال المکارم، همان، ج 1، ص 366

[2] برگرفته از روایتی از امام باقر(ع) بحار الانوار، ج 52، ص 351

[3] بحار الانوار، ج 51، ص 212

[4] مکیال المکارم، ج 1، ص 301

[5] سوره احزاب، آیه 46

[6] زیارت آل یاسین

سایت موسسه معراج النبی

 

  • آیه 46 سوره احزاب – حذیفی علی عبدالرحمن

وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا

و تو را دعوت‌کننده بسوی خدا به فرمان او قرار دادیم، و چراغی روشنی‌بخش!

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *