مدعیان دروغین مهدویت

مدعیان دروغین مهدویت

اعتقاد به وجود مهدی موعود و نجات بخش بودن آن، یکی از باورها و اعتقاد راسخی می باشد که در وجود هر مسلمانی قرار دارد و انتظار برای ظهور رهایی بخش عالم، از جور ظلم و ستم در سِرشت هر انسان حقیقت جویی نهفته است. این امر و انتظار مسلمانان برای ظهور حضرت مهدی (عج) باعث شده است بسیاری از افراد در طول تاریخ اسلام ادعا کنند که مهدی و مُنجی وعده داده شده از جانب خدا هستند. اکثر این افراد به طور معمول از قدرت و نفوذ سیاسی یا معنوی خوبی برخوردار بوده اند که همین امر سبب می شد که افراد بسیاری از روی جَهل و نادانی به آن ها بپیوندند. در این مطلب بر آن شدیم تا شما را با برخی از مدعیان دروغین مهدویت که در عصر غیبت کبری امام زمان (عج) ادعای مهدویت کرده اند، آشنا سازیم.

مدعیان دروغین مهدویت
مدعیان دروغین مهدویت

مُدعیان دروغین در طول تاریخ اسلام

تمام افرادی که در طول تاریخ اسلام به دروغ ادعای مهدویت کرده اند را می توان در سه گروه قرار داد. گروه اول افرادی بوده اند که دیگران به آن ها لقب نجات بخشی یا مهدی مُوعود بودن داده اند و خود به این موضوع راضی نبوده اند. اگر چه این افراد خود باید این موضوع را نَفی و رد می کردند اما معلوم نیست که چرا همین افراد در برابر عناوین ساختگی که به آن ها نسبت داده شده هیچ اعتراضی نکرده اند از جمله این افراد می توان به فرزند امام سجاد (ع)، زید، اشاره کرد.

گروه دوم افرادی بوده اند که به دلایل مُشخصی همچون جاه طلبی مُدعی مَهدویت شده اند و برای رسیدن به هدف نهایی خود که به دست آوردن و کسب قُدرت است به دروغ مُتوسل گشته و خود را مهدی و نجات دهنده نامیده اند. ابو عبدالله محمد مهدی سومین خلیفه از خلفای عباسی یکی از ُمدعیان دروغین مهدویت بوده است که برای رسیدن به اهداف دنیایی، خود را مَهدی مُوعود معرفی کرده است.

گروه سوم افرادی هستند که طبق نقشه مُستکبران مدعی مهدویت شده اند. در واقع این افراد بازیچه ای در دست استکبار هستند تا به وسیله آن ها اسلام ناب مُحمدی در هَم کوبیده شود و اختلاف و کینه ورزی در میان جوامع مختلف اسلامی ایجاد شود و بی ایمانی در جامعه اسلامی پدیدار گردد.

مُدعیان دروغین عَصر غیبت امام زمان (عج)

در زمان غیبت و انتظار برای ظهور مُنجی عالم بَشریت افراد بسیاری به دروغ ادعای مهدویت و یا ارتباط با حضرت مهدی (عج) را داشته اند، در صورتی که امام زمان (عج) در آخرین نامه ای که به چهارمین نائب خود در زمان غیبت صغری ارسال کردند از غیبتی طولانی که به اراده و قدرت پروردگار عالم بوده است سخن به میان آورده اند و ظهور خود را مشروط به بروز نشانه حتمی ظهور دانسته اند تا با این کار مُدعیان دروغین مهدویت را رُسوا نماید.

  • اَحمد الحَسن

اَحمد الحَسن با نام اصلی اَحمد اسماعیل صالح (یا گاطع) از جمله مُدعیان مهدویت زمان حال است. او که رهبر فرقه ای به نام اَنصار المهدی است در ابتدا ادعا کرد که نَسب او به حضرت حُجت (عج) برمی گردد پس از آن خود را سید یَمانی نامید و از ابتدای قرن بیست و یکم دعوت خود را آشکار نمود و با تطابق خصوصیات ظاهری و همچنین بهره مندی از روایات و احادیث توانست از میان شیعیان یاران و طرفدارانی برای خود پیدا کند.

از دیگر ادعاهای این فرد می توان به امامت خود پس از شهادت حضرت مهدی (عج) اشاره کرد، او مُدعی است که پس از ظهور حضرت مهدی (عج) و شهادت ایشان او اولین شخصی است که پس از حضرت به امامت خواهد رسید.

این شخص هم اکنون مُتواری است و از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در حال تَبلیغ است.

مدعیان دروغین مهدویت
مدعیان دروغین مهدویت
  • مُحمد بن عَبد الله التُرکی القَحطانی

این فرد یکی دیگر از مُدعیان مهدویت قرن حاضر بوده است او که از اهالی کشور عربستان و درس خوانده دانشگاه محمد بن سُعود در ریاض بوده است ادعا می کند که در خوابی به او الهام شده است که مهدی مُوعود می باشد. طبق این ادعا عده ای از طلاب وهابی با این شخص بیعت کردند. القَحطانی در سال 1400 هجری قَمَری و پس از آنکه خود را مهدی نامیده بود به مسجد الحَرام حمله می کند و مردمی را که در آن جا بوده اند به خاک و خون می کشد تا براساس روایات در کنار حَجَر الاَسود خُطبه خود را ایراد نماید. این تصرف 14 روز طول کشید و در نهایت القَحطانی کشته شد.

  • مُحمد اَحمد سودانی

از مُدعیان دروغین مهدویت می توان به مُحمد اَحمد سودانی که به مهدی سودانی نیز معروف بوده است اشاره کرد. این شخص در سودان متولد شده است و پس از فراگیری علوم دینی به آموزش این تعالیم پرداخت و با زُهد و تقوا و نرم خویی توانست خود را بر سر زبان ها بیاندازد و مردم را به سوی خود جذب کند. او در سال 1297 هجری قَمری به صورت کاملا علنی خود را مهدی مُوعود نامید و دعوت خود را آغاز نمود. افراد زیادی با او بیعت کردند و او توانست حکومتی کاملا مستقل در سودان و شهر خارطوم ایجاد کند.

او پیش از مرگ خود که حدود چهار سال پس از علنی کردن دعوت بوده است شخصی به نام عبَدالله تَعایشی را جانشین خود معرفی کرد.

فیلمی به نام خارطوم که توسط کُمپانی آمریکایی ساخته شده به زندگی این فرد پرداخته و او را با چهره ای داعِش گونه به عنوان مهدی مُوعود معرفی کرده است.

  • علی مُحمد شیرازی

علی مُحمد شیرازی از مُهم ترین افرادی بود که در قرن سیزدهم هجری قمری ادعای مهدویت کرد او که از اهالی شیراز و فرزند شخصی به نام رضا شیرازی بوده است نُخست خود را جانشین و زَمامدار فرقه شیخیه به ریاست سید کاظم رَشتی معرفی نمود سپس ادعا کرد که باب یا نائب برحق امام زمان (عج) می باشد. بعد از آن و پس از اینکه از سفر مکه به شهر خود بازگشت در ادعای دیگر خود را مَهدی مُوعود نامید و دعوتش را علنی و آشکار کرد.

علی محمد شیرازی | باب | مدعیان دروغین مهدویت
علی محمد شیرازی | باب | مدعیان دروغین مهدویت

علی مُحمد شیرازی به ادعاهایی که کرده بود بَسَنده نکرد و به درجه ای از گمراهی رسید که خود را نَبی و رَسول و برتر از تمامی انبیاء دانست.

این فرد پس از اوج گرفتن فرقه بابیه و پس از فَتوای برخی از علما برای کشتن باب، در شهر تبریز اعدام گردید.

افراد بسیاری مدعی مهدویت شده اند، همانطور که مشاهده می کنید با ظهور آن ها نه تنها صُلح و آرامش جهان را فرا نگرفت و ظلم و ستم از میان نرفت بلکه باعث فتنه و آشوب زیادی شده اند.

  • تلاوت ترتیل آیه 5 سوره قصص – استاد محمد ایوب

وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ

ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!

 

 

دانلود

منبع: سایت موسسه قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *