حدیث با موضوع مهدویت و ظهور منجی | احادیث موضوعی

احادیث مهدویت و ظهور

بی شَک باور و اعتقاد به مَهدویت و ظهور مُنجی یکی از اَصلی ترین و مُهم ترین معارف اسلامی است که در آیات قرآنی و احادیث بزرگان دین درباره آن سخن گفته شده است.

بِشارت ظُهور مُنجی عالم، حضرت مَهدی (عج) و همچنین انتظار برای فرا رسیدن آن روز و رهایی از ظُلم و سِتم و ایجاد حُکومت عِدالت گستر در روایات و احادیث بی شماری آمده است که در این مطلب و در ادامه سلسله مطالب اَحادیث موضوعی به اَحادیث نقل شده در این موضوع خواهیم پرداخت.

ظهور امام زمان (عج)
ظهور امام زمان (عج)

اَحادیثی از رسول خدا (ص) که درباره مُنجی عالم بَشریت و انتظار نقل شده اند:

  • المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ [1].

مَهدی (عج) طاووس اَهل بهشت می باشد.

  • افضلُ اَعمالٍ اُمّتی اِنتظارُ الفَرَج [2].

بَرترین اَعمال اُمت من انتظار فَرَج و ظُهور مُنجی است.

  • مَن اَنكَرَ القائِمَ مِن وُلدی أَثناءَ غَیبَتِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیةً [3].

هر که قائم (حضرت مَهدی (عج)) را که از فرزندان من است در دوران غیبت او انکار نماید به مرگ جاهلیت (پیش از ظهور اسلام) خواهد مُرد.

  • یخرُجُ المَهدی و علی رَأسِه غَمامَةٌ فیها مُنادٍ ینادی «هذا المَهدی خَلیفةُ اللهِ فَاتَّبِعوهُ [4].

مَهدی ظُهور می کند در حالی که بالای سر او اَبری است که نِدا دهنده در آن نِدا می دهد: این مَهدی خَلیفه و حُجت خداست، از او پیروی کنید.

  • مِن ذُُرَّیتی اَلمهدی اِذا خَرجَ نَزَل عیسَی بنُ مریمَ(علیه‌السلام) لِنُصرتِهِ فَقَدَّمَهُ وَ صلّی خَلفَهُ[5].

مَهدی (عج) از نَسل من است، هنگامی که ظُهور می کند عیسی پسر مَریم (ع) برای یاری و کمک به او از آسمان ها فرود خواهد آمد و مهدی (عج) را برای نماز مُقدم دانسته و پشت سر او نماز می گذارد (اِقتدای حضرت عیسی علیه السلام به حضرت مَهدی (عج) پس از ظهور).

  • احادیثی از ائمه اطهار علیهم السلام درباره موضوع انتظار و حضرت مهدی (عج):

  • امام علی (ع):

سَئَلَ عَنْ عَلِىٍّ رَجُلٌ اَىُّ الاعمالِ اَحَبُّ اِلَى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ. قالَ علیه السلام: اِنْتِظارُ الْفَرَجِ [6].

مردی از مولی المُوحدین امام علی (ع) سوال کرد: مَحبوب ترین کار و عَمل در نزد پروردگار کدام است؟ امام فرمود: اِنتظار فَرج.

احادیث مهدویت و ظهور
احادیث مهدویت و ظهور
  • در حدیثی دیگر از امام علی (ع) آمده است:

اَلاْخْذُ بِاَمْرِنا مَعَنا غَدا فى حَظیرَةِ الْقُدْسِ وَالْمُنْتَظِرُ لِأمْرِنا کَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فى سَبیلِ اللّه ِ[7].

فردی که مُطیع و فرمان بردار اَمر ما باشد (اَمر و فَرمان پیامبر (ص) و اَئمه اطهار (ع) همان اَمر و فَرمان خداست) در حَظیره القُدس با ما خواهد بود، و شخصی که مُنتَظِر اَمر ما باشد به مانند فردی است که در راه خدا در خون خود غَلطیده است.

  • امام حُسین (ع) فرمودند:

لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فيها اَقْوامٌ وَيَثْبِتُ فيها اخَرُونَ فَيَوُذُّونَ وَ يُقالُ لَهُمْ: «مَتى هذَا الْوَعْدُ اِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ». اَما اَنَّ الصّابِرَ فى غَيْبَتِةِ عَلَى الاَْذى وَالتَّكْذيبِ بَمِنْزِلَةِ المجاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَىْ رَسُولِ اللّهِ صلي الله عليه و آله [8].

حضرت حُجت (عج) دارای غیبتی است که در آن بَرخی مُرتد شده و برخی دیگر ثابت قدم گَشته و اظهار خُشنودی می کنند. گروهی که مُرتد شده اند خطاب به افرادی که ثابت قدم هستند می گویند: این وعده ای که به شما گفته شده چه زمانی مُحقق می گردد اگر که راست می گویید. و اما فردی که بر آزار و اَذیت و همچنین تَکذیب آنان صَبر پیشه کند به مانند مُجاهدی است که با شمشیر در کنار رسول خدا (ص) جهاد کرده باشد.

  • در حدیثی از امام سَجاد (ع) آمده است:

اَلْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ اَفْضَلُ اَهْلِ کُلِّ زَمانٍ … [9]

مُنتظران ظُهور حضرت مَهدی (عج) بَرترین مردم هر عَصر (زمان) هستند.

  • در حدیثی از امام صادق آمده است:

اَقْرَبُ ما یَکُونُ الْعِبادُ اِلَى اللّه ِعَزَّ وَجَلَّ وَاَرْضى ما یَکُونُ عَنْهُمْ، اِذَا افْتَقَدُوا حُجَّةَ اللّه ِ، فَلَمْ یَظْهَرْ لَهُمْ، وَلَمْ یَعْلَمُوا بِمَکانِهِ، وَهُمْ فى ذلِکَ یَعْلَمُونَ اَنَّهَ لَمْ تَبْطُلْ حُجَّةُ اللّه ِ، فَعِنْدَها فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ کُلَّ صَباحٍ وَ مَسآءٍ [10].

نزدیک ترین بندگان به خدای عَز وَجل و خشنودی و رضایت او از آنان زمانی است که آنان بدون حُجت و اِمام هستند (اِمام در میان آنان نباشد) و برای آن ها ظاهر نگردد (در غیبت باشد) و از مکان و محل او بی اطلاع باشند اما در عین حال به حُجت خدا بودن او اعتقاد و باور داشته باشند و در آن هنگام شبانه روز در انِتظار فَرَج و آمدن او باشند.

  • امام موسی کاظم (ع) در این باره فرموده اند:

طُوبى لِشیعَتِنَا الْمُتَمَسِّکینَ بِحُبِّنا فى غَیْبَةِ قائِمنا اَلثّابِتینَ عَلى مُوالاتِنا وَالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِنا اُولئِکَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ وَ قَدْ رَضُوا بِنا اَئِمَّةً وَ رَضینا بِهِمْ شیعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ وَاللّه ِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا یَوْمَ الْقِیامِةِ [11]

خوشا به حال شیعیان ما که در زمان غیبت قائم ما (حضرت مهدی(عج)) به دوستی و مُحبت ما تَمَسُک جُسته اند، در دوستی با ما و بَرائت و بیزاری از دشمنان ما ثابت قدم هستند، آن ها از ما و ما از آنان هستیم و آن ها به پیشوایی ما راضی گشته و ما به شیعه بودن آن ها خُشنود هستیم و خوشا به حال آنان، به خدا قسم آنان در روز قیامت همراه با ما و مَرتبه ما می باشند.

  • در حدیثی از امام جواد (ع) آمده است:

اِنَّ الْقائِمَ مِنّا هُوَ الْمَهْدِىُّ الَّذى یَجِبُ اَنْ یُنْتَظَرَ فى غَیْبَتِهِ وَ یُطاعَ فى ظُهُورِهِ [12].

اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم عجل لولیک الفرج

همانا قائم ما حضرت مَهدی (عج) است که واجب است در دوران غیبت مَنتَظر ظهور او بود و در دوران ظهور از فرمان او اطاعت شود.

منابع:

[1] الشِّهاب‌ فی‌الحِکَمِ و الآداب، ص ١٦

[2] همان

[3] منتخب‌الاثر، ص ٢٢٩

[4] بحار، ج ٥١، ص ٨١

[5] امالی صدوق، ص ١٨١

[6] بحار الانوار، ج 52، ص 122

[7] بحار الأنوار، ج 52، ص 123

[8] بحار الأنوار، ج 51، ص 133

[9] بحار الأنوار، ج 52، ص 122

[10] بحار الأنوار، ج 52، ص 145

[11]بحار الانوار، ج 51، ص 151

[12] منتخب الأثر، ص 223

 

  • تلاوت ترتیل آیه 8 سوره انفال – استاد محمد جبریل

لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ

تا حق را تثبیت کند، و باطل را از میان بردارد، هر چند مجرمان کراهت داشته باشند.

 

 

دانلود

منبع: سایت موسسه قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *