سوالات مهدوی – آیا حضرت مهدی (عج) همه چیز را با شمشیر حل می‌کند؟

سوالات مهدوی

در ارتباط با مهدویت، ظهور و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سوالات بسیاری وجود دارد که پاسخ دادن به آن ها می تواند از ایجاد شک و شبهه جلوگیری کند. یکی از این سوالات مهدوی این است: آیا حضرت مهدی(عج) همه چیز را با شمشیر حل میکند؟!

در ادامه پاسخی به این سوال خواهیم داد. اول از همه به روایت نقل شده در ارتباط با قیام با شمشیر اشاره کرده و در ادامه توضيحات لازم را بیان می کنیم.

از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمودند: و اما شباهت مهدی به جد خویش مصطفی به خروج وی با شمشیر و کشتن دشمنان خدا و رسول او؛ جباران و طاغوت ها است. و همانا او به وسیله شمشیر و ترس مورد یاری قرار می‌گیرد( کمال الدین، ج ۱، ص ۳۲۷ )

و اما شمشیر به کار رفته به چه معناست؟ – سوالات مهدوی

می‌توان دو منظور زیر را برای شمشیر در نظر گرفت:

شمشیر در معنای لغوی

می توان شمشیر را همان سلاح شمشیر دانست. بر اساس روایات در زمان ظهور خیل عظیمی از مردم بر اثر جنگ و بیماری مرده اند. همچنین بسیاری از افرادی که در این دنیا مانده اند با هر دینی امام را باور می‌کنند. در این میان گروهی وجود دارد که معاند و لجباز رو در روی امام ایستاده و به دنبال مقابله کردن با ایشان هستند. این افراد در صورت عدم پذیرش قوانین اسلامی ناب و بدون نقص مجازات می شوند و این مجازات می تواند با شمشیر باشد.

شمشیر یعنی قدرت!

حال اگر شمشیر قدرت در نظر گرفته شود می‌تواند موارد مختلفی را در بر بگیرد. می تواند قدر نظامی و جنگی دیگری باشد مثلا اشعه ای که هر آنچه تا آن زمان بوده را خنثی نماید. قدرت می تواند روان شناختی باشد و بر روان آدم ها تاثیری شگرف بگذارد. همچنین قدرت می تواند ترسی باشد که خداوند متعال با قدرت ابدی و نامتناهی خود در دل دشمنان دین قرار می دهد

حال پاسخ به سوال واضح است؛ البته قبل از بیان آن باید اشاره کرد که در عصر ظهور هر نوع جنگ و نبردی رخ بدهد به مظلوم ستم نمی شود. در واقع اگر که سلاحی باشد یا قدرتی، با آن تنها ستمگران و معاندان از بین می روند.

امام مهدی (عج)
امام مهدی (عج)

در پاسخ به این سوال از سوالات مهدوی باید گفت: انتظار عامیانه ای است که حضرت مهدی (عج) تمامی مسائل موجود را در هنگامه قیام با شمشیر حل کند. در اینکه امام از سلاح استفاده می کند شکی نیست چرا که حضرت به عنوان مصلح جهانی تنها برای انذار و تبشیر نیامده است زیرا طی هزاران سال انبیاء و اولیاء بسیاری از جانب خداوند به عنوان مبشر و انذار دهنده به قوم مبعوث و انتخاب شدند اما در میان مردم افرادی بوده اند که به هیچ صراطی مستقیم نبوده و به یکتاپرستی روی نمی آوردند. امام می آید تا به طغیان و سرکشی پایان دهد. انجام این امر می تواند همراه با استفاده از قدرت یا سلاح باشد. اما اینکه برای همه چیز به کار گرفته شود، نادرست است.

به کارگیری شمشیر قواعد و مقدماتی دارد که در صورت وجود آن ها می تواند از نیام خارج شود. همچون زمانی که امام علی علیه السلام می توانست از شمشیر بهره ببرد اما عدم وجود مقدمات و لوازم باعث شد تا ایشان سکوت نماید و از آن استفاده نکند.

اینکه گفته شود حضرت مهدی ارواحنا له الفداء بدون توجه به قواعد و ملزومات بهره گیری از سلاح آن را برای هر چیزی استفاده می کند نمایش دهنده و مؤید تصویری است که دشمنان از امام در این عصر نشان داده اند. تصویری از شخصی ستمگر و بدون تدبیر که حل کننده تمام مسائل را شمشیر می داند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *