شرح حدیثی از امام زمان (ع) – هدف بعثت

شرح حدیثی از امام زمان (ع) – هدف بعثت

در الغیبة طوسی از امام زمان ارواحنا له الفداء روایت شده که فرمودند: همانا خداوند متعال خلق را عبث و بیهوده نیافرید و بیکاره رها ننمود، بلکه آن ها را به قدرت خویش خلق کرد و برایشان گوش، دیده، قلب و عقل قرار داد؛ سپس برای آنان انبیائی بشارت دهنده و بیم دهنده مبعوث کرد که آنان را به طاعت از خداوند فرمان دهند و از معصیتش باز دارند و آن چه را از امر آفریننده و دین خود به آن جاهل هستند به آن ها یاد دهند و برایشان کتابی نازل نمود …

در شرح این حدیث آمده است:

احمد بن اسحاق نقل می کند که برخی از شیعیان به نزدم آمدند و از ادعای جعفر بن علی خبر دادند. او در نامه ای خویش را امام پس از امام حسن عسکری علیه السلام معرفی نمود و مردم را به سمت خویش فرا می خواهند. او ادعا می نمود که همه علوم از جمله علم حلال و حرام در نزد او قرار دارد.

او در ادامه می گوید: این مطالب را در نامه ای نوشته و برای امام ارسال کردم. حضرت در پاسخ مطالبی را بیان کردند و در میان آن ها نیز به هدف دار بودن آفربنش آدمی و بعثت پیامبران اشاره کردند تا مردم بدانند که هر شخصی نمی تواند مدعی امامت و رهبری آن ها برای رساندنشان به اهدافی که دارند باشد. علاوه بر این مردم به این امر پی ببرند که همیشه در معرض امتحان الهی هستند و از تمامی گفتار، کردار و پندارشان بازخواست خواهند شد. در واقع چنین نیست که آدمی به حال خویش رها شود تا همچون دیگر مخلوقات زندگی کند و پس از مدتی خود را نابود شده گمان کند. خدای متعال برای انسان ها ابزار فهم که گوش، چشم، قل و عقل هستند قرار داده تا به وسیله آن ها و به مدد پیامبران حقایق عالم را درک نمایند و بدانند که چگونه باید روزگار بگذرانند و در این جهان برای نائل آمدن به سعادت حقیقی در چه مسیری می بایست قدم بگذارند.

امام مهدی (عج)
امام مهدی (عج)

در واقع منظور امام در این بخش از نامه این است که آدمی به تنهایی نمی تواند مسیر خود را پیدا کرده و آن را بپیماید به همین دلیل الله تعالی پیامبرانی را فرستاد تا دست انسان ها را گرفته و آنان را به سوی سعادت ابدی رهنمون کنند و از شقاوت ابدی دور نمایند. خداوند عز و جل در آیه 2 سوره جمعه از این هدف سخن به میان آورده و می فرماید: اوست خداوندی که در میان عرب امی پیامبری از خودشان مبعوث کرد تا بر آن ها آیات وحی خداوند را تلاوت نماید و آن ها را پاک سازد و به آن ها کتاب آسمانی و حکمت الهی یاد دهد که قبل از این همه در گرداب جهالت آشکار بودند.

وضع دنیای امروز نیز این نکته را به خوبی آشکار نموده، چه افرادی که به بهانه های الکی خونشان ریخته می شود و چه اموالی که به هوا و هوسی غارت می شوند.

  • تلاوت ترتیل آیه 2 سوره جمعه – ماهر المعیقلی

هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ

و کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند!

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *