احکام و استفتائات غسل جنابت – مقام معظم رهبری

احکام و استفتائات غسل جنابت

از غسل های واجب در دین مبین اسلام غسل جنابت است. این غسل در جهت طهارت از جنابت برای انجام کارهای عبادی واجب هم چون نماز و روزه و امور مستحبی چون وارد شدن به مسجد همچون دیگر غسل ها به شکل ترتیبی یا ارتماسی انجام می شود. جنابت در زمان خارج شدن منی از بدن انسان بدون آمیزش جنسی، با آمیزش و یا با دخول بدون خروج منی حادث شده و غسل بر فرد واجب می شود. این غسل کفایت از وضو است و پس از انجام آن می توان بلافاصله نماز خواند. در ادامه به احکام و استفتائات غسل جنابت می پردازیم.

سوالات و استفتائات غسل جنابت

  • آیا فردی که جُنب است می تواند در صورتی که وقت تنگ است با تیمم و نجاست بدن و لباس نماز گزارد؟ یا می بایست پس از غسل نماز به جای مانده را قضا کند؟

اگر وقت به میزانی نیست که بدن و لباس خویش را تمیز نماید و یا آن را عوض کند . همچنین به علت سردی هوا قادر نیست برهنه نماز خود را بخواند می بایست با تیمم بدل از غسل و با همان لباس نماز بخواند.

  • آیا رسیدن منی به داخل رحم بدون آنکه دخولی صورت گیرد؛ جنابت زن را باعث می شود؟

خیر در این صورت جنابت محقق نمی گردد.

  • زن ها پس از معاینه داخلی با وسایل طبی لازم است غسل جنابت کنند؟

خیر. تا زمانی که منی خارج نشود نیازی به غسل نیست.

  • اگر که دخول صورت گرفته به اندازه حشفه باشد و منی بیرون نیاید و زن هم به مرحله اوج لذت جنسی نرسد آیا غسل تنها بر زن واجب است یا فقط بر مرد یا هر دو؟

با محقق شدن دخول حتی به اندازه حشفه غسل بر هر دو واجب می گردد.

  • درباره احتلام بانوان چه موقع بر آنان غسل واجب است؟ آیا رطوبتی که وقت ملاعبه با همسر از زن خارج می شود حکم منی را دارد؟ همچنین آیا بدون آنکه بدن سست شود و زن به اوج لذت جنسی برسد غسل بر بانوان واجب است؟

اگر که بانویی به اوج لذت جنسی برسد و در آن زمان مایعی از او بیرون آید، جنابت محقق شده و غسل جنابت واجب است. علاوه بر این اگر که شک نماید به این مرحله رسیده است یا نه و یا تردید نماید مایع خارج شده است یا نه، غسل واجب نیست.

استفتائات غسل جنابت
استفتائات غسل جنابت
  • آیا خواندن کتاب و دیدن فیلم هایی که باعث تحریک شهوت می گردند، جایز است؟

این کار جایز نمی باشد.

  • اگر که زنی پس از نزدیکی با همسر خویش و در حالی که منی در رحمش باقی مانده است غسل جنابت کند و پس از غسل منی از او بیرون آید، حکم غسلش چیست؟ آیا صحیح است؟ همچنین منی خارج شده پس از غسل پاک است؟

غسل جنابت انجام شده صحیح است و رطوبتی که از او پس از غسل بیرون می آید اگر که منی است نجس است اما اگر که منی مرد است باعث جنابت محدد نمی گردد.

  • آیا غسل جنابت در حال حیض درست است به گونه ای که مسقط تکلیف زن جنب باشد؟

صحت و درستی غسل در فرض بیان شده محل اشکال است.

  • اگر که زن در حال حیض جنب و یا به عکس در حال جنابت حایض گردد آیا پس از پاکی از حیض هر دو غسل بر او واجب می شوند؟

در هر دو صورت علاوه بر غسل حیض غسل جنابت نیز واجب است اما جایز می باشد که در جایگاه عمل، به غسل جنات اکتفا نماید اما احوط آن است که نیت هر دو غسل را کند.

  • در چه صورتی حکم می گردد که رطوبت بیرون آمده از مرد منی است؟

در مردی که سالم است اگر که رطوبت به همراه شهوت، جستن و سست شدن بدن باشد حکمش منی است.

  • گاهی اثر گچ یا صابون پس از غسل در اطراف ناخن دست یا پا دیده می شود که در زمان غسل و در حمام دیده نمی شود اما پس از بیرون آمدن از حمام و دقت سفیده مشاهده می شود. در این صورت تکلیف چه می شود؟

اثر گچ یا صابون که پس از خشک شدن اعضای بدن پس از حمام ظاهر می شود به وضو و همچنین غسل آسیبی نمی رساند جز اینکه جرمی داشته باشد که از وصول آب به پوست جلوگیری کند.

  • غسل های دیگر (به جز جنابت) نیز کفایت از وضو هستند؟

خیر

 

  • تلاوت ترتیل آیه 43 سوره نساء – مصطفی اسماعیل

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَىٰ حَتَّىٰ تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! در حال مستی به نماز نزدیک نشوید، تا بدانید چه می‌گویید! و همچنین هنگامی که جنب هستید -مگر اینکه مسافر باشید- تا غسل کنید. و اگر بیمارید، یا مسافر، و یا «قضای حاجت» کرده‌اید، و یا با زنان آمیزش جنسی داشته‌اید، و در این حال، آب (برای وضو یا غسل) نیافتید، با خاک پاکی تیمّم کنید! (به این طریق که) صورتها و دستهایتان را با آن مسح نمایید. خداوند، بخشنده و آمرزنده است.

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *