راهکارهای قرآنی جزء چهاردهم

راهکارهای قرآنی جزء چهاردهم

در این نوشتار به راهکارهای قرآنی جزء چهاردهم در راستای داشتن زندگی دنیوی بهتر خواهیم پرداخت. این جزء دربردارتده دو سوره حجر و نحل است. سوره حجر 99 آیه دارد. مکی است و محتوای آن حول محور مورد تمسخر قرار گرفتن رسول خدا (ص) توسط کفار و دادن نست جنون به ایشان، مورد تسلا قرار دادن آن حضرت، توصیه به داشتن صبر و ثبات و انذار مردم است.

و اما در ارتباط با سوره نحل باید گفت که این سوره 128 آیه دارد که 4 آیه آن در مکه و مابقی آن در مدینه نازل شده است. غرض و محتوای سوره نیز حول محور خبر دادن از نزدیک شدن امر خدای متعال که غلبه حق بر کفر است، می چرخد

راهکارهای قرآنی جزء چهاردهم

  • شخصی که به خدای متعال ایمان دارد، از خدای متعال ناامید نمی شود. ناامیدی ابزاری قوی برای شیطان برای به ورطه نابودی و گمراهی کشیدن آدمی است. در آیه 56 سوره حجر خدای متعال فرموده است که تنها گمراهان ا رحمت الهی نا امید می گردند.
  • گاه پیش می آید آدمی آنچه که خوشایندش است را از کلام الهی گرفته و به کار می برد و برای آنچه دوست ندارد، دلیل و برهان غیر منطقی آورده و به کار نمی گیرد. این سلیقه ای عمل کردن در دین جایی ندارد و لازم است فرد به عنوان بنده به تمامی چیزهایی که خداوند بیان فرموده عمل نماید. آیه 91 سوره حجر به این امر اشاره کرده و در واقع خداوند می فرماید که چنان نباشید که به بعضی از آیات قرآن عمل کرده و به برخی دیگر عمل نکنید.
  • هیچ چیز را نمی توان از خدا مخفی داشت[1]. گاهی آدمی فکر می کند اگر که در خفا کاری را انجام دهد می تواند از خداوند آن را پنهان دارد در حالی که چنین نیست و خداوند عالم به همه چیز است.
  • تمسخر در دین اسلام امری نکوهیده است که باید از آن اجتناب کرد. در آیه 34 سوره نحل آمده که اگر کسی را مورد تمسخر قرار دهید دامان شما را خواهد گرفت. البته که در دین اسلام هیچ عملی بدون عکس العمل نخواهد بود. آدمی ذره ای خوبی کند، اجر آن را دریافت خواهد کرد. در مقابل ذره ای بدی نماید، عقاب آن را خواهد دید. ضرب المثل «هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی» را می توان مصداقی برای این موضوع دانست.
مسخره کردن | استهزا
مسخره کردن | استهزا
  • زیبا نشان دادن زشتی ها یکی از ابزار شیطان برای گمراه ساختن انسان است[2]. این ابزار در این دوران بیشتر دیده می شود. به عنوان مثال همجنسگرایی در برخی از کشورها قانونی شده و امکان ثبت آن وجود دارد و به عنوان یک اختلال شناخته نمی شود. این امر باعث شده که این روزها حتی در جوامعی که مردمش مسلمان هستند نیز با عنوان زیبای رعایت حقوق تمامی انسان ها، این امر مذموم توسط عده ای پذیرفته شود.
  • در سوره نحل آیه 59 خدای متعال به انسان ها می گوید که از دختر دار شدن غمگین نگردید که این امر قضاوت اشتباهی است.
  • آنچه را که خوش نمی دارید و مورد پسندتان نیست به خدای متعال نسبت ندهید[3]. گاه آدمی دچار سختی می شود که نتیجه اعمال و کردار اوست. یا گاهی چیزی را دوست ندارد. پس آن را به خداوند نسبت می دهد. به عنوان مثال در دوره جاهلیت یا ابتدای بعثت مردمان دختران را که ناخوش می دانستند به خدا نسبت می دادند.
  • انسان موجودی است که کم شُکر خدای را به جا می آورد. او اغلب خود را محق و طلبکار می بیند و خدا را بدهکار! از این رو کم سپاس او را به سبب تمامی نعماتی که عطا فرموده، می گوید. در آیه 78 سوره نحل خدای متعال به این مورد اشاره کرده و می فرماید که آیا نباید در برابر چشم، گوش و قلبی که خداوند به شما عطا نموده، شُکر کنید.
  • ایمان به خداوند، نشانه ها و آیات او آدمی را از انجام گناه و معصیت دور نگاه می دارد. در آیه 105سورۀ نحل خدای متعال بیان می دارد که آن افرادی که به آیات الهی ایمان ندارند، مسیر دروغگویی را در پیش می گیرند.
  • ناسپاسی پیامدهایی را برای آدمی به دنبال دارد که مطابق با آنچه در آیه 112 سوره نحل آمده است گرسنگی و هراس دو پیامد از آن ها است.
  • شیطان بر همه انسان ها مسلط نمی شود. او بر آن هایی تسلط پیدا می کنند که به خداوند شرک می ورزند و سرپرستی شیطان را قبول می کنند.

منبع:

[1] آیه 19 سوره نحل

[2] آیه 63 سوره نحل

[3] آیه 62 سوره نحل

 

  • تلاوت ترتیل آیه 112 سوره نحل – محمدحسین سعیدیان

وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ

خداوند (برای آنان که کفران نعمت می‌کنند،) مثلی زده است: منطقه آبادی که امن و آرام و مطمئن بود؛ و همواره روزیش از هر جا می‌رسید؛ امّا به نعمتهای خدا ناسپاسی کردند؛ و خداوند به خاطر اعمالی که انجام می‌دادند، لباس گرسنگی و ترس را بر اندامشان پوشانید!

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *