معرفی سوره تکویر

معرفی سوره تکویر

سوره تکویر را هشتاد و یکمین سوره قرآن کریم بر اساس ترتیب کنونی دانسته اند. این سوره مکی است و جزو مفصلات به شمار می رود. تکویر که به «کورت» نیز شهرت دارد متشکل از 29 آیه است و هفتمین سوره ای است که بر رسول خدا (ص) نازل گردیده است و سوره قبل از آن بر اساس ترتیب نزول را سوره مسد و سورۀ پس از آن اعلی گفته شده است. این سوره در جزء سی قرار دارد و آیات هشتم و نهم آن که در ارتباط با زنده به گور کردن دختران است جزو آیات مشهور این سوره هستند.

معرفی سوره تکویر
معرفی سوره تکویر

محتوای سوره تکویر

محتوای سوره تکویر را می توان به دو قسمت تقسیم کرد. قسمت اول که آیه های نخستین سوره است در ارتباط با علامت های قیامت و دگرگونی هایی نظیر سقوط ستاره ها، راه افتادن کوه ها و وحشت مردم است که با پایان یافتن دنیا رخ می دهند، می باشد. این در حالی است که بخش دوم به عظمت قرآن کریم و تنزیه فرشته جبرئیل اختصاص داده شده است. در حقیقت خداوند به عظمت قرآن و آورنده آن اشاره کرده و از تاثیر آن بر نفوس انسان هاسخن می گوید.

می توان چنین بیان کرد که خداوند در ده آیه اول از فروپاشی نظام کنونی دنیا و بر پا شدن دادگاه عدل الهی سخن به میان می آورد. سپس وحیانی بودن معارف قرآن را به اثبات رسانده و در نهایت به هدایت انسان های حق جو توسط قرآن کریم اشاره می کند.

فضائل و آثار سوره

از رسول خدا (ص) نقل شده که درباره فضیلت این سوره فرمودند: هر که سورۀ «إِذَا الشَّمْسُ کوِّرَتْ» را تلاوت نماید خداوند متعال او را زمانی که پروندۀ اعمالش باز می شود از رسوا شدن مصون می دارد[1].

قرآن کریم
قرآن کریم

همچنین در کلامی دیگر فرمودند: هر که دوست دارد در روز قیامت به من نگاه کند سورۀ «إِذَا الشَّمْسُ کوِّرَتْ» را قرائت نماید.

علاوه بر این ها از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده که فرمودند: هر که سوره تکویر را قرائت نماید در بهشت در پناه خدای تعالی و در زیر سایه او مشمول کرامت خداوند خواهد بود و این چیزها برای خدای متعال بزرگ نیست[2].

و اما آثار و برکات این سوره عبارتند از:

  • برطرف ساختن بیماری های چشم (قرائت این سوره موجب تقویت دید و از بین رفتن تاری و همچنین دردهای چشم است)[3].
  • برآورده شدن حاجات[4]

منابع:

[1] مجمع البیان، ج 10، ص 273

[2] ثواب الاعمال، ص 121

[3] المصباح کفعمی، ص 459

[4] درمان با قرآن، ص 138

 

  • قرائت مجلسی استاد فروغی

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *