پرسمان مهدویت – اگر خدا بخواهد، امام (عج) این هفته ظهور می‌کند!

پرسمان مهدویت

در مطالبی که عنوان پرسمان مهدویت را یدک می‌کشند، قصد داریم به پرسشهای مهدوی که حجت الاسلام قرائتی با بیانی رسا و با ذکر مثال به آن‌ها پاسخ داده است، پرداخته و آن‌ها را به نگارش در آوریم. سوال نخستی که مطرح شده و ایشان پاسخ داده‌اند، این است: در برخی از روایات موجود در کتب حدیثی برای ظهور شرایطی بیان شده‌اند. این شرایط نشان‌دهنده این امر هستند که ظهور به زودی محقق نمی‌گردد. پس به چه دلیل از خدای متعال تعجیل در ظهور را درخواست نماییم.

پرسمان مهدویت
پرسمان مهدویت

حجت الاسلام قرائتی چه می‌گوید؟

ایشان بیان کردند که این پرسش برای خودشان در سنین نوجوانی و جوانی پیش آمده بود. پس به نزد عالمی رفته و از او سوال کرد و گفت اگر که ظهور منوط به شرایط گفته شده است پس دعای تعجیل چه اثری دارد وقتی هنوز شرایط محقق نشده است. مثل آن است که بگویند فردی از شهر مکه به تازگی حرکت کرده است و قرار است بیاید. به علت دوری مسافت میدانیم که در این ساعات به شهر مورد نظر نمی‌رسد.

در پاسخ آن عالم روایتی بیان فرمود و آن این است: اِنَّ اللهَ تَبارَکَ و تَعالی لَیُصْلِحُ له أمْرَه فی لَیْلَهٍ کما أَصْلَحَ اَمْرَ کَلیمِهِ موسی إذْ ذَهَبَ لِیَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ ناراً فَرَجَعَ و هو رَسُولٌ نَبِیٌّ.[1] همانا خداوند متعال امر ظهور را در یک شب اصلاح می‌کند همانگونه که امر کلیم خود، موسی (ع) را زمانیکه برای به دست آوردن آتش برای خانواده خویش رفت، اصلاح کرد. پس در حالی که رسول مرسل شده بود برگشت.

در دنیای امروز می‌شود به مثال‌هایی اشاره کرد.

  • ارزش نفت آمریکا چند سال پیش، یکباره 80 درصد سقوط کرد. این سقوط ارزش نفت در طول تاریخ آمریکا بی سابقه بوده است.
  • کوئید 19 به سرعت و یکباره کل جهان را درگیر کرد و عملا یک تا دو سال زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد و زمین گیر شدن بسیاری از کسب و کارها را باعث شد.
  • می توان به ریاست جمهوری بنی صدر نیز اشاره کرد. در آن زمان 11 میلیون نفر طرفدار بنی صدر بودند. آیت الله بهشتی اگر که می‌خواست برای هر یک از این افراد تنها پنج دقیقه در جهت اقناع در مناسب نبودن بنی صدر، صحبت کند، قطعا زمان زیادی می‌طلبید. اما با انفجاری که در دفتر حزب جمهوری رخ داد و 72 تن کشته شدند، یکباره نظر مردم برگشت.

در قرآن و روایات نیز مثال‌هایی وجود دارند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

  • نخستین مثال همانی است که در حدیث آمده است. حضرت موسی (ع) با خانواده خویش در مسیر بودند. او می‌خواست که برایشان آتشی فراهم کند. پس به سمت نوری که دید رفت و پیامبر برگشت. در واقع خداوند کار او را یک شبه اصلاح کرد.

گاهی مواردی پیش می‌آید که می‌توان متوجه شد که خداوند اگر که بخواهد سریع طومار را در هم می‌پیچید و آن‌چه که لازم است اتفاق می‌افتد.

پس نمی‌شود گفت امام زمان (عج) حالا نمی‌آید. اگر خدا بخواد امام (عج) این هفته ظهور می‌کند. اگر که نخواد ممکن است چند هزار سال دیگر هم غیبت طول بکشد.

البته هیچ کس حق ندارد برای ظهور حضرت، زمان تعیین کند اما چون که خداوند قادر است یک شبه امور را اصلاح کند پس برای تعجیل در ظهور دعا می‌کنیم.

خاطره‌ای زیبا و شیرین از حجت الاسلام قرائتی

ایشان می‌گویند: روزی شخصی آمد. من را بغل گرفت و بوسید و گفت که به گردن او حق زیادی دارم.گفتم شاید بحث‌ها و سخنرانی‌هایی که انجام شده در او موثر بوده‌اند و …

اما این چنین نبود. او گفت که روزی تو به من حرف بدی زدی و به من برخورد. من تعجب کردم و گفتم که آن حرف، حرف لات‌ها است. چطور من آن حرف را (تشبیه به یک حیوان) را به تو زدم.

گفت که روزی آمده بودم با شما درباره فروش خانه‌ام مشورت کنم. اوایل انقلاب بود. من خانه آن‌ها را دیده بودم. یک خانه خشتی که او، خانمش، چهار بچه‌ای که داشتند و خواهر زنش در آن زندگی می‌کردند. پس به او گفتم خانه را نفروش. اگر که خانه را بفروشی با پول آن جایی گیر تو نمی‌آید. حدیث هم در این باره وجود دارد که تا جایی را نخریدید، خانه را نفروشید. همچنین در روایات است که در هنگام تنگدستی آخرین چیزی که می‌شود به فروش آن فکر کرد، خانه است. اما آن فرد اصرار می‌کرد. پس به او گفتم: با چه قیمتی از تو می‌خرند. او گفت: یک میلیون. من گفتم که با یک میلیون موتور گازی هم نمی‌دهند چه رسد به خانه. او گفت که می‌فروشم. من در اینجا بود که آن کلمه بد (مثلا: خیلی خری) را به کار برده بودم.

آن شخص می‌گوید که به اندازه‌ای از حرف شما ناراحت شدم که از فکر فروش خانه بیرون آمدم. در مدت کوتاهی پس از این جریان شهرداری به محله ما آمد و نقشه‌برداری انجام شد و خانه ما در کنار فلکه قرار گرفت و قیمت آن حدود چهل برابر شد. من در آن زمان با خودم گفتم که اگر شما آن حرف را نمی‌زدید، این گونه سود نمی‌کردم.

پس اگر که بنا باشد خدا امری را یک شبه اصلاح کند و به کسی چیزی را عنایت کند یک حرف بد نیز می‌تواند تاثیر خود را بگذارد[2].

منابع:

[1] کمال الدین، ب 36، ج1

[2] برگرفته از کانال قرائتی در آپارات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *