جدیدترین استفتائات – آیت الله خامنه‌ای

جدیدترین استفتائات رهبری

از جمله دغدغه‌های یک فرد مسلمان شیوه مواجه شدن با مباحث و موضوعات مختلف بر پایه احکام شرع است. هر روز آدمی با مسئله‌ی جدیدی در بخش‌های مختلف زندگی از ارتباطات اجتماعی گرفته تا امور شخصی و عبادی رو به رو می‌شود که حل آن از لحاظ دینی نیازمند پاسخی درست از سوی حاکمان شرع یا همان مجتهدین که متخصصین این امر به شمار می‌روند، است. از این رو امروزه مراجع بزرگ تقلید علاوه بر پاسخگویی تلفنی یا حضوری با مراجعه به مراکز موجود، به کمک تکنولوژی‌های روز دنیا و با ایجاد بستری در اینترنت مسیر پرسش و پاسخ به این سوالات که به استفتائات مشهور هستند را آسان کرده‌اند به طوری که افراد تنها با داشتن آدرس سایت مرجع تقلید مورد نظر می‌توانند در بخش پاسخ به مسائل شرعی سوال خود را جستجو کرده و در صورت نیافتن آن، از قسمت ارسال پرسش، سوال خود را پرسیده تا پاسخ آن را در اسرع وقت دریافت کنند. در این مطلب بر آن شدیم تا به برخی از جدیدترین سوالات (جدیدترین استفتائات) پرسیده شده از مرجع عالیقدر آیت ا… خامنه‌ای برای بهره‌مندی شما بزرگواران بپردازیم.

جدیدترین استفتائات رهبری
جدیدترین استفتائات رهبری

 جدیدترین استفتائات رهبری در حوزه‌های مختلف

  • اگر که شخصی نظیر مهمان یا مستأجر وسایل خانه را نجس نماید یا متوجه نجاست آن گردد، آیا اطلاع دادن به صاحبخانه الزامی است؟

اگر آن‌چه که توسط شخص نجس شده است از جمله وسایلی باشد که برای خوردن و آشامیدن از آن‌ها استفاده می‌شود اطلاع دادن الزامی است. همچنین اگر که از وسایلی باشد که اطلاع ندادن درباره آن‌ها سبب اخلال در وضو و غسل می‌شود، بنا بر احتیاط واجب است گفته شود ولی در غیر این دو صورت لازم نیست گفته شود.

  • آیا وقتی که امام جماعت در حال خم شدن برای رکوع نماز است (به حد رکوع نرسیده باشد)، می‌شود به او اقتدا کرد؟

در دو رکعت نخست موردی ندارد اما در دو رکعت بعدی، احتیاط آن است که صبر نماید و در رکوع به او اقتدا کند.

  • آیا می‌توان تخم مرغ را با شانه آن یا جعبه‌ای که در آن قرار دارد فروخت؟ این امر که جعبه تخم مرغ به قیمت خود تخم مرغ به فروش برسد و قیمت جعبه کم نگردد، مصداقی برای کم فروشی نیست؟

اگر که عرف بازار این گونه باشد و فرد خریدار نیز اطلاع داشته باشد که کالا با جعبه و بسته‌بندی آن وزن می‌گردد و وزن جعبه نیز غیر معمول نباشد، اشکالی ندارد.

  • زن و مرد در زمان ازدواج در سندی عادی با یکدیگر توافق می‌کنند که وسایلی چون یخچال، تلویزیون و مانند این‌ها را مرد تهیه نماید؛ مالک این وسایل از لحا شرعی چه کسی است؟

وسایلی را که مرد تهیه می‌کند او مالک است حتی اگر که برای استفاده در اختیار زن قرار داده شود. البته اگر که ثابت گردد که با هبه، صلح و نظیر این‌ها مالکیت به زن داده شده است، دیگر مالکشان نخواهد بود.

استفتائات- پرسش و پاسخ ازدواج
استفتائات- پرسش و پاسخ ازدواج
  • راننده‌ای برای یک شرکت بار می‌برد. او در همان زمان، شخص دیگری نیز به او باری می‌دهد تا علاوه بر بارهای شرکت، آن را نیز به مقصد برساند و کرایه را دریافت نماید ولی شرکت، این کار را قبول نکرده است، آیا کرایه‌ای که اخذ شده دارای اشکال است؟

اگر که خودرو برای شرکت باشد، عمل شخص راننده جایز نیست و می‌بایست نسبت به استفاده غاصبانه از خودرو، حق شرکت را پرداخت کند ولی اگر که خودرو، برای خود راننده باشد و با شرکت مذبور قرارداد حمل بار بسته باشد، در صورتی‌که عمل گفته شده با قرارداد منافات نداشته باشد، کرایه اخذ شده موردی ندارد.

  • تعدادی جوجه خریداری شده (چند عدد) که حال مرغ و خروس شده‌اند؛ آیا این‌ها سر سال خمسی مشمول خمس می‌گردند؟

اگر که برای مصارف شخصی و خانه باشد، نه کسب درآمد؛ خمس نخواهد داشت.

  • آن‌کس که در کشور غیر اسلامی زندگی می‌کند آیا می‌تواند از قصای که صاحبش مسلمان است گوشت بخرد، بدون آن‌که به تذکیه شرعی آن یقین داشته باشد؟

اگر که آن قصابی در معرض فروش افراد مسلمان باشد و احتمال تذکیه شرعی آن وجود داشته باشد، خرید و مصرف آن اشکال ندارد.

  • آیا برای ابزار آلات کسب و کار یک بار پرداخت خمس کافی است یا لازم است هر سال خمس ارزش افزوده آن پرداخت گردد؟

بعد از پرداخت خمس، تا زمانی‌که ابزارآلات فروخته نشده باشد، خمسی بر آن نیست و اما پس از فروش، ارزش افزوده آن با کم کردن تورم، جزئی از درآمد سال فروش خواهد بود. پس اگر تا سر رسید سال در امور زندگی مصرف نگردد، خمس خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *