سوال و جواب‌هایی درباره امام مهدی (ع) و مهدویت

سوالات مهدوبت

همواره و در طول دوره غیبت کبری درباره امام مهدی (ع) و به طور کلی مهدویت از طرف مردم، سوالاتی پرسیده می‌شود که می‌بایست به طرز صحیح و با استناد به قرآن کریم، احادیث و روایات معتبر به آن‌ها پاسخ داده شود چرا که عدم پاسخ درست به آن‌ها ممکن است بی راهه را به جای راه به انسان نشان دهد و آدمی با قدم گذاشتن در آن منحرف گردد. از این رو و در این عصر جمعی از محققان مرکز تخصصی مهدویت با مطالعه در این حوزه به 101 سوال جوابی درخور داده‌اند که در این مطلب قصد داریم برخی از این سوالات[1] را برای بهره‌مندی شما به همراه جواب‌هایشان به نگارش در آوریم.

سوالات مهدوبت
سوالات مهدوبت

سوال و جواب‌هایی درباره امام مهدی (عج) و مهدویت

سوال یک: آیا باور به ظهور منجی تنها مخصوص مسلمانان و به ویژه تشیع است؟

  • باور به ظهور و آمدن منجی و امید داشتن به آینده‌ای روشن که در آن تمامی مشکلات بر طرف شده‌ و ظلم و ستم از میان رفته است (اصطاحا به آن فوتوریسم گویند) تنها مختص مسلمانان و به ویژه شیعیان نیست و یک باور عمومی است که در میان تمامی ملت‌ها و در اعصار مختلف رواج داشته است. به عنوان مثال در دین یهود منجی «ماشیح» نام دارد، در مسیحیت «مسیح»، در آئین زردشت «سوشیانس»، در بودایی «بودای پنجم میتریه»، در میان هندوها «ویشنو- کلکی» و در اسلام «امام مهدی (عج)». با بررسی تاریخ ملت‌ها می‌توان به ریشه دار بودن این اعتقاد پی برد. اعتقادی که مردم امم مختلف در فراز و نشیب‌های زندگی با به یادآوردن آن و به امید رهایی از ظلم، یأس و ناامیدی را از خویش دور می‌کردند.

سوال دو: چگونه می‌شود که آدمی در ارتباط با امام مهدی (عج) سطح فکری و اعتقادی خویش را بالا ببرد؟

  • عموما برای بالا بردن سطح فکری و اعتقادی در ارتباط با حضرت دو راه باید طی شوند. اول این‌که سطح مطالعه در ارتباط با مهدویت افزایش پیدا کند و شخص در کنار مطالعه به گفتگو با صاحب نظران و اندیشمندان بپردازد و تدبر کند. دوم این‌که توجه به باری تعالی بیش‌تر شود. تضرع و دعا به درگاه او افزایش یابد و وظایف دینی با توجه و به درستی و بدون اهمال کاری انجام شوند. این امور دل را آماده کسب معارف و انوار الهی خواهد کرد.

سوال سه: آیا با قرائت چهل بار دعای عهد می‌توان یار امام زمان (عج) شد؟

  • از امام جعفر صادق (ع) نقل شده که ایشان فرموده بودند که هر آن‌کس که دعای عهد را چهل صبح قرائت نماید از یاران امام قائم خواهد بود. البته که خواندن دعا به تنهایی یاری امام را در پی نخواهد داشت و آدمی می‌بایست به خود سازی در راستای یاوری امام بپردازد. در دعای عهد نیز این‌چنین آمده که انسان از خداوند متعال می‌خواهد که به او قابلیتی عنایت کند تا بتواند خویشتن را برای یاری حضرت مهیا نماید و دست بیعت به او به عنوان ولی الله بدهد. آدمی در این دعا از خداوند ظهور را طلب نموده و یاری خدا را برای زمینه ساز شدن برای ظهور درخواست می‌کند. و اما عدد چهل نشان دهنده‌ی این موضوع است که تکرار و مداومت به کاری برای چهل بار موثر خواهد بود و شاید موجب تجلی حقیقت دعا در شخص شود.
دعای عهد
دعای عهد

سوال چهار: یمانی چه کسی است؟

  • خروج یمانی بر اساس روایات وارده، جزو پنج نشانه اصلی ظهور امام مهدی (عج) است. او دارای هدایت کننده‌ترین لواء برای دعوت به سوی حق و راستی است. بر اساس روایات یمانی، خراسانی و سفیانی هر سه همزمان و در یک روز خروج می‌کنند. کلمه یمانی به معنای اهل یمن است و به افرادی که در آن‌جا هستند و یا به آن سرزمین منسوب شده‌اند، اطلاق می‌گردد. یمانی (فرد هدایت گر پیش از ظهور) نیز به همین جهت به یمانی معروف گشته است. اما درباره نام اصلی او اطلاعاتی معتبری در دست نیست. همچنین مشخص نیست که آیا این فرد یمنی است و از سرزمینی دیگر خروج می‌کند یا اهل سرزمینی دیگر است و از یمن قیام می‌کند. علاوه بر این‌ها سر انجام او و یا وظیفه مردم در برابر قیامش نیز یا در روایت‌ها نیامده‌اند و یا روایت‌هایی که در آن‌ها بدین امورپرداخته شده است از اعتبار خوبی برخوردار نمی‌باشند و نمی‌شود آن‌ها را مستند قرار داد.

[1] به طور جامع در کتاب دو جلدی آفتاب مهر آمده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *