دشنام و ناسزا گفتن از منظر احادیث

ناسزا گویی

دشنام و ناسزا گفتن از اموری است که در اسلام به عنوان آفات زبان شناخته شده و علاوه بر بد دانستن آن و نکوهش این عمل، نهی گردیده و آثار بدی همچون از میان رفتن دوستی و برادری، کسب دشمنی، از میان رفتن برکت و تنگ شدن حیات و از دست رفتن لیاقت دوستی با اهل بیت (ع) برای آن ذکر شده است. در مذمت این عمل و سعه صدر داشتن در ارتباط با فرد فحاش از ائمه اطهار علیه السلام احادیثی نقل گردیده است که در ادامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

دشنام و ناسزا از منظر احادیث
دشنام و ناسزا از منظر احادیث

ناسزا گفتن از منظر کلام حضرت رسول (ص)

  • لا تَسُبُّوا الناسَ فَـتَـكتَسِبُوا العَداوَةَ بَينَهُم[1]

به مردم دشنام ندهید چرا که با این عمل در میانشان  دشمن پیدا خواهید کرد.

  • سَبَّابُ الْمُؤْمِنِ كَالْمُشْرِفِ عَلَى الْهَلَكَة[2]

دشنام دهنده به مومن همانند فردی است که در آستانه هلاکت و نابودی است.

  • سِبَابُ الْمُؤْمِنِ فُسُوقٌ قِتَالُ الْمُؤْمِنِ كُفْرٌ أَكْلُ لَحْمِهِ مِنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حُرْمَةُ مَالِهِ كَحُرْمَةِ دَمِهِ[3]

ناسزا گفتن به شخص با ایمان فسق است و جنگ با آن کفر می‌باشد. خوردن گوشت او (مقصود غیبت کردن است) معصیت و نافرمانی خداوند عز و جل است و حرمت مال او همچون حرمت خونش می‌باشد.

  • لَا تَسُبُّوا الرِّيَاحَ فَإِنَّهَا مَأْمُورَةٌ وَ لَا تَسُبُّوا الْجِبَالَ وَ لَا السَّاعَاتِ وَ لَا الْأَيَّامَ وَ لَا اللَّيَالِيَ فَتَأْثَمُوا وَ تَرْجِعَ عَلَيْكُمْ.[4]

به بادها دشنام ندهید که آانان (از جانب حق تعالی) مامور هستند. همچنین کوه‌ها، لحظه‌ها، روزها و شب‌ها را دشنام نگویید که گنهکار شده و به خود شما باز می‌گردد.

  • إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ عَلَى كُلِّ فَحَّاشٍ بَذِي‏ءٍ قَلِيلِ الْحَيَاءِ- لَا يُبَالِي مَا قَالَ وَ لَا مَا قِيلَ لَه‏[5]

همانا خداوند بهشت را بر هر ناسزا گوی بد زبان بی شرمی که باکی از آن‌چه که می‌گوید و می‌شنود، ندارد، حرام نموده است.

  • لا تَسُبُّوا الدَّهرَ ، فإنَّ اللّه َ يقولُ: أنا الدَّهرُ ، ليَ اللَّيلُ اُجِدُّهُ و اُبلِيهِ[6]

به دهر (روزگار) دشنام ندهید، چرا که خدای متعال می‌فرماید: روزگار من می‌باشم. شب از من است و من آن را نو نموده و کهنه می‌گردانم.

  • إنّ مِن شَرِّ عِبادِ اللَّهِ مَن تُكرَهُ مُجالَسَتُهُ لِفُحشِهِ[7]

همانا از بدترین بندگان خدا شخصی است که از ترس دشنام او، مجالست با او خوش داشته نشود.

  • لا تَسُبُّوا الشَّيطانَ و تَعَوَّذُوا بِاللّه ِ مِن شَرِّهِ[8]

به شیطان دشنام ندهید! بلکه از شر او به خداوند پناه ببرید.

  • المُتَسابّانِ ما قالا فَعَلى البادِي حتّى يَعتَدِيَ المَظلومُ[9]

هر گاه که دو شخص به هم دشنام دهند، گناه آن بر گردن شروع کننده آن است، جز اینکه شخص ستمدیده از حد خویش تجاوز نماید.

ناسزا گویی
ناسزا گویی
  • مِن أكبَرِ الكبائرِ أن يَسُبَّ الرجُلُ والِدَيهِ ، قيلَ : و كيفَ يَسُبُّ والِدَيهِ ؟ ! قالَ : يَسُبُّ الرجُلَ فَيَسُبُّ أباهُ و اُمَّهُ[10]

از بزرگ‌ترین گناهان آن است که شخص والدین خود را دشنام دهد، گفته شد: و چگونه به والدین خود ناسزا گوید؟ فرمودند: شخص، فرد دیگری را ناسزا گوید و آن فرد متقابلا به پدر و مادر او دشنام دهد

دشنام و ناسزا گفتن در احادیث امامان (ع)

امام علی (ع)

  • مَهْلاً يا قَنبرُ! دَعْ شاتِمَكَ مُهانا تُرْضِ الرَّحمنَ و تُسخِطِ الشَّيطانَ و تُعاقِبْ عَدُوَّكَ، فَوَ الذي فَلَقَ الحَبَّةَ و بَرَأ النَّسَمَةَ ما أرضَى المؤمنُ رَبَّهُ بِمِثلِ الحِلْمِ، و لا أسخَطَ الشَّيطانَ بِمِثلِ الصَّمتِ، و لا عُوقِبَ الأحمَقُ بمِثلِ السُّكوتِ عَنهُ[11]

امام علی (ع) خطاب به قنبر که می‌خواست به شخصی که به او دشنام داده بود، ناسزا گوید، فرمودند: آرام باش ای قنبر! دشنام دهنده‌ی خود را خوار بگذار تا خداوند رحمان را راضی و شیطان را ناخشنود سازی و دشمن خود را نیز مجازات نموده باشی. سوگند به خداوندی که دانه را شکافت و مخلوقات را آفرید، فرد با ایمان پروردگار خویش را با چیزی همچون صبر و گذشت راضی ننمود و شیطان را با حربه‌ای چون سکوت خشمگین نساخت و شخص احمق را چیزی جز خاموشی در برایر او مجازات نکرد.

  • ثَمَرَةُ التَّواضُعِ الَمحَبّةُ، ثَمَرَةُ الكِبرِ المَسَبَّةُ[12]

ثمره تواضح و فروتنی محبت و دوستی است و ثمره تکبر، ناسزا شنیدن است.

  • مَن عابَ عِيبَ، و مَن شَتَمَ اُجيبَ، و مَن غَرَسَ أشجارَ التُّقى اجتَنى ثِمارَ المُنى[13]

هر آن‌کس که عیب‌جویی نماید، عیب‌جویی شود و هر آن که دشنام دهد، جواب آن را می‌شنود و هر آن‌کس که درختان تقوا را بکارد، ثمره (میوه) آرزوها را چیند.

  • مَن سَمِعَ بِفاحِشَةٍ فابداها کانَ کَمَن أتاها[14]

هر آن‌که کلام زشتی را بشنود و آن را بازگو نمایند همچون کسی می‌باشد که آن را بیان کرده است.

  • إنّي أكرَهُ لَكُم أن تَكُونُوا سَبّابِينَ ، و لكِنَّكُم لو وَصَفتُم أعمالَهُم و ذَكَرتُم حالَهُم ، كانَ أصوَبَ في القَولِ و أبلَغَ في العُذرِ ، و قُلتُم مَكانَ سَبِّكُم إيّاهُم : اَللّهُمَّ احقُنْ دِماءَنا و دَماءَهُم .حديث و فِي نَقْلٍ : كَرِهتُ لَكُم أن تَكُونُوا لَعّانِينَ شَتّامِينَ [15]

همانا من برای شما نمی‌پسندم که از دشنام دهندگان باشید، بلکه اگر کردار و موقعیت (باطل) آنان را یادآور شوید، بهتر بوده و در بیان عذر و رساتر است. به جای دشنام دادن به آنان، بگویید: خداوندا! خون‌های ما و آن‌ها را حفظ نما. (در حدیثی دیگر آمده است: من خوش ندارم که شما لعنت کننده، ناسزا گو باشید)

امام محمد باقر (ع)

  • إِنَّ اللّه عَز َّوَ جَلَّ يُحِبُّ المُداعِبَ فِى الجَماعَةِ بِلا رَفَثٍ[16]

همانا خداوند عز و جل شخصی را که در میان جمع شوخی نماید به شرطی که دشنام ندهد را دوست دارد.

امام صادق (ع)

  • الفُحشُ و البَذاءُ و السَّلاطَةُ مِن النِّفاقِ[17]

از نشانه‌های نفاق، دشنام (فحش)، بد زبانی و دریدگی (سلیطه گری) است.

امام موسی کاظم (ع)

  • مَا تَسَابَّ اثْنَانِ إِلَّا انْحَطَّ الْأَعْلَى إِلَى مَرْتَبَةِ الْأَسْفَل‏[18]

هیچ گاه دو شخص به یکدیگر ناسزا نگفتند مگر این‌که آن کس که بالاتر است به مرتبه پایین‌تر سقوط کرد.

منابع:

[1] كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص360، ح 3

[2] کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 359 ، ح 1

[3] من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 377 ، ح 5781

[4] علل الشرائع ج 2 ، ص 577، ح 1

[5] كافي(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 323، ح 3

[6] كنز العمّال : ۸۱۴۱

[7] كافي(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 325، ح 8

[8] كنز العمّال : ۲۱۲۰

[9]  تنبيه الخواطر : ۱/۱۱۱

[10] بحار الأنوار : ۷۴/۴۶/۶

[11] أمالي(مفيد) ص 118، ح 2

[12]  عيون الحكم و المواعظ (لليثي) ص 209 ، ح 4192 و 4193

[13] بحارالانوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 79

[14] شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید) ج20 ، ص 273 ، ح 160

[15] نهج البلاغة : الخطبة ۲۰۶ – شرح نهج البلاغة : ۳/۱۸۱

[16] كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص663، ح4

[17] کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 325 ، ح 10

[18] اعلام الدین ص 305 – درة الباهرة ص 34

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *