آیا یاران امام مهدی (عج) همه جوان هستند؟!

یاران امام مهدی (عج)

آیا یاران امام مهدی (عج) همه جوان هستند؟ این سوال از جمله پرسش‌هایی است که در حوزه مهدویت و در ارتباط با عصر ظهور امام وجود دارد. لازمه هر انقلابی، یاران و همراهان آن است. آن‌ها ستون‌های انقلاب به شمار می‌روند و استواری انقلاب به پایندی و محکم بودنشان بستگی دارد و هر چه انقلاب یا جنبشی گسترده‌تر باشد بالطبع یاران محکم‌تر و با اراده‌تری را می‌طلبد. ظهور حضرت مهدی (عج) برای تشکیل حکومت جهانی، انقلابی بزرگ و گسترده در سطح جهان است که یکی از مهم‌ترین شرایط آن فراهم آمدن یاران و همراهانی قوی، با اراده، مومن، با محبت، مطیع امر الهی، سخت نسبت به دشمنان خدا، فعال و پویا در سطح جامعه، شجاع و صبور است که با بودن آنان انقلاب با راهبری امام زمان (عج) و طبق اراده الهی سامان می‌یابد. درباره این افراد روایت‌های متعددی از ائمه علیهم السلام نقل شده‌اند که برخی از آن‌ها نظیر « یاران مهدی (عج) جوان هستند و میان آنان میانسالی نیست» از امام علی (ع) و « زمانی‌که جوانان شیعه، شب هنگام بر پشت بام‌های خود در خواب به سر می‌برند، ناگهان، بدون وعده‌ قبلی، در یک شب، اطراف صاحب خویش جمع شده و در هنگام صبح در مکه خواهند بود» (بَينا شَبابُ الشّيعَةِ عَلى ظُهورِ سُطوحِهِم نِيامٌ إذ تَوافَوا إلى صاحِبِهِم في لَيلَةٍ واحِدَةٍ عَلى غَيرِ ميعادٍ فَيُصبِحونَ بِمَكَّةَ)[1] از امام جعفر صادق (ع) به جوان بودن این افراد اشاره دارند.

یاران امام مهدی (عج)
یاران امام مهدی (عج)

برخی از افراد با استناد به این روایات، گفته‌اند که تمامی یاران امام مهدی (عج) جوان هستند. در حالی که چنین نیست.

آری در روایت‌ها به حضور چشمگیر جوانان در صف یاران امام اشاره شده است اما بررسی مبحث مهدویت نشان دهنده این موضوع است که یاری حضرت به گروه یا قشر خاصی اختصاص ندارند چرا که مهدویت امری فرا ملیتی و فرا جنسیتی است به همین جهت تفکیک یاوران حضرت به گروه‌های خاص در رده‌های سنی مشخص چندان درست نیست. در واقع نمی توان متصور شد که حضور افراد غیر جوان در گروه یاران امام مهدی (عج) در اقلیت هستند.

البته دور از ذهن نیست اگر جوان بودن در روایت‌ها اشاره به میزان توانمندی و قدرت یاران امام به ویژه در زمینه دفاع از آموزه‌های مهدویت و تبیین این امر داشته باشد زیرا بر اساس ساختار زبان روایت‌ها برای انتقال معارف اسلامی به جامعه، جوان بودن در باب اشاره به قدرت و توانمندی اشخاص نیز استفاده شده است.

شور و خروش جوانان بیش‌تر است. آنان محافظه کاری کم‌تری دارند. آمادگی‌شان برای تلاش و حرکت بیش‌تر است و دل کندن از دنیا و مافیها برایشان راحت‌تر می‌باشد. بدون شک این خصلت‌ها جزو ویژگی‌های یاران امام زمان (عج) به شمار می‌روند، از این رو می‌توان آنان را در زمره جوانان قرار داد و از لفظ جوان برای معرفی آنان استفاده کرد.

منبع:

[1] الغیبة نعمانی، ص316، ح 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *