با فرا رسیدن هفته وحدت میان مسلمانان (12 تا 17 ربیع الاول که مصادف با ولادت حضرت محمد (ص) میباشد) که یکتایی امت مسلمان با هر نوع مذهبی را نشان میدهد و هدف از ایجاد آن نزدیکی پیروان مذاهب مختلف طبق اصول اساسی اسلام و مشترکات میان همه مذاهب است، بر آن شدیم تا گزیدهای از احادیث وحدت را که روایت شده از رسول الله (ص) و امامان معصوم علیهم السلام میباشند را برای بهره مندی شما بزرگواران به نگارش در آوریم.
وحدت در کلام پیامبر اکرم (ص)
- إسمعوا و أطیعوا لمن ولاه الله الأمر، فإنه نظام الإسلام [1].
گوش فرا دهید و فرمان برید از هر آنکس که خداوند ولایت را به او داده است (مقصود حاکمان الهی است) چرا که آن مایه وحدت امت اسلام (نظام اسلام) است.
- … فأنتم «اهل البیت» أهل الله عزوجل الذین بهم تمت النعمة و اجتمعت الفرقة و ائتلفت الکلمة [2].
… پس شما اهل بیت، اهل الله میباشید که به برکت شما، نعمت کامل شده، پراکندگی از میان رفته و اتحاد کلمه به وجود آمده است.
- ألمؤمنون إخوة تتکافؤ دماؤهم و هم ید علی من سواهم [3].
مومنان برادران یکدیگر میباشند و خون آنها با هم برابر است و در مقابل دشمن متحد میباشند.
- ألمسلمون إخوة لافضل لأحد علی أحد إلا بالتقوی [4].
مسلمانان برادران یکدیگر هستند، هیچ کدام را بر دیگری برتری نیست جز به تقوا و پرهیزگاری.
- ألمؤمن للمؤمن کالبنیان المرصوص یشد بعضه بعضا [5].
مومن برای مومن همانند بنای استواری است که اجزای آن سبب استحکام یکدیگر میشوند (به هم استحکام میبخشند).
وحدت در احادیث ائمه (ع)
امام علی علیه السلام
- ألخلاف یهدم الرأی [6].
اختلاف بنیاد (فکر و نظر درست) را نابود میسازد.
- و إنی و الله لأظن أن هؤلاء القوم سید الون منکم باجتماعهم علی باطلهم و تفرقکم عن حقکم و بمعصیتکم إمامکم فی الحق و طاعتهم إمامهم فی الباطل [7].
و من به خداوند قسم! گمان میکنم اینها قدرت را از شما بگیرند، چرا که آنها بر باطل خود، متحد هستند و شما در حق خویش پراکنده میباشید، آنان از رهبر خود در طریق باطل اطاعت میکنند و شما از امام خویش در مسیر حق اطاعت نکرده و فرمان نمیبرید.
- .. فإن ید الله علی الجماعة و ایاکم و الفرقة فإن الشاذ من الناس للشیطان، کما أن الشاذ من الغنم للذئب [8].
… پس همانا دست خداوند بر سر جماعت میباشد (آنها که وحدت دارند)، از تفرقه پرهیز کنید زیرا فردی که تکروی میکند شکار شیطان میگردد، همانطور که گوسفند تکرو طعمه گرگ میباشد.
- .. فانظروا إلی ما صاروا الیه فی اخر أمورهم حین وقعت الفرقة و تشتت الألفة و اختلفت الکلمة و الأفئدة و تشعبوا مختلفین و تفرقوا متحاربین قد خلع الله عنهم لباس کرامته و سلبهم غضارة نعمته و بقی قصص أخبارهم فیکم عبرا للمعتبرین [9].
پس به آخر کار آنها (قوم بنی اسرائیل) نگاه کنید، آن زمان که میانشان تفرقه و جدایی افتاد، الفتها به هم خورد و سخنها و قلوب، مختلف و گروه گروه گشتند و به جان یکدیگر افتادند و پراکنده شدند و با هم به جنگ پرداختند. پس حق تعالی، لباس عزت را از تن آنان در آورد و زیادی نعمت خویش را از آنها ستاند و آنچه که میان شما باقی مانده است سرگذشت آنها میباشد تا مایه عبرتی برای عبرت گیرندگان شود.
امام سجاد (ع)
- … ثُمَّ قالَ: يا زُهرِيُّ ، أما عَلَيكَ أن تَجعَلَ المُسلِمينَ مِنكَ بِمَنزِلَةِ أهلِ بَيتِكَ ؛ فَتَجعَلَ كَبيرَهُم بِمَنزِلَةِ والِدِكَ، و تَجعَلَ صَغيرَهُم بِمَنزِلَةِ وَلَدِكَ، و تَجعَلَ تِربَكَ مِنهُم بِمَنزِلَةِ أخيكَ ! [10]
… سپس گفت: ای زهری، چه میشود که مسلمانان را مثل اهل خانه خویش بدانی، بزرگ آنها را به جای پدر خود و کوچکشان را به مانند فرزند خویش و همسن خود را به منزله برادر خود قرار دهی.
امام جعفر صادق (ع)
- مَنْ فَارَقَ جَمَاعَةَ اَلْمُسْلِمِينَ وَ نَكَثَ صَفْقَةَ اَلْإِمَامِ جَاءَ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْذَمَ [11]
هر آنکس که از جماعت مسلمانان جدا گردد و عهد خویش را با امام خود بشکند، دست بریده محشور میگردد.
- تواصلوا و تباروا و تراحموا و کونوا إخوة أبرارا کما أمرکم الله عز و جل [12].
با هم پیوند داشته باشید ، به همدیگر خوبی کنید و برادرانی نیکوکار باشید همانطور که خداوند عز و جل به شما امر نمود.
- إنّما المؤمنونَ إخْوَةٌ بنو أبٍ و اُمٍّ، و إذا ضَرَبَ على رَجُلٍ مِنهُم عِرْقٌ سَهِرَ لَه الآخَرونَ [13].
همانا مومنان برادر یکدیگر هستند که از یک پدر و مادر میباشند و اگر که سختی به یکی از آنها رسید دیگران برای او بی خواب میشوند.
امام محمد باقر (ع)
- ألمؤمنون فی تبارهم و تراحمهم و تعاطفهم کمثل الجسد، إذا اشتکی تداعی له سائره بالسهر و الحمی [14]
مومنان در نیکی کردن، رحم نمودن (شفقت) و مهربانی به همدیگر، همچون یک پیکر هستند که اگر به عضوی از آن آسیبی رسد همگی اعضا به بیخوابی و تب گرفتار میشوند.
بنی آدم اعضای یکدیگرند |
که در آفرینش ز یک گوهرند |
چو عضوی به درد آورد روزگار |
دگر عضوها را نماند قرار |
- عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ قَالَ: تَقَبَّضْتُ بَیْنَ یَدَیْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ رُبَّمَا حَزِنْتُ مِنْ غَیْرِ مُصِیبَهًٍْ تُصِیبُنِی أَوْ أَمْرٍ یَنْزِلُ بِی حَتَّی یَعْرِفَ ذَلِکَ أَهْلِی فِی وَجْهِی وَ صَدِیقِی. فَقَالَ: نَعَمْ یَا جَابِرُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ خَلَقَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْ طِینَهًِْ الْجِنَانِ وَ أَجْرَی فِیهِمْ مِنْ رِیحِ رُوحِهِ فَلِذَلِکَ الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ لِأَبِیهِ وَ أُمِّهِ فَإِذَا أَصَابَ رُوحاً مِنْ تِلْکَ الْأَرْوَاحِ فِی بَلَدٍ مِنَ الْبُلْدَانِ حُزْنٌ حَزِنَتْ هَذِهِ لِأَنَّهَا مِنْهَا [15].
جابر جعفی نقل میکند که در برابر امام محمد باقر (ع) بودم که ناراحت و غمگین گشتم، به امام عرض نمودم: برخی اوقات بدون آنکه دچار مصیبتی شوم یا ناراحتی بر من وارد شود، غمگین میگردم تا جایی که آثار آن را خانواده و دوستانم در رخسارم میبینند. حضرت فرمود: آری ای جابر! خداوند عز وجل، اهل ایمان را از سرشت بهشتی خلق نمود و از نسیم روح خویش درآنان جاری ساخت، بدین سبب است که فرد مومن برادر پدر و مادری مومن است (چرا که طینت یا سرشت به منزله پدر و نسیم به منزله مادر است)، پس هر زمان به یکی از ارواح در شهری اندوهی وارد شود، روح دیگر غمگین میگردد زیرا از جنس او میباشد.
امام رضا (ع)
- اِنَّ الاِمامَةَ زِمامُ الدّین وَ نِظامُ المُسلِمینَ وَ صَلاحُ الدُّنیا وَ عِزُّ المُؤمِنینَ اِنَّ الاِمامَةَ اُسُّ الاِسلامِ النامى، وَ فَرعُهُ السّامى [16]
به راستی که امامت زمام دین، مایه نظام مسلمانان، صلاح و خوبی دنیا و عزتمندی افراد با ایمان است. همانا امامت ریشه و بُن اسلام بالنده (رشد یافته) و فرع و شاخه بلند آن میباشد.
منابع:
[1] امالی مفید، ج1، ص14، م2، ح2
[2] الکافی، جلد 1، ص. 446
[3] کافی، جلد 1، ص 404
[4] نهج الفصاحه، حدیث. 3112
[5] نهج الفصاحه، حدیث 3103
[6] نهج البلاغه، حکمت 215
[7] نهج البلاغه، خطبه 25
[8] شرح نهج البلاغه، ج8،ص 112
[9] نهج البلاغه، خطبه. 192
[10] بحار الانوار، جلد 68،. 23
[11] الکافي (ط – الإسلامیة)، ج 1، ص 405
[12] وسایل الشیعه، جلد 8، ص 552، حدیث. 3
[13] الکافی، جلد 2، ص. 165
[14] بحار الانوار، جلد 71، ص 4)
[15] الکافی، ج۲، ص۱۶۶/ نورالثقلین
[16] کافی، جلد 1، ص 200
- تلاوت تحقیق آیه 105 سوره آل عمران – استاد منشاوی
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ ۚ وَأُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
و مانند کسانی نباشید که پراکنده شدند و اختلاف کردند؛ (آن هم) پس از آنکه نشانههای روشن (پروردگار) به آنان رسید! و آنها عذاب عظیمی دارند.