هدف از دعا برای سلامتی حضرت مهدی (عج) چیست؟

دعای سلامتی امام زمان (عج)

هدف از دعا برای سلامتی حضرت مهدی (عج) چیست؟ مگر جز این است که خداوند خود نگه دار ایشان از تمام بلاها و آفات دنیایی است؟ پس دعای ما مسلمانان برای سلامتی ایشان به چه درد می‌خورد؟ بله خداوند خود حافظ جان حضرت مهدی (عج) می‌باشد و اوست که عمری طولانی به حضرت عطا نموده تا در زمان مشخص ظهور کرده و جهان را مملو از عدل و داد نماید. اما این امر با دعا برای سلامتی ایشان تضادی ندارد. در واقع برخی بر این باورند که چون خداوند خود حافظ جان امام است پس نیازی نیست برای سلامتی ایشان دعا شود. این باور عقیده نادرستی است چرا که حضرت نیز از جنس انسان است و احتمال می‌رود که به مریضی یا کسالتی همچون دیگر انسان‌ها (پیامبران و اولیای الهی در اعصار گذشته نیز به بیماری یا کسالتی رو به رو می‌شدند) دچار شود. پس دعا برای سلامتی ایشان که در احادیث و دعاهای نقل شده از امامان معصوم علیه السلام نیز مشاهده می‌شود امر مهمی است که بهتر است شیعیان اهل بیت علیهم السلام بر انجام آن همت گمارند چرا که دعا نه تنها برای حضرت تاثیر گذار خواهد بود بلکه آثاری فراوانی را برای دعا کننده به دنبال دارد. در ادامه این مطلب و برای پاسخ به سوالاتی که در ابتدا متن پرسیده شدند به موضوع دعا برای سلامتی امام مهدی (عج) از دو زاویه مختلف نگاه خواهد شد تا بتوان به جواب جامع و کاملی رسید.

دعای سلامتی امام زمان (عج)
دعای سلامتی امام زمان (عج)

تاثیر دعای مسلمان درباره حضرت (عج)

دعا برای سلامتی حضرت مهدی (عج) بدون هیچ شکی تاثیرگذار خواهد بود، چرا که او نیز انسان می‌باشد و در همین جهان و در کنار دیگر انسان‌ها زندگی می‌کند، پس در موضع ابتلا به آفات قرار خواهد گرفت و دعا به جان او و برای سلامتی‌اش می‌تواند تاثیر به سزائی در دور کردن بلاها و امراض از وجود پُر خیر و برکتشان داشته باشد. البته این موضع هیچ‌گونه تضاد و منافاتی با اراده خداوند که بر سلامتی امام زمان (عج) قرار گرفته، ندارد چون‌که اراده حق تعالی توسط اسباب انجام می‌گیرد و دعا را می‌توان از مهم‌ترین اسباب برای جریانِ اراده پروردگار در زندگی و حیات بشری دانست.

در ادامه نیز لازم است به این نکته مهم اشاره شود، آن‌چه که اراده حضرت حق درباره امام زمان (عج) به آن اختصاص یافته است مصون داشتن جان امام مهدی (ع) از مرگ است و این امر تضادی با بیماری‌های جسمی و کسالت و آفات طبیعی ندارد.

اثر دعا برای فرد دعا کننده

و اما دومین نگرش و زاویه‌ای که از آن می‌بایست به اهمیت و هدف دعا برای سلامتی حضرت مهدی (عج) نگاه کرد، اثر دعا برای فرد دعا کننده است.

دعا در حقیقت راهی است که به وسیله آن می‌توان حضرت مهدی (عج) را یاد کرد و در نتیجه با ایشان ارتباط روحی و معنوی بسیار خوبی برقرار نمود. ارتباطی که بی شک ثمرات بسیار زیادی دارد و این ثمرات تعالی و رشد روحی و معنوی را برای شخص به ارمغان می‌آورند.

دعا
دعا

دعا عرض ارادتی است به صاحت مقدس و پُر خیر و برکت امام مهدی (عج)، پس از طرف ایشان که همانند پدران بزرگوارشان معدن جود و سخا هستند، پاسخی مناسب داده می‌شود و فرد دعا کننده مورد لطف، مرحمت و محبت ایشان قرار می‌گیرد.

در واقع دعا برای سلامتی امام به این معنا است که فرد دعا کننده ایشان را بر اکثر موجودات مقدم داشته و وجود پُر مهرشان را مد نظر قرار داده است. این مقدم داشتن حضرت در دعا، بدون تردید باعث می‌گردد محبتشان در دل و جان انسان فزونی یابد و این افزایش محبت آدمی را به سمتی سوق می‌دهد که در پی کسب رضایت محبوب خویش باشد و آن‌گاه که محبوب، حضرت مهدی (عج) باشد کسب رضایت او به دنبال کسب رضایت حق تعالی و معشوق قرار دادن کردگار است که بدون شک سعادت دنیوی و اخروی را برای انسان‌ها به همراه خواهد داشت.

موسسه معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *