مشکلات و موانع هنگامه ظهور امام مهدی (عج)

مشکلات و موانع ظهور

حضرت مهدی (عج) هنگامی که ظهور می‌کند به ادا نمودن و انجام برنامه‌های خود که در مسیر اصلاح تمامی دنیا می‌باشند، خواهد پرداخت تا جهانیان پس از گذر زمانی به طول تاریخ بشریت به سعادتی که زیر سایه احکام و فرامین الهی است، دست یابند. اما آیا این امر به آسانی محقق می‌گردد؟ هیج مشکل و یا مانعی در این مسیر نیست؟ به طور قطع پاسخ این سوالات منفی است و موانع و مشکلاتی در این راه وجود خواهند داشتند که با کوشش بسیار می‌توان آنان را از میان برداشت. در این نوشتار قصد داریم به صورت مختصر به بیان مشکلات و موانع هنگامه ظهور بپردازیم.

مشکلات و موانع ظهور
مشکلات و موانع ظهور

موانع و مشکلات هنگامه ظهور حضرت را می‌توان در دو دسته قرار داد، دسته اول حکومت‌های طاغوتی و دشمنان می‌باشند و دسته دوم افرادی‌اند که یا منافق هستند و یا از روی نادانی و جهالت مانعی بر سر راه منجی عالم می‌شوند.

حکومت‌های طاغوتی و دشمنان از موانع زمان ظهور

زمانی که امام (عج) به اذن و اراده حضرت حق ظهور می‌نماید همه‌ی مردم را به دین اسلام دعوت می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که پیرو فرامین و دستورات الهی باشند و از او که امام برحق زمانه است اطاعت نمایند. عده‌ی فراوانی از مردم با گوش فرا دادن به کلام امام که در اصل کلام قرآن و خداوند متعال است، سخن او را حق یافته و پیروی از او را نوید بخش سعادت در دو دنیا می‌بینند، پس از او تبعیت می‌کنند. اما در این میان گروهی از افراد با نگرش‌های گوناگون وجود دارند که در مسیر دین حرکت کردن انسان‌ها و آگاهی پیدا کردنشان را ضد منافع و موقعیتی که دارند می‌دانند. در حقیقت آن‌ها عدل الهی را بر نمی‌تابند پس برای حفظ جایگاه خود به مبارزه با حضرت بر می‌خیزند و بر سر اجرای عدالت مانع تراشی می‌کنند.

این گونه مشکلات و موانع را می‌توان از جمله موانع ساختاری دانست چرا که حاکمان ظالم حکومت مهدوی و فرمانروایی حضرت را در تضاد و مخالف با منفعت‌های استعمارگرایانه خویش می‌دانند و برای حفظ منافع خویش با امام زمان عجل الله فرجه الشریف وارد جنگ می‌شوند.

منافقین و جاهلان از موانع انسانی هنگامه ظهور

از مصائب و مشکلاتی که در زمان ظهور وجود دارند و از بزرگ‌ترین موانع آن دوران به شمار می‌روند وجود انحرافات، تفاسیر غلط و بدعت‌هایی است که در دین مبین اسلام و فرامین و دستورات الهی ایجاد شده‌اند و در ذهن گروهی از مردم نفوذ کرده‌اند. نفوذ این چنین اطلاعات اشتباه و نادرستی سبب گردیده که امام زمان (عج) برای حل مشکلات و برداشتن موانع با دسته‌های خاصی از مردم رو به رو گردد. دسته‌ای از مردم افراد جاهلی هستند که آگاهی و علم لازم را ندارند و دین و احکام آن را به اشتباه شناخته‌اند. رو به رو شدن با این گروه از مردم آسان بوده و احتمال فراوانی وجود دارد که آنان با شنیدن سخن حق و شناخت درست دین و فرامین آن، به راه درست و مستقیم هدایت گردند.

دسته‌ی دیگر اشخاصی هستند که جاهل نبوده و جزو قشر آگاه به شمار می‌آیند. این افراد خود به دو گروه تقسیم می‌شوند، گروهی که شبیه به خوارج زمان امام علی (ع) از دین و دستورات الهی برداشت‌های ویژه‌ای کرده و تمامی اشخاصی را که به مانند آن‌ها فکر نمی‌کند و عمل نمی‌نماید را مهدور الدم و همچنین کافر دانسته‌اند. این افراد به اقتضای منافع خویش دین و تعالیم آن را آنطور که تمایل داشته‌اند توجیه نموده‌اند. گروه دومی که در این دسته قرار دارند افرادی‌اند که به برداشت‌ها و تفاسیر منحرفانه‌ای از دین و اوامر الهی و بدعت‌هایی که ایجاد شده‌اند، دچار گشته‌اند. رو به رو شدن با این اشخاص سخت بوده چرا که آنان با علم و آگاهی انحرافات و برداشت‌های موجود را قبول کرده‌اند.

مدعیان دروغین مهدویت
مدعیان دروغین مهدویت

در این باره از امام صادق (ع) سخنی بدین مضمون نقل شده است: هنگامی که قائم ما ظهور کند آزار و اذیتی که از افراد جاهل و ناآگاه به او می‌رسد از آزاری که به رسول خدا (ص) از سمت نادانان در دوران جاهلیت می‌رسید، سخت‌تر است. راوی از حضرت پرسیده که چطور چینین چیزی امکان دارد؟ امام فرمودند: رسول خدا (ص) به میان مردم آمد در حالی که آنان سنگ و چوب تراشیده شده را پرستش می‌کردند اما زمانی که قائم (عج) می‌آید مردم آیه‌های قرآن را توجیه نموده و به وسیله آنان بر ضد امام (عج) استدلال خواهند کرد. [1]

به طور کلی می‌توان این‌گونه بیان نمود که موانع و مشکلاتی که در هنگام ظهور وجود دارند شامل حکومت‌های طاغوتی و ستمگر، دشمنان دین، منافقین، افراد جاهل، انسان‌های شهوت پرست که حُب دنیا در وجودشان ریشه کرده، مکاتب و فرق انحرافی، اوضاع و احوال نامساعد اقتصادی حاکم بر جهان، سیاست‌های نادرست و غلط حاکم بر جوامع مختلف و … می‌باشند که حضرت مهدی (عج) می‌بایست به مبارزه با تمام این‌ها برخیزد.

منابع:

[1] برگرفته از غیبت نعمانی، ص 297

موسسه قرآنی معراج النبی خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *