حق امام زمان (عج) بر مردم

حق امام زمان (عج) بر مردم

امام زمان (عج) همچون اجداد طاهر و بزرگوارش نه تنها امام و رهبر جامعه ی اسلامی است بلکه امام و پیشوا برای تمام جهانیان است و به طور قطع به سبب نقش و تاثیر بسیار زیاد و پر رنگی که در زندگی و حیات تمامی انسان ها (بدون شک کل جهان) دارد حق و حقوقی بر گردن همه ی آنان به ویژه مسلمانان و کسانی که ولایت ایشان را پذیرفته اند، وجود دارد که لازم است ادا گردند. درباره اهمیت و ضرورت ادا نمودن این حقوق همین کلام حضرت محمد (ص) کافی است که می فرماید: قسم به آن که جانم به دست اوست، هیچ بنده ای را عملش سود نرساند جز در پرتو شناخت حق ما. در این مطلب به حق امام زمان (عج) بر مردم خواهیم پرداخت.

حق امام زمان (عج) بر مردم
حق امام زمان (عج) بر مردم
  • شناخت امام (ع) و معرفت پیدا کردن نسبت به ایشان

از مهم ترین حقوقی که امام زمان (عج) بر گردن ما دارد، حق شناخت و معرفت پیدا کردن نسبت به ایشان است. در حقیقت حضرت حجت را به عنوان ولی و پیشوا که اطاعت از او واجب است باید شناخت تا هیچ کس نتواند در این دوران غیبت، ادعایی کذب و دروغین داشته باشد. به همین دلیل است که امام جعفر صادق (ع) فرموده است: به درستی که برترین و واجب ترین فرایض بر آدمی، معرفت به خداوند و اعتراف به بندگی او می باشد … سپس شناختن رسول خدا و شهادت به پیامبری اوست … و پس از آن معرفت پیدا کردن به امامی است که به اسم و صفت او در همه حال (در رفاه و سختی) اقتدا می کنی [1].

البته از رسول الله (ص) نیز روایت گردیده که هر که بمیرد و امام عصر خویش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است [2].

ذکر این نکته ضروری است که مقصود و هدف از شناخت این است که امام (عج) را آن گونه که هست بشناسیم و چنین معرفتی تنها با شناخت فرد به نام و نسب و معرفت یافتن به خصائل و ویژگی های او به دست می آید.

  • دوستی و مودت به امام زمان (عج)

از دیگر حقوق، دوستی و محبت به امام است. بر اساس آیه صریح قرآن، خداوند متعال به رسول الله (ص) می فرماید: بگو به ازای آن (رسالت و دعوت) از شما پاداشی نمی خواهم جز دوستی با خویشاوندان [3].

امام حسن علیه السلام در این باره فرمودند: ما از آن خانواده ای هستیم که دوستی و مودت آنان بر هر شخص مسلمانی به صراحت آیه 23 سوره شوری واجب شده است [4].

از امام باقر (ع) نیز در تفسیر این آیه آمده است که خویشاوندان اشاره شده به آنان در این آیه شریفه ائمه اطهار (ع) هستند.

  • تمسک و توسل به حضرت (عج)

بدون شک در زمان بلا و فتنه تنها شخصی در امان است که به ریسمانی سنگین یا دستگیره ای محکم چنگ زده باشد زیرا تمسک جستن به چنین دستاویزی از افتادن به وادی ضلالت و گمراهی ممانعت می کند. حال سوال این است که دست آویز محکم یا همان ریسمان سنگینی که در آیات قرآن کریم نظیر آیه 256 سوره بقره، آیه 22 سوره لقمان و آیه 103 سوره آل عمران به آن اشاره شده است چیست؟ با تفکر و تدبر در روایات و احادیث روایت شده در تفسیر این آیات مشاهده می شود که امامان معصوم علیهم السلام خود مصداق بارزی برای ریسمان محکم و دستآویز سنگین هستند که انسان ها می توانند در تند باد حوادث به آنان متوسل شده تا از مسیر سعادت و رستگاری خارج نگردند.

امام علی (ع) فرمودند: رسول خدا (ص) به من فرمود: ای علی شما حجت خداوند بر خلق او و آن دستگیره و دست آویز محکمی هستید که هر کس به آن تمسک جوید، هدایت گردد و هر کس که رهایش نماید گمراه شود. [5]

توسل به ائمه
توسل به ائمه
  • دوستی با دوستان امام و دشمنی با دشمنان ایشان

از حقوق موکد امام بر امت دوستی با دوستان حضرت و دشمنی با دشمنان حضرت است. در حقیقت آن هایی که مدعی دوستی با ائمه اطهار علیهم السلام می باشند زمانی می توانند بر این ادعا صادق باشند که دوستان آنان را دوست و دشمنانشان را دشمن بدانند نه اینکه تنها به زبان بگویند که ما دوست دار امامان معصوم هستیم اما در عمل و کردار با دشمنان آن ها دوست باشند.

از پیامبر اکرم (ص) در این باره نقل گردیده است که هر شخصی که دوست دارد بر کشتی نجات سوار شود و به دست آویز استوار تمسک بجوید و ریسمان محکم خداوند را به دست بگیرد می بایست پس از من علی را دوست بدارد (پیروی نماید) و با دشمن او دشمن باشد و از ائمه و پیشوایان هدایت که از نسل او می باشند تبعیت و پیروی نماید. [6]

  • ادا نمودن حق مالی

ادا کردن حق مالی یا همان خمس را می توان از دیگر حقوق امام بر شمرد. در سوره انفال آیه 41 خداوند متعال به طور صریح و آشکار حقوق مالی معینی را برای پیامبر (ص) و خویشاوندان او در نظر گرفته است که بر هر یک مسلمان واجب است بر اساس شرایط و ضوابط تعیین شده، آن را پرداخت نماید.

در این زمینه نیز احادیث و روایات بسیاری در کتب حدیثی و تفسیری معتبر نقل گردیده اند که به چند حدیث از احادیث گفته شده بسنده می کنیم.

  • ابو حمزه ثمالی آیه 41 سوره انفال را بر امام محمد باقر (ع) تلاوت نمود، حضرت فرمودند: هر آن چه که برای خداوند است، پس برای رسول (ص) اوست و هر آن چه که برای پیامبرش می باشد، متعلق به ما می باشد [7].
  • حضرت مهدی (عج) در این باره می فرماید: لعنت خداوند، فرشتگان و تمامی مردم بر کسی که درهمی از مال ما را حلال شمارد (در آن تصرف کند) [8].

صله دادن، اهتمام ورزیدن به امور مسلمانان، کمک به اصلاح جامعه با مقدم داشتن خود سازی، گرامی داشتن یاد حضرت، ثابت قدم ماندن بر مسیر حق، پذیرش و قبول نمودن ولایت و سرپرستی حضرت، اطاعت از ایشان و صلوات و دعا نمودن برای ایشان و گشایش در فرج برخی دیگر از حقوق امام زمان (عج) بر مردم هستند که پرداختن به تمام آن ها در این مطلب نمی گنجد.

خمس
خمس

منابع:

[1] مكيال المكارم، ج 2، ص 171

[2] كمال الدين، صدوق، ج 2، ص 409

[3] سوره شورا، آیه 23

[4] بحار الانوار، ج 23، ص 251

[5] اهل بیت در قرآن و حدیث، ج 2، ص 561، ح 834

[6] محمد بن علی بن الحسین (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 292، ح 43.

[7] بصائر الدرجات، ۵/۲۹

[8] اکمال الدین، ۲، ۱۹۸

  • تلاوت ترتیل آیه 23 سوره شورا – شیخ محمد جبریل

ذَٰلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۗ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ

این همان چیزی است که خداوند بندگانش را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند به آن نوید می‌دهد! بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست‌داشتن نزدیکانم [= اهل بیتم‌]؛ و هر کس کار نیکی انجام دهد، بر نیکی‌اش می‌افزاییم؛ چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است.

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *