احادیث نبوی درباره حیوانات و حقوق آن ها

احادیث نبوی درباره حیوانات

دین اسلام بر خلاف آن چه که مخالفان و معاندان در جهت تخریب آن بیان کرده اند، آئینی است که نه تنها به حقوق خُرد و کلان انسان ها پرداخته است بلکه تمامی جانداران از جمله حیوانات موجود بر روی کره زمین را محترم دانسته، درباره رعایت حقوق آن ها سخن گفته و دستوراتی را وضع و مقرر کرده است. در حقیقت بر اساس اصول دین مبین اسلام هر یک از حیوانات در نظام آفرینش مقام و جایگاهی دارد و انسان می بایست حقوق آن ها را رعایت نماید و با آنان به مهربانی رفتار نماید زیرا آنان همچون انسان ها آفریده خداوند هستند و به شیوه ی خود به تسبیح او مشغول می باشند. در سیره و سنت نبوی که خود برخواسته از کلام الهی است، به وفور دیده شده که حضرت محمد (ص) به مهربانانه رفتار نمودن با حیوانات و بد رفتاری نکردن با آن ها توصیه و سفارش کرده است به همین سبب در این مطلب برآن شدیم تا برخی از احادیث گهربار ایشان درباره حیوانات و حقوق آن ها را برای بهره مندی و استفاده شما جمع آوری نموده و منتشر سازیم.

احادیث نبوی درباره حیوانات
احادیث نبوی درباره حیوانات

احادیث نبوی درباره حیوانات

  • لَمّا أبْصَرَ ناقَةً مَعْقولَةً و علَيها جِهازُها: أينَ صاحِبُها؟ مُروهُ فلْيَسْتعِدَّ غَدا للخُصومَةِ [1]

رسول الله (ص) زمانی که ماده شتری را مشاهده کرد که بار او همچنان بر پشتش قرار دارد فرمود: صاحب او کجاست؟ به او بگویید که خویشتن را برای شکایت این شتر در روز جزا آماده و مهیا سازد.

  • إنّ اللّهَ يُحِبُّ الرِّفْقَ و يُعينُ علَيهِ، فإذا رَكِبْتُمُ الدَّوابَّ العُجْفَ فأنْزِلوها مَنازِلَها ، فإنْ كانتِ الأرضُ مُجْدِبَةً فانْجوا عَنها ، و إنْ كانتْ مُخْصِبةً فأنْزِلُوها مَنازِلَها [2].

همانا خداوند مدارا نمودن را دوست دارد و بر انجام دادن آن یاری می کند. پس هر زمان چارپایان لاغر را سوار شدید آن ها را منزل هایشان فرود آورید. پس اگر که زمین خشک و بی گیاه است به سرعت از آن گذر کنید و اگر که پر علف بود در آن جا به آنان استراحت دهید.

  • لَو غُفِرَ لَكُم ما تَأتونَ إلى البَهائِم لَغُفِرَ لَكُم كَثيرا [3].

اگر که ستم و ظلمی که به حیوانات روا می دارید بخشوده شود، بسیاری از گناهانتان بخشیده خواهند شد.

  • ارْكَبوا هذهِ الدَّوابَّ سالِمَةً و اتَّدِعُوها سالِمَةً، و لا تَتَّخِذوها كَراسِيَّ لأحاديثِكُم في الطُّرُقِ و الأسْواقِ ، فَرُبَّ مَرْكوبَةٍ خَيرٌ مِن راكِبِها و أكْثَرُ ذِكْرا للّه ِ تباركَ و تعالى مِنهُ [4]

چارپایان سالم را سوار شوید و آنان را صحیح و سالم نگاه دارید و آن ها (چارپایان) را کرسی (محل نشستن) برای صحبت های خود در مسیرها و بازارها نسازید، چه بسا مرکبی که از سوار خویش برتر بوده و بیشتر به یاد خداوند متعال باشد.

  • لَعنَ اللّه ُمَن مَثَّلَ بالحَيوانِ [5].

خداوند متعال لعنت نمود کسی را که حیوان را مُثله (بریدن گوش یا بینی) کند.

  • للدّابّةِ على صاحِبِها سِتُّ خِصالٍ: يَعْلِفُها إذا نَزلَ، و يَعْرِضُ علَيها الماءَ إذا مَرَّ بهِ، و لا يَضْرِبُها إلاّ على حقٍّ، و لا يُحَمّلُها ما لا تُطيقُ، و لا يُكلّفُها مِن السَّيرِ إلاّ طاقَتَها، و لا يَقِفُ علَيها فُواقا [6]
  • برای حیوان بر گردن صاحب او شش حق است: هر زمان از آن پیاده گشت علوفه اش را بدهد، اگر که از کنار آبی رد شد، به او آب دهد (سیرابش کند)، و جز به حق آن را نزند، و فوق طاقت و قدرتش بر او بار نگذارد، بیش از توانی که دارد او را راه نبرد، و مدت زمان زیادی بر روی آن درنگ نکند (به این معنا که اگر قرار نیست او را راه برد بر او سوار نماند و پیاده شود).
  • إنَّ الدَّابّةَ تقولُ: اللّهُمَّ ارْزُقني مَلِيكَ صِدْقٍ، يُشْبِعُني، و يَسْقِيني، و لا يُحَمِّلُني ما لا اُطيقُ [7].
سیراب کردن حیوانات
سیراب کردن حیوانات

همانا حیوان می گوید: خدوندا! صاحب و مالک خوبی نصیبم گردان، کسی که مرا سیر کند، به من آب دهد و بیش از حد توان و قدرتم بر من بار قرار ندهد.

  • لا تَضْرِبوا الدَّوابَّ على وُجوهِها ؛ فإنَّها تُسَبِّحُ بحَمْدِ اللّهِ [8]

بر صورت حیوانات نزنید، چون که آن ها تسبیح خداوند را گویند.

  • نهى النَّبيُّ صلى الله عليه و آله عنِ التَّحْريشِ بَينَ البَهائمِ [9].

پیامبر گرامی اسلام (ص) از به جان یکدیگر انداختن حیوانات نهی نموده است.

  • نَهى (رسول اللّه صلى الله عليه و آله) عن قَتلِ كُلِّ ذي رُوحٍ إلاّ أنْ يُؤذي [10]

رسول خدا (ص) از کشتن هر جانداری بر حذر داشته و نهی نموده است مگر اینکه آن جاندار آزار رساند.

  • ما مِن دابَّةٍـ طائرٍ و لا غَيرِهِ ـ يُقتَلُ بغَيرِ الحقِّ إلاّ ستُخاصِمُهُ يَومَ القِيامَةِ [11]

هر نوع حیوانی خواه پرنده باشد یا چیزی جز آن، اگر که به ناحق کشته شود در روز جزاء از قاتل خویش شکایت خواهد کرد.

  • إنَّ اللّه َ كَتَبَ الإحسانَ على كُلِّ شيءٍ ، فإذا قَتَلتُم فَأحسِنوا القِتلَةَ ، و إذا ذَبَحتُم فَأحسِنوا الذِّبحَةَ ، و لْيُحِدَّ أحَدُكُم شَفرَتَهُ و لْيُرِحْ ذَبيحَتَهُ [12]

همانا خداوند به احسان و نیک عمل نمودن در هر چیزی سفارش کرده است، پس اگر که حیوانی را (برای خوردن) کشتید، نیکو بکشید و اگر که حیوانی را ذبح نمودید، نیکو ذبح نمایید، و هر یک از شما باید کارد (چاقو) خود را خوب تیز کند و ذبیحه خود را راحت کند.

  • رأيتُ في النّارِ صاحِبةَ الهِرّةِ تَنْهَشُها مُقْبِلَةً و مُدْبِرَةً، كانتْ أوثَقَتْها فلَم تكُنْ تُطعِمُها و لَم تُرْسِلْها تأكُلُ مِن خِشاشِ الأرضِ [13]

پیامبر (ص) فرمودند: در آتش جهنم زنی را دیدم که گربه اش از هر سو او را گاز می گرفت، دلیلش این بود که در دنیا آن زن گربه را بسته بود و نه به او غذا می داد و نه آن را آزاد و رها می ساخت تا خودش حیوانی را شکار کند.

  • غُفِرَ لامْرأةٍ مُومِسَةٍ مرَّتْ بكلبٍ على رأسِ رَكِيٍّ يَلْهَثُ كادَ يَقْتُلُهُ العَطَشُ، فنَزَعَتْ خُفَّها فأوْثَقَتْهُ بخِمارِها فنَزَعَتْ لَهُ مِن الماءِ، فغُفِرَ لَها بذلكَ [14]

زن بدکاره ای آمرزیده شده به سبب آن که هنگامی که سگی را مشاهده کرد که بر سر چاهی (بر اثر تشنگی) له له می زد و از تشنگی کم مانده است بمیرد، او کفش خود را در آورد و آن را به روسری خویش بست و توسط آن از چاه آب بیرون آورد و به آن حیوان داد.

منابع:

[1] بحار الأنوار: ۷/۲۷۶/۵۰

[2] الكافي

[3] کنزالعمال، 24973

[4] كنز العمّال

[5] کنزالعمال،24971

[6] مستدرک الوسائل، 9393/258/8

[7] من لا یحضره الفقیه، 2477/289/2

[8] الکافی، 4/538/6

[9] التاج الجامع للاصول: 351/4

[10] کنز العمال: 39981

[11] کنز العمال: 39968

[12] الترغیب و الترهیب: 2/156/1

[13] مستدرک الوسائل:9502/302/8

[14] کنزالعمال: 43695

 

  • تلاوت ترتیل آیه 38 سوره انعام – استاد محمد حسین سعیدیان

وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْ ۚ مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ ۚ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ

هیچ جنبنده‌ای در زمین، و هیچ پرنده‌ای که با دو بال خود پرواز می‌کند، نیست مگر اینکه امتهایی همانند شما هستند. ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم؛ سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور می‌گردند.

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *