معنا و مفهوم شعائر الهی

شعائر الهی

بدون شک عبارت شعائر الهی به گوشتان خورده است اما آیا به طور دقیقا به معنا و مفهوم آن آشنایی دارید؟ آیا می دانید که چه چیزهایی را می توان مصداق این عبارت قرار داد؟ و آیا تعظیم و گرامی داشتن آن ها لازم است؟ برای پاسخ به این سوالات به شما پیشنهاد می شود که مطلبی که در ادامه آمده است را مطالعه بفرمایید. در این مطلب شما با معنا، مفهوم، مصداق و نحوه ی گرامی داشتن شعائر الهی آشنا خواهید شد.

ذَٰلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ [1].

شعائر الهی
شعائر الهی

معنا و مفهوم شعائر الهی

پیش از بیان معنا و مفهوم شعائر الهی بهتر است معنای لغوی این واژه مورد بررسی قرار گیرد. واژه شعائر در اصل جمع کلمه ی «شعیره» است و به علامت ها و نشانه هایی اطلاق می گردد که ماهیتی جز اینکه علامت یا آرم و نشانه ای برای معرفی برخی از سازمان ها، محصولات و یا افراد باشند، ندارند. و در اصطلاح به هر نوع علامتی که برای گروه، امت و قوم خاصی وضع شده باشد و بتواند به خوبی باور، عقیده و فرهنگ آن گروه را به شکل شعاری که برخواسته از آن باورها است، به نمایش در آورد، گفته می شود.

با توجه به تعریف کلی ارائه شده برای شعائر می توان متوجه شد که شعائر الهی، شعائر الله یا شعائر دینی به نشانه ها، علامت ها و مکان هایی گفته می شود که زمینه ساز یاد خدا باشند، نشانه ای از دین، عبادت و اطاعت از حق تعالی در آن وجود داشته باشد، سبب تحریک احساسات مذهبی و زنده ماندن روح دینی در شخص و یا گروه شوند و در نهایت باعث اعتلا و بالا بردن نام «الله» گردند. در واقع می توان اینگونه بیان نمود که شعائر الهی همان نمای ظاهری دین می باشند و هر آنچه که نمایانگر فرهنگ دینی و الهی است را می توان جزو آن ها دانست.

شعائر الهی و مصداق های آن در قرآن

در قرآن کریم عبارت «شعائر الله» به طور صریح و در سه سوره آمده است:

  • در سوره مبارکه حج آیات 32 و 36 مناسک این عمل عبادی نظیر سعی میان صفا و مروه و همچنین شتران چاق و فربه که در این مراسم وجود دارند و قربانی می شوند جزو شعائر الهی به شمار رفته اند
  • در سوره مائده نیز خداوند می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید! حرمت شعائر خدا (در این جا منظور و مقصود مناسک حج می باشند) و ماه حرام را نگاه دارید …
  • علاوه بر چیزی که بیان گردید در سوره بقره آیه 158 صفا و مروه جزو شعائر الهی معرفی شده اند.
قرآن
قرآن

همان‌گونه که مشاهده می شود در قرآن کریم مناسک مربوط به عمل عبادی حج مصداقی برای شعائر الهی گفته شده اند اما این امر نمی تواند محدود کننده شعائر خداوند در این عمل واجب باشد زیرا اگر که در بطن اعمال ذکر شده به عنوان مصداق، دقت شود می توان متوجه شد که این امور اگر چه اجزائی از عمل عبادی و مهم حج هستند ولی در عین حال سبب می شوند آدمی با خداوند متعال ارتباط بر قرار نموده و به او نزدیک شود. پس می توان این گونه گفت که هر زمان و در هر مکان عملی سبب تقرب به الله، به یاد آوردن او، زمینه ساز تقوا و باعث رشد معنوی و روحی گردد البته در صورتی که در چهارچوب دستورات دین مبین اسلام قرار گرفته باشد می تواند مصداقی برای شعائر الهی باشد. اندیشمندان و عالمان مسلمان با در نظر گرفتن همین نکته دایره شعائر الهی را وسیع تر گفته اند، آنان نماز، روزه، زکات، کعبه، رسول الله (ص)، اذان و اقامه و … را جزو شعائر خدا برشمردند.

تعظیم و بزرگ داشت شعائر الهی

بر اساس آیه سی و دوم سوره حج گرامی داشتن و تعظیم شعائر الهی که امری قلبی است بسیار مهم و لازم می باشد زیرا نشأت گرفته از تقوا و صفای قلب و باطن می باشد و با عمل به شعائر و اعمال گفته شده تفاوت دارد زیرا چه بسا افرادی وجود دارند که به وظایف خود به عنوان یک مسلمان عمل می نمایند اما برای آن ها اهمیتی قائل نیستند و از روی بی میلی و یا خوف و رجاء بوده است. در واقع بدین معنا است که شخص خود را به انجام بسیار خوب شعائر الهی و عمل نکردن به تمام آنچه که از آن نهی شده است ملزم بداند و برای اعتلای نام جلاله «الله» و شریعت اسلام از هیچ چیزی مضایقه نکند.

[1] سوره حج، آیه 32

  • تلاوت تحقیق آیه 32 سوره حج – استاد کریم منصوری

ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ

این است (مناسک حج)! و هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دلهاست.

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *