فواید وجود امام زمان (عج) در پس پرده غیبت

محبت حضرت مهدی (عج)

در این عصر که دوران غیبت امام زمان (عج) است سوالی که همواره در ذهن ها ایجاد می گردد این است که چرا حضرت مهدی ارواحنا له الفداء از نظرها غایب است؟ چرا نمی توان ایشان را دید و همانند دوره های پیشین که رسول الله و ائمه اطهار علیهم السلام حضور داشتند و مردم از حضورشان بهره مند می شدند مردم این دوران نیز از حضور پر خیر و برکت امام عصر (عج) بهره ببرند (منظور حضور فیزیکی امام در جامعه و در میان مردم به گونه ای که همه ایشان را رهبر جامعه بدانند، است). مگر غیبت ایشان فایده ای دارد؟ بدون شک خداوند حکیم امر و فرمانی نمی دهد مگر اینکه حکمتی در پس آن نهفته باشد. پس غیبت امام زمان (عج) نیز حکمت و فوایدی دارد که انسان با علم و دانش محدودی که دارد تنها توانسته است برخی از آن ها را متوجه شود. در این مطلب بر آن شدیم تا به برخی از فواید قرار داشتن امام (عج) در پس پرده غیبت بپردازیم.

غیبت حضرت مهدی (عج)
غیبت حضرت مهدی (عج)
  • امیدوار ساختن انسان ها

امید یکی از مهم ترین دارایی های بشر است که به سبب وجودش انسان ها همواره پویا و با نشاط بوده و برای ساختن آینده و رسیدن به اهدافشان تلاش می کنند. بودن حضرت مهدی (عج) در این جهان، در پشت پرده غیبت و انتظار برای ظهور و فرج ایشان انسان ها را به آینده ای روشن که سراسر عدل و داد است، امیدوار می سازد. در حقیقت مسلمانان به ویژه شیعیان همواره و در طول تاریخ به بسیاری از بلاها دچار شدند و تنها همین امید به آینده ای روشن و حکومت جهانی توحید توانسته است آن ها را در این مسیر نگاه دارد و نیرو محرکه و پشتوانه ای عظیم برای مقاومت آن ها در برابر این همه ظلم و ستم باشد. آینده ای که دور نیست و هر لحظه ممکن است محقق گردد.

هانری کربن از اساتید فلسفه دانشگاه سوربن فرانسه که از مستشرقین به نام و مشهور می باشد، در این باره اذعان داشته است که تشیع تنها مذهبی می باشد که رابطه هدایت الهی بین خالق و مخلوق را همواره و برای همیشه نگه داشته است و پیوسته ولایت را زنده می دارد. استدلال این شرق شناس این است که ادیانی چون یهود و مسیحیت رابطه خدا و خلق را به رسول خود ختم نموده اند و اهل تسنن نیز این رابطه را در رسول الله (ص) متوقف کرده و پس از آن رابطه ای را میان خداوند متعال و انسان ها موجود نمی دانند و تنها شیعیان هستند که پیامبری را در نبی مکرم اسلام ختم شده دانسته اما ولایت را که ارتباط هدایت و تکمیل است را تا ابد زنده و پا برجا نگاه داشته است [1].

  • بهره مند گشتن از دعای امام (عج)

از دیگر برکات و فواید وجود امام غایب، بهره مند شدن از دعای ایشان و طلب استغفارشان برای تمام مردم به خصوص مسلمانان است.

حضرت مهدی (عج) در دعای خود اینگونه می فرماید: خداوندا به حق کسی که با تو مناجات کرد و به حق کسی که در خشکی و دریا تو را خواند، بر محمد و آل او درود فرست و بر فقرا از مردان و زنان مومن، توانگری و ثروت عطا کن و بر بیماران مومن از مردان و زنان، شفا و سلامتی عنایت فرما و بر زندگان اهل ایمان از مردان و زنان لطف و کرم و بر مردگانشان آمرزش و رحمت عطا نما [2]

دعای حضرت در حق مردم و به ویژه شیعیان سبب شادمان گشتن آن ها، دلگرمی و رها شدنشان از نا امیدی است. آن ها می دانند که همواره لطف دعای حضرت شامل حالشان می گردد، پس تلاش می کنند که آن ها نیز با انجام ندادن عمل خطا و گناه دل امام را به دست آورده و سبب آزارشان نگردند.

  • ایمن ماندن از آفات و بلاها

امام زمان (عج) می فرماید: وجودم برای اهل زمین موجب امان (ایمنی از بلا و آفات) است همانطور که ستارگان سبب ایمن ماندن اهل آسمان ها هستند [3].

بدون شک ایمنی و امنیت داشتن جزو نیازهای اصلی زندگی است و رخ دادن اتفاقات ناخوشایند همواره این نیاز را در معرض خطر و تهدید قرار می دهد و باعث می شود حیات موجودات از روال طبیعی خود خارج می شود. برخی از این حوادث و آفات را می توان با فراهم نمودن وسائل مادی و کنترل کردن عامل های شناخته شده بر طرف کرد ولی در موارد بی شماری عامل هایی ناشناخته که آدمی توانایی کنترل آن ها را ندارد این نا امنی ها را ایجاد می کنند.

وجود حجت خدا بنا برآیه ی قرآنی (آیه 33 سوره انفال) و احادیث روایت شده از ائمه معصوم (ع) مانعی برای عذاب شدن مردم به سبب گناهان و خطاهای بزرگشان است. در حقیقت وجود امام غایب بر روی زمین باعث شده که طومار جهان به سبب اعمال نادرست مردم در هم پیچیده نشود.

  • خود سازی

بگو: عمل کنید (اما آگاه باشید) که خداوند و رسول او و مومنان اعمالتان را مشاهده می کنند [4].

جمکران | حضرت مهدی (عج)
جمکران | حضرت مهدی (عج)

در تفسیر این آیه و در روایات بیان گردیده که منظور از مومنان، امامان معصوم (ع) می باشند. پس این آیه حضرت مهدی (عج) را نیز شامل می شود و ایشان اگر چه در غیبت به سر می برند اما ناظر کارها و اعمال مردم است. این حقیقت که در کلام خود ایشان نیز مشهود است (حضرت (عج) می فرمایند: علم ما به احوالتان احاطه دارد و هیچ چیز از اخبار شما بر ما پنهان نمی باشد [5]) بر تربیت انسان تاثیر شگرفی دارد زیرا افرادی که دوست دار حجت خدا هستند تلاش می کنند تا امور خود را اصلاح کرده و در برابر خدا و حجت او به گناه آلوده نگردند.

منابع:

[1] سـالـنـامه مکتب تشیع، مصاحبات استاد علامه طباطبایی با پروفسور‌هانری کربن درباره‌ی شیعه (۱۳۳۹ هـ ش)، ص۲۰

[2] دعایی منصوب به امام زمان (عج) نگاشته شده در مهج الدعوات.

[3] کمال الدین و تمام النعمه، ج 2، ب 45،ح 4، ص 239

[4] سوره توبه، آیه 105

[5] احتجاج، ج 2، ش 359، ص 598

موسسه قرآنی معراج النبی استان خوزستان

 

  • تلاوت ترتیل آیه 33 سوره انفال – استاد محمد جبریل

وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ ۚ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ

ولی (ای پیامبر!) تا تو در میان آنها هستی، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد؛ و (نیز) تا استغفار می‌کنند، خدا عذابشان نمی‌کند.

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *