آیا در بهشت رابطه و لذت جنسی وجود دارد؟

نیاز و لذت جنسی در آخرت

سوال: آیا در بهشت برین روابط و لذت های جنسی وجود دارد یا تمام لذت های آن دنیا (آخرت) معنوی اند؟

درباره قیامت، بهشت، جهنم، نوع و کیفیت زندگی در آن سرای جاویدان سوالات مختلفی مطرح می شود که با تدبر در قرآن، روایات و تفاسیر و شرح هایی که وجود دارد می توان به پاسخ درستی دست یافت. وجود یا عدم وجود روابط و لذت های جنسی در بهشت که به بُعد جسمانی آدمی نیز مرتبط می باشند یکی از سوالات مطرح شده است که در این مطلب قصد داریم به آن پاسخ بدهیم.

لذت جنسی
لذت جنسی

وجود یا عدم وجود روابط و لذت های جنسی در بهشت برین

بر اساس آیات قرآن کریم معاد دو جنبه دارد جسمانی و روحانی، به این معنا که در روز قیامت هم روح آدمی و هم جسم او برای حسابرسی حاضر خواهند بود و خواه ناخواه می بایست بهشتیان از هر دو لحاظ غرق در مواهب شوند و جهنمیان نیز عذاب الهی را در هر دو جنبه بچشند.

البته افرادی هستند که معاد را تنها روحانی می دانند و یا پاداش و جزای معنوی را برای انسان کافی می دانند. این افراد غافل از این هستند که منحصر نمودن پاداش و عذاب اخروی نفی نمودن معاد جسمانی است که خلاف کلام خداوند متعال در قرآن کریم است. در حقیقت روح و جسم انسان همزادهای به هم پیوسته هستند و همانطوری که در این دنیا مکمل هم بوده اند و برای رسیدن به کمال به یکدیگر نیاز داشتند در جهان آخرت نیز برای بهره بردن از پاداش های الهی و یا چشیدن عذاب حضور و وجود هر دوی آن ها الزامی است.

پس درباره پاداش بهشتیان می توان اینگونه بیان کرد که آن ها محدود به لذت های معنوی و روحانی نیستند زیرا اگر که چنین بود و پاداش و نعمات جسمانی همچون حوریان بهشتی وجود نداشتند بهشتیان از قسمتی از پاداش ها و لذائذ محروم می ماندند در حالی که با وجود بُعد جسمانی به آن ها نیاز داشته و یا علاقمند بوده اند که از این نوع نعمات نیز بهره ببرند.

بر اساس آن چه که بیان شد می توان فهمید که در بهشت برین نعمت هایی چون روابط و لذت های جنسی که ارتباط مستقیمی با بُعد جسمانی آدمی دارند نیز وجود داشته و بهشتیان از این نعمت ها نیز متنعم اند.

نیاز و لذت جنسی در آخرت
نیاز و لذت جنسی در آخرت

در قرآن کریم و کتب معتبر روایی آیات و روایاتی وجود دارند که تایید کننده وجود روابط و لذت های جنسی برای بهشتیان هستند که در اینجا به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • آیه 25 سوره بقره و آیه 59 سوره نساء: در این آیات خداوند به کسانی که ایمان آورده و عمل نیک انجام داده اند بشارت بهشت و نعمات بهشتی را داده است که یکی از این نعمت ها وجود همسرانی پاک و پاکیزه (… وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ …) می باشد.
  • آیه 15 سوره آل عمران: در این آیه مبارکه نیز خداوند به انسان های با تقوا وعده بهشت برین را داده که یکی از نعمات بیان شده همسران پاک و مطهره است.
  • آیه 20 سوره طور: خداوند متعال در این آیه به یکی از نعماتی که برای پرهیزگاران در نظر گرفته شده است، ازدواج با حور العین (وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِينٍ) اشاره کرده است.
  • سوره واقعه: در آیاتی از این سوره نیز پاداش گروه های از بهشتیان همسرانی با ویژگی های مشخص بیان شده اند.

در سوره های دیگر قرآن کریم همچون صافات و الرحمن نیز می توان تعابیری و اشاراتی این چنینی را مشاهده نمود که تمام این ها خود بیانگر و تایید کننده وجود همسران و روابط و لذت های جنسی برای بهشتیان است.

  • درباره آیه 70 سوره الرحمن از امام صادق (ع) نقل گردیده که ایشان می فرمایند: «خیرات حسان» زنان اهل دنیا می باشند که از حور العین نیز زیباترند [1]. این زنان صالح و نیک کردار با همسران دنیایی خود در صورتی که تمایل داشته باشند و همسرانشان نیز از بهشتیان باشند زندگی می کنند.
  • رسول خدا (ص) درباره آیه 35 سوره واقعه (إِنَّا أَنْشَأْنَاهُنَّ إِنْشَاءً) به ام سلمه فرمودند: این ها زنانی می باشند که در دنیا در عبادت خداوند متعال پیر و سفید مو گشته اند که خدا پس از پیری در دنیا آنان را جوان و یک اندازه خلق می کند که هر گاه همسران بهشتی به نزدشان آیند، آن ها را بکر می یابند … [2]

منابع:

[1] عبد علي ابن جمعه الحويزي، تفسير نور الثقلين، چاپ افست، قم، كتاب اسلاميه، ج 5 ، ص 201.

[2] نورالثقلين، ج 5، ص 219

 

موسسه معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *