شأن نزول و فضیلت سوره کافرون

سوره کافرون صد و نهمین سوره قرآن مجید کافرون نام دارد. این سوره در شهر مکه بر قلب و جان پیامبر (ص) نازل گردید و از سوره های مکی قرآن به شمار می رود.

سوره کافرون از لحاظ ترتیب نزول هجدهمین سوره می باشد و در ترتیب کنونی قرآن در جزء سی ام آن قرار گرفته است.

این سوره که جزو چهار قُل می باشد دارای شش آیه است و یکی از سوره های مفصلات قرآن به شمار می رود.

«عبادت» و «جحد» دو نام دیگر سوره کافرون هستند و دلیل نامگذاری سوره به اسم کافرون را می توان به شأن نزول این سوره و مخاطب بودن کافران در این سوره دانست.

سوره کافرون
سوره ی کافرون

پروردگار قادر و متعال در این سوره به پیامبر (ص) فرمان می دهد که برائت خود را از بت پرستی آشکار نماید و همچنین بگوید که کافران نیز دین او (اسلام) را قبول نمی کنند پس نه دین و آیین پیامبر (ص) مورد استفاده آن ها می باشد و نه آئین بت پرستی آن ها رسول اکرم (ص) رامجذوب می گرداند، در نتیجه کفار می بایست از سازش پیامبر (ص) با آن ها کاملا نا امید شوند.

بر اساس فتوای فقیهان مذهب تشیع اگر که نمازگزار در نماز پس از سوره مبارکه حمد یکی از دو سوره توحید یا کافرون آغاز نماید حق قطع آن سوره و خواندن سوره دیگر را ندارد در حالی که برای دیگر سوره های قرآن اگر که نمازگزار به نصف سوره رسیده باشد می تواند آن را قطع کرده و سوره ی دیگری تلاوت نماید.

شأن نزول سوره کافرون

درباره شأن نزول سوره کافرون آمده است که چند نفر از کافران پیامبر اکرم (ص) را دیدند و گفتند: ای محمد بیا خدایان خود را روی هم بریزیم، ما خداوند تو را پرستش کنیم و تو نیز خدایان ما را تا در نتیجه کدورت و دشمنی بین ما از بین برود و همه در پرستیدن معبودها مشترک باشیم، بالاخره یا معبود ما حق است یا پروردگار و معبود تو، اگر که معبود ما بر حق و صحیح تر بود سر تو بی کلاه نخواهد ماند و از پرستش آن ها سود برده ای و اگر که پروردگار و معبود تو صحیح تر از معبود ما باشد سر ما بی کلاه نمانده است و عبادتش برای ما سودمند بوده و بهره مند گشته ایم. پس از این پیشنهاد خداوند این سوره را بر قلب و جان پیامبر (ص) نازل کرد و به رسول خدا (ص) فرمود: قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ …

آثار و فضیلت های سوره مبارکه کافرون

سوره مبارکه کافرون دارای آثار و فضائلی است که در این بخش به بیان برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

  • در امان ماندن از شرک

شخصی به رسول خدا (ص) عرض کرد به من چیزی بیاموز که در وقت خواب بگویم، پیامبر اکرم (ص) فرمودند هر گاه می خواستی به خواب بروی، سوره مبارکه کافرون را تلاوت کن و بخواب که آن سوره مایه در امان ماندن از شرک است [1].

  • برابری تلاوت سوره مبارکه کافرون یا یک چهارم از قرآن مجید

در فضیلت این سوره از امام صادق (ع) روایت شده است که ثواب تلاوت سوره کافرون برابر با تلاوت یک چهارم قرآن مجید است [2].

  • دعای تلاوت کننده سوره کافرون مستجاب می گردد.

پیامبر اکرم (ص) درباره این سوره فرمودند: هر شخصی که در زمان طلوع آفتاب ده مرتبه سوره کافرون را تلاوت کند و پس از آن دعا نماید خداوند دعایش را مستجاب می گرداند [3].

  • دوری شیطان!!

شیطان رجیم
شیطان رجیم

از رسول خدا (ص) درباره آثار و فضیلت های این سوره نقل شده است: هر کس سوره مبارکه کافرون را تلاوت کند، شیاطین از او دور گشته و از سختی های عظیم و بزرگ روز قیامت در امان خواهد بود [4].

[1] مجمع البیان، طبرسی، 1372 ش، ج10، ص 550

[2] ثواب الاعمال، شیخ صدوق، 1406 ق، ص127

[3] المصباح کفعمی، ص 461

[4] تفسیر مجمع‌البیان، بحار ج ٩٢ ص ٤٤٣

منبع: سایت موسسه معراج النبی

  • تلاوت تحقیق مجودّ سوره کافرون توسط استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *