توصیه ها و نکاتی برای مأنوس کردن کودکان با قرآن کریم

مأنوس کردن کودکان با قرآن کریم

اکثر عادات زندگی آدمی در دوران جوانی و بزرگسالی ریشه در رفتارها و عادت های کودکی دارد زیرا ظرفیت های رفتاری، ذهنی و همچنین شناختی که خداوند متعال در دستگاه عصبی یک فرد قرار داده است، پس از به دنیا آمدن نیازمند محیط و آموزش صحیحی است تا محقق شوند به طور مثال یکی از ظرفیت های که خداوند در انسان قرار داده است ظرفیت یادگیری زبان است، این ظرفیت نهادینه شده در انسان اگر که در سه، چهار سال اول زندگی فعال نگردد هیچ زمان دیگری نمی توان آن را فعال نمود و یا به سختی و مشقت فراوان می توان این کار را در بازه زمانی بسیار طولانی انجام داد. به همین دلیل تمام روان شناسان بر این امر اتفاق نظر دارند که دوران نوزادی و کودکی در چگونگی رفتار و منش شخص در آینده موثر می باشند. در اسلام نیز بزرگان دینی، برای این دوران اهمیت به سزائی قائل شده اند که با مطالعه احادیث و روایات نقل شده از آنان می توان به آن پی برد. یکی از مسائلی که والدین مسلمان دغدغه مند با آن مواجه هستند مأنوس کردن فرزندانشان با قرآن کریم است. در حقیقت حال که ذهن کودک همانند کشتزاری است که می توان در آن هر بذری کاشت، چه خوب می شود اگر که بذر خیر، نیکی، عمل خوب و انس با قرآن که کتاب زندگانی است در آن قرار داده شود. (مأنوس کردن کودکان با قرآن)

در این مطلب بر آن شدیم توصیه ها و نکاتی را که والدین برای مأنوس کردن کودک خود با قرآن کریم باید بدانند را ارائه دهیم تا با توجه و عمل به آن ها انس با قرآن کریم در روح و جان کودک نهادینه گردد.

مأنوس کردن کودکان با قرآن کریم
مأنوس کردن کودکان با قرآن کریم

توصیه ها و نکات مهم برای مأنوس کردن کودک با قرآن کریم

  • اولین نکته ای که باید به آن توجه نمود نحوه آموزش قرآن کریم به کودکان برای انس گرفتن آن ها است. ممکن است بارها مشاهده کرده باشید که کودکان هنگام پخش شعری یا انیمیشنی از تلویزیون شروع به همخوانی کرده یا دیالوگ ها را از حفظ می گویند. این امر ناشی از این است که کودک بارها آن شعر و یا انیمیشن را شنیده و دیده است. همین مداومت و تکرار برای مأنوس کردن کودک با قرآن راهکاری کاربردی است. برای این کار لازم است کودک با صوت و صدای تلاوت قرآن کریم در ارتباط باشد به این معنا که در خانه و محیطی که کودک قرار دارد نوای زیبا و دلنشین قرآن طنین انداز گردد تا این نوا برای کودک نا آشنا نباشد و کم کم به آن اُنس گیرد. حال یا پدر و مادر در طی روز ساعتی را به قرآن خواندن اختصاص دهند یا تلاوت قرآن در خانه پخش شود.

به طور کلی انس والدین با قرآن می تواند زمینه ای برای انس کودک باشد.

مأنوس کردن کودکان با قرآن کریم در نمایشگاه ها
مأنوس کردن کودکان با قرآن کریم در نمایشگاه ها
  • توصیه و نکته مهم بعدی خسته کننده و مُمِل نبودن آموزش برای کودک است. زیرا خستگی باعث می شود که کودک رغبت و اشتیاق خود برای یادگیری را از دست بدهد. به همین دلیل برای انس گرفتن کودک با قرآن لازم نیست همواره صوت قرآن در کنار او پخش گردد همین که صدا و طنین تلاوت هر چند از دور به گوش کودک برسد کافی است (به طور مثال کودک در سالن نشسته است صوت قرآن در اتاق پخش گردد و تنها صدای آن آرام به گوش برسد). البته نکته ای قابل ذکر در این جا این است که در صورت مشاهده کلافگی و خستگی کودک از شنیدن صوت قرآنی می بایست فضا را فورا تغییر داد (خاموش کردن تلاوت قرآن و عوض کردن فضا) تا کلافگی اثر سوئی نداشته باشد.
  • والدینی وجود دارند که در هر زمانی اقدام به پخش تلاوت قرآن می کنند، این کار درست نمی باشد، مثلا هنگامی که کودک در حال بازی است و هیجانات کودکانه اش فوران کرده اند شنیدن تلاوت قرآن با ریتم کاملا متفاوت او را کلافه خواهد کرد. پس بهتر است زمانی قرآن کریم پخش شود که کودک آرام گرفته باشد همانند زمانی که می خواهد بخوابد.
  • از دیگر نکات و توصیه ها برای انس گرفتن کودک با قرآن مجید، شرکت در جلسات قرآنی است اما نه هر جلسه ای! در حقیقت عمدتا جلسه های قرآنی از فضای جدی برخوردار می باشند که متفاوت با روحیه شاد و شلوغ کودک می باشد. پس باید به دنبال جلسه هایی بود که مخصوص کودکان بوده و در آن مربی قرآنی با استفاده از بازی و مسابقه قرآن را به کودک یاد بدهد.
مأنوس کردن کودکان با قرآن کریم
مأنوس کردن کودکان با قرآن کریم
  • از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه ویژه ای کرد، تشویق کودک است. زیرا تشویق باعث می شود کودک رغبت و دلگرمی بیشتری برای یادگیری و انس با قرآن کریم داشته باشد. پس سعی شود همیشه و در همه حال یادگیری قرآن همراه با تشویق باشد.
  • علاوه بر تشویق کودک، می توان در جمع ها و جلسات دوستانه و خودمانی از او خواست تا بخشی از سوره ای که به یاد دارد را بخواند، همچنین می توان از او سوالاتی کرد تا پاسخ دهد. این کار که باعث تشویق کودک توسط دیگران می شود علاوه بر دلگرمی بیشتر برای یادگیری و انس با قرآن، به بالا رفتن اعتماد به نفس کودک کمک شایانی خواهد کرد.
  • یکی دیگر از نکات و توصیه هایی که والدین باید به آن توجه کنند، استفاده از قصه های قرآنی است. همانطور که می دانید کودکان علاقه وافری به شنیدن قصه دارند و چه فرصتی بهتر از این برای پدر و مادر تا با گفتن قصه های قرآنی زیبا به صورت جذاب برای فرزندان سبب شوند تا قرآن کریم بر روح و جان کودک تاثیر گذارد و انس و همچنین علاقه کودک به قرآن کریم بیشتر شود.
  • در کنار تمام نکات و توصیه هایی که ذکر شدند فعالیت های قرآنی مختلف نباید فراموش شوند. در طول سال و به مناسبت های مختلف نمایشگاه ها و مسابقات قرآنی بسیاری برگزار می شوند، برای انس بیشتر کودک با قرآن کریم می توان همراه با کودک به بازدید از نمایشگاه پرداخت و یا آن را تشویق نمود تا در مسابقات قرآنی مخصوص کودکان، حضور داشته باشد و شرکت نماید.

 

  • تلاوت ترتیل آیه 89 سوره نحل – استاد کریم منصوری

وَيَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيدًا عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ ۚ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِينَ

(به یاد آورید) روزی را که از هر امتی، گواهی از خودشان بر آنها برمی‌انگیزیم؛ و تو را گواه بر آنان قرارمی‌دهیم! و ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز، و مایه هدایت و رحمت و بشارت برای مسلمانان است!

 

دانلود

منبع: سایت موسسه معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *