راهکارهایی برای تقویت روان خوانی قرآن

حفظ قرآن کریم

انس با قرآن، تدبر و تفکر در آیات آن در ابتدا مستلزم درست و روان خواندن این کتاب آسمانی است، در واقع برای فهمیدن مفهوم دقیق و درست آیه ها، بهره بردن از آموزه های قرآنی و همچنین قرائت یا حفظ قرآن کریم در ابتدا می بایست رو خوانی و روان خوانی از مصحف شریف را یاد گرفت و تقویت نمود.

ممکن است در ابتدا این کار سخت به نظر بیاید اما با تلاش و ممارست پیوسته می توان به این هدف رسید و سوره ها و آیات قرآن را به راحتی و به صورت درست قرائت نمود.

در این مطلب راهکارهایی را برای تقویت روان خوانی قرآن کریم قرار داده ایم تا با بهره گیری از آن ها بتوانید به شیوه ای درست روان خوانی قرآن را بیاموزید.

در ابتدا باید به این امر توجه کرد که برای انجام هر کاری مداومت و تکرار آن کار سبب موفقیت می شود. روان خوانی قرآن مجید نیز از این امر مستثنی نیست و توصیه می شود که برای یادگیری روان خوانی قرآن برنامه ای پیوسته و سبک تدوین گردد تا قرآن آموز به طور مداوم آموزش های روان خوانی قرآن را ببیند و پس از مدتی دلسرد و خسته نشود.

حفظ قرآن کریم
حفظ قرآن کریم
  • انتخاب حزب یا سوره ای مشخص برای آغاز روان خوانی

برای تقویت روان خوانی توصیه می شود بخش کمتری از قرآن کریم برای روان خوانی انتخاب گردد. زیرا اگر که قرآن آموز روان خوانی را با جزء شروع کند و بخواهد به طور پیوسته ادامه دهد، خسته خواهد شد و ممکن است در میانه راه از روان خوانی منصرف گردد.

پس بهتر است قرآن آموزان از سوره های کوچک و یا به صورت حزبی روان خوانی را آغاز کنند.

  • انتخاب قاری مناسب برای تقویت روان خوانی

همانطور که می دانید برای روان خوانی باید به صوت قاری مشخصی گوش داد و همراه با او به قرائت قرآن پرداخت تا مهارت لازم و مناسب را کسب نمود. به همین منظور برای این کار باید از صوت اساتید برجسته در این حیطه نظیر قاری معروف و به نام کشور استاد پرهیزگار استفاده کرد.

استاد شهريار پرهيزگار | قاري برجسته قرآن
استاد شهريار پرهيزگار | قاري برجسته قرآن

البته برای انتخاب قاری بهتر است از کارشناسان و افراد خبره در این حوزه کمک گرفت.

  • تکرار و تمرین پیوسته

بی شک مهم ترین کار برای تقویت روان خوانی قرآن کریم تمرین بسیار و مداومت در آن است، زیرا اگر در قرائت اهمال صورت گیرد و تمرین و تکراری وجود نداشته باشد انسان آموزش هایی که دیده است را پس از مدتی از یاد می برد و به هدف نهایی خود که خواندن روان و بدون خطای قرآن کریم است نخواهد رسید.

برای این کار می توان به گونه ای که در اینجا گفته می شود عمل کرد.

در ابتدا قرآن کریم و سوره مورد نظر برای قرائت را رو به روی خود قرار دهید و صوت قاری منتخب را نیز برای این سوره پخش کنید.

در ابتدا تنها به آیات نورانی سوره نگاه کرده و به تلاوت قاری گوش دهید و توجه کامل داشته باشید. به این معنا که قرآن آموز توجه داشته باشد که قاری در هنگام قرائت در کجای سوره مد می دهد، در کدام بخش از آن توقف می کند و یا کدام بخش از سوره را درشت و کدام بخش از سوره را نازک می خواند. در کل این مرحله آشنایی اجمالی و مختصر درباره نحوه تلفظ کلمات و آیات ارائه می دهد.

سپس دوباره صوت را از اول پخش کرده و این بار علاوه بر توجه و نگاه به آیات، آهسته تر از قاری سوره مورد نظر را قرائت کنید.

پس از این مرحله دوباره صدای قاری را پخش کرده اما این بار همراه با خود قاری به تلاوت سوره بپردازید.

برای چهارمین بار صوت سوره مورد نظر را از اول پخش کنید اما در این مرحله هر جای سوره را که قاری توقف می کند شما نیز صوت را متوقف کنید و همان مقداری که قاری خوانده است بخوانید، همین مرحله را تا زمانی که بخش مورد نظر برای قرائت تمام شود ادامه دهید.

کتاب قرآن
کتاب قرآن

در مرحله پنجم یا آخرین مرحله شما برعکس مرحله چهار عمل کنید، به این معنی که شما در ابتدا بخوانید سپس صوت قاری را پخش نمایید تا با این کار متوجه شوید چند درصد از سوره را درست و روان خوانده اید.

با انجام کارهایی که گفته شد پس از مدتی قرآن آموز به راحتی می تواند قرآن کریم را درست و روان قرائت نماید.

منبع: سایت موسسه قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *