نگاهی گذرابه زندگی حضرت مهدی (عج)

حضرت مهدی (عج) صاحب الزمان

در این مطلب قصد داریم نگاهی اجمالی به زندگی امام حی و حاضر اما غایب از نظر حضرت مهدی (عج) داشته باشیم.

بالای سرم نام تو را نقش نمودم                      یعنی که سر من به فدای قدم تو

حضرت مهدی (عج) آخرین پیشوای شیعیان و دوازدهمین جانشین پیامبر اکرم (ص) و امام زمان ما می باشد. او بر اساس مشیت و اراده الهی سال ها است که از نظرها غایب است او روزی ظهور خواهد کرد و با ظهورش جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.

مسجد مقدس جمکران
مسجد مقدس جمکران

ولادت امام زمان (عج)

حضرت مهدی ارواحنا له الفداء در سحرگاه روز جمعه 15 شعبان سال 255 هجری قمری در شهر سامراء کشور عراق به صورت پنهانی و به دور از چشم دیگران به دنیا آمد. پدر گرامی او یازدهمین پیشوای شیعیان امام حسن عسکری (ع) می باشد و مادر او بانویی بلند مرتبه و شایسته به نام نرجس (از نام های دیگر این حضرت: سوسن، ریحانه، ملیکه) است که در مورد نسب او روایات مختلفی آمده است. در روایتی آمده است که این بانوی گرانقدر دختر «یشوع» پسر امپراتور رم و مادر او نیز از نسل وصی حضرت عیسی (ع)، «شمعون» می باشد.

در واقع در روایات بسیاری از رسول خدا (ص) نقل شده بود که مردی از خاندان او به نام مهدی قیام کرده و کاخ ظلم و ستم را در هم می شکند و واژگون می سازد. این روایات سبب شده بود که حاکمان ستمگر آن زمان که از خلفای عباسی بودند درصدد قتل و از میان برداشتن امام مهدی (عج) باشند، به همین دلیل و از زمان امام جواد (ع) پیشوای نهم شیعیان، محدودیت های بیشتری بر زندگی و رفت آمد آن ها اعمال شد به طوری که در زمان امام حسن عسکری (ع) محدودیت ها به اوج خود رسیده و کوچک ترین رفت و آمد زیر نظر دستگاه حکومتی بود.

به طور قطع در این شرایط، تولد آخرین منجی بشریت و حجت خدا باید به صورت پنهانی می بود تا آسیب و خطری حجت الهی را تهدید نکند به همین دلیل و بر اساس اراده و مشیت الهی حتی نشانه های بارداری نیز در نرجس خاتون تنها چند ساعت قبل از تولد حضرت نمایان شد. و در آخر حضرت مهدی (عج) به دور از چشم دیگران در هنگامه سحر نیمه شعبان دیده به جهان گشود و زندگی پر فراز و نشیب خود را آغاز نمود.

دوران زندگی حضرت مهدی (عج) 

دوران زندگی امام زمان (عج) را می توان به سه دوره تقسیم کرد.

اولین دوره از زمان ولادت ایشان تا زمان شهادت پدر و آغاز امامت حضرت یعنی پنج سال ابتدای زندگی ایشان است که از سال 255 هجری قمری تا 260 هجری قمری بوده است. در این دوره که به دوره اختفا معروف است امام حسن عسکری (ع) حضرت را تنها به افراد خاصی نشان می دادند و امامت و جانشینی حضرت مهدی (عج) را به آن ها گوشزد می کردند تا بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع) افرادی باشند که به وجود پسری به نام مهدی (عج) شهادت دهند.

حضرت مهدی (عج) صاحب الزمان
حضرت مهدی (عج) صاحب الزمان

دومین دوره زندگی ایشان دوران غیبت است که به دو دوره غیبت صغری (69 سال به طول انجامید) و غیبت کبری تقسیم شده است در این دوره حضرت از نظرها غایب است و تا زمانی که خداوند امر نکند و حضرت ظهور نکند این دوره همچنان ادامه خواهد داشت.

سومین دوره زندگی حضرت عصر ظهور ایشان است. با ظهور حضرت مهدی (عج) جهان پر از عدل و داد خواهد شد. البته هیچ کس جز خدای قادر و متعال از زمان ظهور حضرت اطلاع ندارد و هر کس ادعا کند که زمان ظهور را می داند دروغگویی بیش نیست.

ویژگی های امام زمان (عج)

حضرت مهدی (عج) هم نام و هم کنیه با رسول خدا (ص) است و ملقب به مهدی، قائم، منتظر، ولی عصر، صاحب الامر، صاحب الزمان، منصور، خلف صالح و حجت است که هر یک از این القاب مبین پیام خاص و ویژه ای درباره آن حضرت است.

او قائم است زیرا قیام کننده برای حق است؛ مهدی است چون که هدایت شده ای می باشد که مردم را به حق دعوت می کند.

حضرت مهدی (عج) ویژگی های منحصر به فردی دارد که او را از دیگر امامان معصوم (ع) متمایز کرده است.

  • او حجتی است که آمدن او را پیامبر اکرم (ص) و همه امامان معصوم بشارت داده اند.
  • امامی است که ولادتشان در خفا و پنهانی انجام شده است.
  • از مهم ترین ویژگی های حضرت غیبت طولانی ایشان است که ائمه اطهار علیهم السلام در احادیث و روایات بی شماری خبر از آن داده اند (ایشان دارای دو غیبت صغری و کبری هستند در غیبت صغری چهار نائب واسطه بین ایشان و مردم بوده اند اما پس از آن و در غیبت کبری که تا به الان ادامه دارد حضرت هیچ گونه واسطه ای برای ارتباط با مردم ندارد و کاملا از نظرها غائب است)
  • از دیگر ویژگی های بارز آن حضرت عمر طولانی است، حضرت مهدی ارواحنا له الفدا تا به امروز حدود 12 قرن از عمر پربرکتشان می گذرد که براساس مشیت و اراده الهی است زیرا آخرین حجت و ذخیره خدا در زمین است و تا زمانی که زمینه ظهور امام حاضر فراهم نگردد ایشان می بایست زنده بمانند (برخوردار بودن از عمر طولانی در حال حاضر ممکن است کمی عجیب به نظر بیاید اما از منظر قرآن و طبق اصول علمی که دانشمندان به آن رسیده اند این امر غیر ممکن نیست و شدنی می باشد).
اللهم عجل لوليک الفرج
اللهم عجل لوليک الفرج

اوصاف حضرت مهدی (عج)

در روایاتی که از ائمه اطهار علیهم السلام آمده است، حضرت مهدی (عج) چهره ای جوان، گندمگون با پیشانی فراخ و بلند، ابرویی هلالی، بینی کشیده و چشمانی درشت و سیاه رنگ دارد بر گونه سمت راست خالی مشکی قرار دارد و در میان شانه او اثر و نشانی همانند اثر نبوت وجود دارد و اندام ایشان متناسب می باشد.

او عابد، زاهد و پارسا، شب زنده دار و ساده زیست است، بردبار و صبور، نیکوکار و عدالت خواه است، از لحاظ علم و دانش بر همه عالم سر است، وجودش تماما خیر و برکت است.

او زنده کننده دین خدا، احکام الهی و مصلح موعود است، وجودش سراسر مهربانی و رافت است.

 

منبع: سایت موسسه قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *