راهکارهای قرآنی جزء هفتم قرآن کریم

قرآن کریم

هر حرف، کلمه و آیه‌ای از قرآن کریم دربردارنده آموزه‌ها و پندهایی است که با دانستن آنها و به کار بستن‌شان در امور مختلف زندگی می‌توان علاوه بر برخورداری از حیات دنیوی بسیار خوب به سعادت اخروی دست پیدا کرد. از این رو و در ادامه بیان راهکارهای قرآنی شش جزء اول در مطالب جداگانه،[1] به ذکر راهکارهای قرآنی جزء هفتم قرآن کریم برای داشتن حیاتی برتر خواهیم پرداخت. جزء هفت متشکل از 148 آیه کوتاه و بلند از دو سوره مائده و انعام است. در سوره مائده به مواردی همچون دعوت به وفای به عهد، پایداری در پیمان، تهدید و تحذیر بسیار از شکستن آن و بی اعتنا ننمودن به امر آن اشاره شده است. همچنین از جاری بودن سنت خدای متعال بر رحمت و سهل گرفتن بر آنکس که تقوا پیشه نماید و ایمان آورد و بر سخت گرفتن نسبت به آن‌کس که گردن کشی نموده و از بند عهد طاعت پروردگار بیرون آمده سخن گفته شده است. در سوره انعام با توجه به سبک و سیاق آیه‌های آن، هدف اصلی ذکر کردن اصول توحیدی و مبارزه با شرک و بت پرستی بیان شده است, آیات ابتدایی این سوره به حمد و ستایش خداوند و اثبات یگانگی او اختصاص داده شده و در آیه‌های بعدی به بررسی انحرافات فکری و شبهاتی که از سوی افراد مشرک بیان شده‌اند، بدعت‌ها و رفتارهای بدی که در دین ابراهیم ایجاد شده‌اند و تشریح احکام الهی پرداخته شد.

قرآن کریم
قرآن کریم

برخی از راهکارهای قرآنی جزء هفتم قرآن کریم

  • آنان که آیات الهی را دروغ می‌پندارند، همدم آتش می‌شوند[2].
  • در دین مبین اسلام خدای متعال برخی چیزها را حلال و برخی را حرام اعلام نموده است؛ در آیه 87 سوره مائده خداوند به این امر اشاره کرده که آن‌چه حلال است را آدمی بر خود حرام نگرداند.
  • خدای متعال آدمی را به سوگندهای با اراده‌ای که می‌خورد بازخواست خواهد کرد[3]
  • بهتر است که آدمی از پرسش بی‌جا و بیهوده بپرهیزد چرا که به ضرر او خواهد بود[4]
  • انسان به جای آن‌که به اعمال و کردار دیگر افراد بپردازد، به خود بپردازد[5].
  • شاهد گرفتن دو نفر و نوشتن وصیت در زمان مرگ توصیه می‌شود[6]
  • استهزاء در اسلام امر نکوهیده‌ای است؛ خدای متعال در آیه دهم سوره انعام به این امر که استهزاء یک انسان موجب می‌شود که نتیجه آن گریبان مسخره کننده را می‌گیرد اشاره نموده است.
مسخره کردن | استهزا
مسخره کردن | استهزا
  • خدای متعال در آیه 32 سوره انعام به بازی و سرگرمی بودن حیات دنیوی در کنار زندگی اخروی اشاره کرده است.
  • حق تعالی در آیه 93 سوره انعام ستمکارترین افراد را شخصی معرفی کرد که بر خداوند دروغ می‌بندد.
  • آدمی شخص ناسپاسی است! در آیه 64 سوره انعام خداوند به این امر اشاره فرموده که خود آدمی را از هر نوع اندوهی رها می‌سازد اما آدمی برایش شریک قائل می‌گردد.
  • شیطان از هر حربه‌ای برای فریب انسان استفاده می‌کند چرا که او را دشمن قسم خورده خود دانسته و برای زمین زدن آن تلاش مضاعف می‌کند. یکی از کارهایی که شیطان انجام می‌دهد بر اساس آن‌چه خداوند در آیه 43 سوره انعام آراسته کردن و زیبا نشان دادن اعمال بد است.

منابع:

[1] در چندین مطلب، نظیر مطلب «راهکارهای قرآنی جزء ششم قرآن مجید» به آن راهکارها اشاره شده است.

[2] آیه 86 سوره مائده

[3] آیه 89 سوره مائده

[4] آیه 101 سوره مائده

[5] آیه 105، همان

[6] آیه 106، همان

 

  • تلاوت ترتیل آیه 106 سوره مائده – عبدالرحمن سدیس

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ أَنْتُمْ ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَأَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةُ الْمَوْتِ ۚ تَحْبِسُونَهُمَا مِنْ بَعْدِ الصَّلَاةِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لَا نَشْتَرِي بِهِ ثَمَنًا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۙ وَلَا نَكْتُمُ شَهَادَةَ اللَّهِ إِنَّا إِذًا لَمِنَ الْآثِمِينَ

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که مرگ یکی از شما فرا رسد، در موقع وصیت باید از میان شما، دو نفر عادل را به شهادت بطلبد؛ یا اگر مسافرت کردید، و مصیبت مرگ شما فرا رسید، (و در آن جا مسلمانی نیافتید،) دو نفر از غیر خودتان را به گواهی بطلبید، و اگر به هنگام ادای شهادت، در صدق آنها شک کردید، آنها را بعد از نماز نگاه می‌دارید تا سوگند یاد کنند که: «ما حاضر نیستیم حق را به چیزی بفروشیم، هر چند در مورد خویشاوندان ما باشد! و شهادت الهی را کتمان نمی‌کنیم، که از گناهکاران خواهیم بود!»

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *